Yusuf AKGÜL

YENİ YILINIZ KUTLU OLSUN…

Bugün “Ana Bir Kaynak”tan beslenerek, çok büyük bir bölümünde “Ana Dili”, geri kalanında ise “Yerel dil” olarak yeryüzünde yaklaşık 300 Milyon insanın konuştuğu TÜRK DİLİ; lehçeleri, şiveleri ve ağızlarıyla Dünyada konuşulan en yaygın 5 dilden biridir.
Asya’dan Avrupa’ya, Afrika’dan Avustralya’ya Amerika’ya kadar çok geniş bir sahada konuşulan Türkçe’nin kelime hazinesindeki zenginlik, bilim adamlarını hayretlere düşürecek kadar mükemmeldir.
Ben bu yazımda, Türkçe’nin saha zenginliğine ve kelime hazinesine çok çarpıcı bir örnek vermek istiyorum.
Geliniz Türkçenin yeryüzünde bilinen bütün lehçe, şive ve ağızlarıyla birbirimize “Yeni Yılınız Kutlu Olsun” diyelim…

*TÜRKİYE TÜRKÇESİ: “Yeni yılınız kutlu olsun”

*Altay Türkçesi: “Slerdi cangı cılla utkup turum!”
*Azerbaycan Türkçesi: “Yeni iliniz mübarek olsun!”
*Başkurt Türkçesi: “Hizzi yangı yıl menen kotlayım!
*Çuvaş Türkçesi: “Sene sul yaçepe salamlatap!”
*Gagauz Türkçesi: “Yeni yılınızı kutlerim!”
*Hakas Türkçesi: “Naa çılnang alğıstapçam sirerni!”
*Irak Türkmenleri: “Yengi iliyiz (iliwiz) mubarak olsun!”
*Karaçay-Malkar Türkçesi: “ Cangı cılığıznı alğışlayma!”
*Karakalpak Türkçesi: “Canga cılıngız kuttı bolsın!”
*Karay/Karaim Türkçesi: “Sizni yanhı yıl bıla kutleymın!”
*Kazak Türkçesi:”Janga jılıngız kuttı bolsın! veya Janga jılıngız ben!”
*Kırım Türkçesi: “Yangı ılıngız kaırlı (veya mubarek) olsun!”
*Kırgız Türkçesi: “Cangı cılıngız kuttu bolsun!”
(*Füyu Kırgızcası: “Naa cılıngar guttug bolsun!”)
*Kumuk Türkçesi:”Yangı yılıgız kutlu bolsun!”
*Nogay Türkçesi: “Yanga yılıngız men!”
*Özbek Türkçesi: “Yengi yılıngız mübarek bolsun!”
*Sarı Uygurca Türkçesi: “Ak éy yahşi mo!”
*Şor Türkçesi: “Naa çıl çakşı polzun!”
*Tatar Türkçesi “Sezne yanga yıl belen tebrik item!”
*Tuva Türkçesi: “Caa çıl-bile bayır çedirip or men!”
*Türkmen Türkçesi: “Teze yılıngızı gutlayaarın!”
*Uygur Türkçesi: “Yengi yılıngızğa mübarek bolsun!”
*Yakut Türkçesi: “Ehigini şanga sılınan eğerdeliibin!"
*Zaza Türkçesi: “ Sere sima newi mubarek”
(Ser(Farsça): Baş; Sima(?):Yıl; Nev(Farsça): Yeni)
*Gurmanç Türkçesi: “Seri Sal bıhayr be”
(Ser (Farsça): Baş, ilk; Sal (Farsça): Yıl; Hayr ( Arapça): Hayır ( Sal seri hayırlı… : Yıl başı hayırlı..)

İşte Türkçenin gücü, dünyanın dört bir bucağına yayılmış lehçe, şive ve ağızlarıyla müthiş ifade kabiliyeti....

"SERİ SALE BIHAYR BE" ( yılın başı hayırlı olsun)


( Yeni Yılınız Kutlu Olsun başlıklı yazı Yusuf Akgül tarafından 3.01.2010 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.