Ben, genelleme yapmaya karşıyımdır… Şu ana kadar, genellemenin bir işe yaradığını görmedim… Yapmamak ve yaptırmamak içinde elimden geldiğince çaba harcarım… Söylenen sözlerin, tanımlanan şeylerin belirli bir ölçütü olabilmeli… Birkaç örnekle açıklamaya çalışayım…

Mesela,“İnsanların hepsi nankördür…” şeklinde bir söz söylenilebilir… Ama öyle midir…? Tabi ki de değil… Dünyada hâlâ Allah’tan korkan ve O’na uyan, dolayısıyla da nankör olmayan insanlar da vardır… Kurunun yanında yaşı da yakmanın bir anlamı yok… 

Bir başka örnek verelim… “Neden kaybedenler, kaybedilenlerin kaybedilmeden önce kaybedilmeyecek kadar değerli olduğunu anlamaz…?” diye bir soru okudum… İyi ama hangi kaybedenler…? Neyi kaybedenler…? Belli bir kıstas yok… Yani ben; -Allah korusun ve kimseye göstermesin inşallah- uyuşturucu kullanıyor olsam… Ama sonra tedavi görüp kendim de azim göstererek bu pis huyumu kaybetsem, kötü mü olur…? Bunu kaybetmemeli miyim yani…? Tabi ki de hayır…

Biraz geçmiş tarihe dayandırarak daha da güncel bir örnek verelim… Başkalarının adını, namını karalamaya çalışan yobazlar yüzünden birçok farklı ırktan, şehirden veya başka dinden birileri aşağılanabiliyor genelleme yapılarak… Önce tarihi örneklerden bir tane verip sonra günümüze gelelim… Bakınız, Hz. Muhammed ile amcası olan Ebu Leheb, Arap’dır… Hz. Muhammed’i biliyorsunuzdur keza Ebu Leheb ismi de bir yerden tanıdık gelebilir… Kur’an’da Tebbet Suresi’nde Ebu Leheb’den bahseder… Özetlersek, Ebu Leheb kafirdir… Şimdi bakınız, biri Allah’ın elçisi diğeri de Allah’ın elçisinin kafir amcası… Aynı toprak ama farklı hayatlar… Şimdi bir genelleme yapsak ne diyebiliriz…? “Tüm Araplar iyidir.” mi deriz yoksa “Tüm Araplar kötüdür.” mü deriz… Tabi ki böyle bir genelleme yapmamız söz konusu dahi olamaz…

Şimdilerde ise yok Kürtler şöyle yok Türkler böyle diye bir genelleme dolaşıyor… Hangi Kürtlerden bahsediliyor yada hangi Türklerden söz ediliyor belli değil… Bir sözdür dolanıp duruyor… Her şehrin de, her ırkın da, her dinin de düzgünü ve yanlışı vardır… Ama birkaç yanlış görüp tümüne yanlış demek olmaz… Veya birkaç doğru görüp hepsini doğru bilmek olmaz… 

Aslında bu örnekler daha da çoğaltılabilir ama lüzumu yok… Velhasıl kelam, sözlerinizde genelleme yapmamaya özen gösterin… Çünkü bugün sıradan bir genelleme yaparken yarın –Allah korusun- yapacağınız bir genellemeyle gördüğünüz herşeye Tanrı demeye başlayabilirsiniz…
( Genelleme Yaparken başlıklı yazı 4harf1kelime tarafından 8/25/2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.