Makale / Güncel Makaleler

Eklenme Tarihi : 4/16/2023
Okunma Sayısı : 425
Yorum Sayısı : 8
Günün Yazısı

Bu Yazı 4/17/2023 tarihinde
GÜNÜN YAZISI
olarak seçilmiştir.
Bir  Hıristiyan Rahibi Kadir Gecemiz İle İlgili Diyor  Ki:



1840  Yılında  İstanbul’da  doğup  1915’de  ölen  bir  Hıristiyan  Rahip, Tarihçi, Gezgin  ve  dahası  Robert  Kolej  Öğretmeni,  Alexandr  van Milligen,  tam  olarak  şunları  söylüyor  biz  Müslümanların  Kadir  Gecesi  hakkında:  

‘’Dünya  üzerinde,  Ramazan  ayında  Ayasofya’nın  kubbesi  altında  kutlanan Kadir  gecesinden  daha  etkileyici hiç  bir  dinsel  ayin  yoktur.’’  

Bir  dakika  yahu. Direkt konuya  daldık.   Kim  bu  Alexandr  van  Milligen?

Efendim,  bu  adam, İstanbul’un  tanınmış  doktorlarından  Julius  van  Milligen’in  oğlu.  Julius van  Milligen olacak namussuz , Yunan  İsyanı  sırasında gönüllü  olarak  Yunanlıların  tarafında  savaşmış  pek   çok  Yunan  hayranı  salaktan  biri  ama  iyi  bir  doktor. İskoç  asıllı  bir  herif.

Savaştan  sonra  aklı  başına  gelmiş  olsa  gerek  ki  adam İstanbul’a  gelip  doktorluk  mesleğini burada icra  etti. Alexandr  van  Milligen de  böylece  İstanbul’da  doğdu.

Eğitim  öğretimini  Edinburgh Üniversitesinde  tamamlayan  Milligen  bir  süre  Cenova’da  bağımsız İskoç  kilisesinde rahip  olarak  çalıştı. Sonra  Atina’da  Yakındoğu  Arkeolojisi  üzerinde  çalıştı  ve  nihayet  1878’de  tekrar  Türkiye’ye  döndü  ve  Robert  Kolej’de  öğretmenliğe  başlayıp  1915’de  ölünceye  kadar  bu  görevde  kaldı. 

İşte  onun  sözüydü  ‘’Dünya  üzerinde  Ramazan  ayında  Ayasofya’nın  kubbesi  altında  kutlanan Kadir  gecesinden  daha  etkileyici hiç  bir  dinsel  ayin  yoktur.’’ Sözleri.

Ancak  bu  sözler  bu  kadar  değildi.  Devamı  da  vardı  ve  şöyle  diyordu  Alexandr  Milligen  bizim  Kadir  gecemiz  ile  ilgili: 

‘’  Geçmiş  günlerdeki  gibi, asılı  duran  yüzlerce  yağ  kandilinin loş  ışığı  altında, akşam  ibadeti  için  camide toplanan on  bin  kişinin  kalbi, kutsal  ayın  yarattığı  birlik  duygusuyla heyecanla  dolar.  Bu  aslında  sessiz  yapılan  bir  ibadettir.

Bu  sessizlik  bastırılmış  duygulara  biraz rahatlama  sağlayan, şiddetli  bir  haykırışla ya  da  kısa  bir  ilahiyle  bozulsa da bu, sessizliğin  daha  etkileyici  bir  hal  almasına  yarar. Ancak  huşudan  dili tutulmasına  karşın  kalabalık  dinlenemez. Bu  duygu  zaptedilemeyecek  kadar  güçlüdür  ve bu  büyük  cemaat aşağı  yukarı kalkar, yükselir  ve  alçalır.

Kıyıya  çarpan  deniz  ya  da uzaktan duyulan  gök gürültüsüne  benzer  bir  sesle Ayasofya’yı  doldurarak ayakları  üzerinde  doğrulur, yere  kadar  eğilir, zemine  iner, diz çöker, alnını  yere  yapıştırır.

Bu  yoğun  bir  saygı  ve  baş  eğiş sahnesidir. Fakat  bu  öylesine  vakur, öylesine  sükûnetli, öylesine  kontrollüdür  ki ibadet  edenler vakarlarından asla  bir  şey  kaybetmezler.  En  yüceye  gösterilen  saygıdır  bu. Saygının  ve  özsaygının  olağanüstü bir  karışımıdır. Belli  tarikat  dervişlerinin, örneğin  inleyen  dervişlerin ( Rufailerin ) uygulamaları  dışında, ibadeti  sırasında  bir  Müslüman’ın  davranışında, insan  doğasının  zayıflığından  kaynaklanan  çok  kuvvetli  bir  duygu  ortaya  konmaz.

Sadaka  verme  bir Müslüman’ın yükümlü  olduğu  önemli  görevlerden  biridir. Ramazan  ve  iki  bayram dönemi  boyunca, fakir  komşuları  ağırlamak  amacıyla zengin  tabakanın  evlerine  masalar  kurulur.

Bol  kepçeyle  pilav  ve  sebzeyle, haşlanmış  etin  yanı sıra para  hediyesi  yahut  bir  kaç  parça giysi  almak  amacıyla  dilenci grupları  zengin  evlerinin civarında  toplaşırlar. Şehrin  başlıca  camilerine  vakfedilmiş  imaretlerden caminin  softaları  ve  imamlarıyla  birlikte bölgenin  fakirlerine  her  sabah pilav  ve  zerde  verilir.

Sakatların, körlerin, topalların geçiş  ücreti  vermeden  Haliç  üzerindeki  köprülerden ( Galata  ve  Unkapanı  Köprüleri  kastediliyor. ) geçmelerine  ve  Boğazda  çalışan buharlı  gemilerde  ücretsiz  seyahat  etmelerine  izin  verilmiştir. .


Evet...  Bir  Hıristiyan  rahibin  gözünden  Osmanlı  Devletinde  Kadir  Gecelerinin  nasıl  kutlandığı  ve Kadir  Gecesinin  ruhu  işte  böyle  dile  getirilmiş. 

Şimdi  isterseniz  gelin  pek  çoğumuzun  ‘’ Harnâme’’  adlı  hiciv  şiiriyle  tanıdığımız  Şeyhî’nin  Kadir  Gecesi  Kasidesi  ile  noktalayalım  yazımızı.

KADİR  GECESİ  GAZELİ.


Kevkeb-i devlet ü baht oldu münevver bu gece
Ki saâdet günüdür bize musahhar bu gece

(Bu gece mutluluk ve talih yıldızı parladı. Çünkü bu gece bizim için ele geçirilmiş saadet günüdür.)

Halka halka yüzünü devr eder ervâh u melek
Ehl-i kuds oldu meğer zülfüne hem-ser bu gece

(Bu gece ruhlar ve Melek halka halka yeryüzünü dolaşır. Meğer Cebrail saçına arkadaş oldu. )

Bu gece kadri bin aydan yeğ ise tan mı Hak
 Kudret ile Şeb-i kadr etti mukadder bu gece

(Bu gecenin kıymeti bin aydan üstün ise kınanır mı? Allah bu gece kudretiyle Kadir Gecesini ortaya çıkardı.)

Vâde-i cennet ise yarın u birgün sofi
Bize dîdâr durur nakd-i musavver bu gece

(Ey sufi, cennete ulaşma zamanı yarın veya herhangi bir gün gelecek ise cennetten bir görüntünün peşinen verildiği bu gece bize güzellikler sunar.)

 Uyhu pervâsını ko bir nefes ey Şem’-i safâ
 Yakalım yüzüne pervâne bigi per bu gece

(Ey sevinç mumu, bu gece uyku bağını bir an bırak. Pervane gibi yüzüne kanat (çırparak) yanalım.)

Nağme-i ûd demi meclisi pür-anber eder
 Nefesinden nola ger ney döke şekker bu gece

“Eğer bu gece ney nefesinden şeker dökerse ne olur. Udun sesi meclis vaktini anber kokusuyla donatır.”

Seher-i mahşere dek gün bigi bî-dâr olalım
 K’oldu âlemdeki maksûd müyesser bu gece

“Bu gece alemin yaratılış amacı ortaya çıktı. Mahşer sabahına dek gün gibi uyanık kalalım.”

Kaynaklar:

1- https://www.fikriyat.com/galeri/tarih/yabanci-bir-seyyahin-dilinden-osmanlida-kadir-gecesi/11

2-http://isamveri.org/pdfdrg/D03262/2013_13/2013_13_ONALS.pdf



*****

Cümle  Ümmet-i Muhammed’in Mübarek  Kadir  Gecesi  Kutlu  olsun.

Rabbim  bu  gecenin hürmetine, Bu gecede  indirdiği  kitabının  hürmetine, Bu  gece  ‘’  Oku ‘’  Hitabına  muhatap  ettiği  habibinin  hürmetine  cümlemizin  günahlarını  affeylesin  ve  başta  milletimiz  olmak  üzere tüm  ümmet-i  Muhammed’e  esenlikler  getirmesine  vesile  kılsın  bu  geceyi.

Rabbim  hepimize  Bayrama  çıkmayı  daha  nice  bayramlara  sağlık  ve  huzur  içinde  ulaşmayı  nasip  eylesin 
( Bir Hıristiyan Rahibi Kadir Gecemiz İle İlgili Diyor Ki: başlıklı yazı Sami Biber tarafından 4/16/2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu