Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 4.05.2024
Okunma Sayısı : 271
Yorum Sayısı : 13
M.manukyan'dan Mustafa  Kemal'e  Suikast Girişimi.


M.  Manukyan...

Hiç  de  yabancısı  olmadığımız  bir  isim  değil  mi? 

Türkiye'nin  1991-1996  yılları  arası  vergi  rekortmeni, genelevler  patroniçesi Ermeni  bir  vatandaşımız  olan  Matild  Manukyan  pek  çoğumuzun  aklına  geldi  eminim  ama bahsini  edeceğimiz  M. Manukyan,  Matild  Manukyan  değil. Zaten  Matild  Manukyan'ın kızlık  soyadı Manukyan  değil  Muradyan'dır.  Manukyan  soyadını  kocası  Aram'dan  almış  ve  ölünceya  kadar  kullanmıştır. Lakin  ilginçtir  ki  Aram  Manukyan  ismi  de  Tarih  meraklıları  için  oldukça  bilinen  bir  isimdir. 

Evet, Matild  Manukyan'ın  kocası  Aram  değil  ama  bir  başka  Aram  Manukyan  Osmanlı  Devletinin  son  zamanlarında  resmen  Türklerin  başına  bela  olmuştur.  

Özellikle  Van  ve  çevresinde  1900'lü  yılların  başlarındaki  pek  çok  Ermeni  ayaklanmasında  ve katliamında  mutlaka  yer  alan  Aram  Manukyan,  1912  Yılında  Van'ın  Ermeni  belediye  başkanı  Bedros Kapamacıyan'ı  öldürmüş,  1915'de Van'da  gerçekleşen  ayaklanmada  pek  çok  Türk  vatandaşının  kanına  girmiş  azılı  bir  teröristti  ama  biz  Türklerin  nazarında bir  terörist  olan  bu  kişi,  Ermeniler  nazarında on  binlerce  Ermeni'yi  Türk katliamından  kurtaran bir  devrimci, Ermeni  Devletinin  kurucusudur. ( 1918'de  kurulan Ermenistan  Cumhuriyetinin  ilk  dışişleri  bakanı  olmuştur.)  Lakin  bahsini  ettiğimiz  bu  Aram  Manukyan'ın gerçek  adı  Sarkis Hovhannisyan'dır  her  ne  kadar  herkes  tarafından  Aram  Manukyan  olarak  bilinse  de...

Neyse  efendim, Türk  milletinin  başına  bela  olan  bu  Aram  Manukyan  1919  Yılında  kırk  yaşında,  tutulduğu  bir  hastalık  sonucunda  geberip  gitmiştir.

M.  Manukyan'a  gelince...

Bu  kişinin  tam  adı  Manok  Manukyandır ancak hakkında  bilinenler  de  bundan  daha  fazla  değildir. Ya  da  şöyle  söyleyeyim:  Ben  bu  kişi  hakkında bir  Ermeni  suikastçısı  ve  Atatürk'e  suikast  yapmakla  görevlendirilen  bir  terörist  olduğu  dışında  bilgiye  sahip  değilim. 


*****

1980'li  yıllarda  nasıl  ki  Ermeni  terör  örgütü Asala, Türk diplomatlarını  öldürüyor  idiyse  1920'li  yıllarda  da  yine  Ermeni  teör  örgütleri  olan  Taşnak,  Hınçak  ve  Ermeni  İntikam  Tugayı  gibi  örgütler  Türk  paşalarını  öldürüyorlardı.  Nitekim  16  Mart 1921'de  Talat  Paşa,  6 Aralık 1921'de  Sait  Halim  Paşa,  21  Temmuz  1922'de  Cemal  Paşa,  Ermeni  teröristlerce  öldürülmüştü.  Ama  bu  cinayetler  Ermenileri  tatmin  etmemişti. Daha  ses  getirici bir  cinayet  işlemeliydiler.  O  sebeple  de  ''Ermenilerin bu feyizli ülkede hiçbir hakkı yoktur. Memleketiniz sizindir, Türklerindir. Bu memleket tarihte Türk’tü, halde Türk’tür ve sonsuza dek Türk olarak yaşayacaktır.'' Diyen  Mustafa  Kemal  Paşa'yı  bir  suikast sonucu öldürmeye  karar  verdiler.

Suikast  planları  Yunanistan'ın  Pire  şehrinde  yapıldı. Daha çok “Manok Manukyan Çetesi” diye bilinen ve üç kişiden meydana gelen bir çete, Mustafa Kemal Paşa’yı öldürmek maksadıyla Anadolu’ya geçmişti. Ermeni komitacıları dikkat çekmemek için çeteyi ikiye bölerek Manok Manukyan ismindeki komitacıyı Selanik yoluyla Trakya’dan, diğer iki komitacıyı da Suriye üzerinden İskenderun’a oradan da Adana’ya gönderip, Ankara’da buluşturmak suretiyle eylemi gerçekleştirmeyi planlamışlardı. Ancak Selanik üzerinden İstanbul’a gelen Manokyan, 20 Nisan 1925’te Eskişehir’de polis tarafından yakalanmıştı. 

Rivayetlere göre  Manok,  trende  yolculuk  ederken  tanıştığı  Musa  adlı  bir  Türk'e  boşboğazlık  ederek  bir  şeyler  söylemişti ve  böylece  Musa'nın  kendisinden  şüphelenmesine  sebep  olmuştu.  Yakalanması  da  Musa'nın  ihbarı üzerine  gerçekleşmişti. Ancak  tüm  bu  yaşananlar  basına  sızdırılmıyordu  ta  ki  22  Ekim  1925'e  kadar.
  
Suikastla ilgili ilk haber, 22 Ekim 1925 tarihli Son Telgraf Gazetesi’nde; İstanbul’a gelen beş kişinin gözaltına alındığı ve birinin de aranmakta olduğu şeklinde yayınlanmıştı.

Haberin duyulması üzerine Dahiliye Vekili Recep Bey, 22 Ekim’de soruşturma tamamlanıncaya kadar basına bilgi verilmemesi yönünde bir tamim yayınlamıştı  ama  Son Telgraf Gazetesi, “Haberler de hürriyet gibidir, verilmez alınır.”  diyerek suikastla ilgili haberlerine devam etmişti.


İstanbul’a getirilen ve buradaki sorgusu tamamlanan Manukyan, İstanbul Polis Müdüriyeti Cinayet Kısım Komiseri Cavid Bey’in gözetiminde Ankara’ya gönderildi. (25 Ekim 1924)

Manok Manukyan’ın Ankara’da sürdürülen soruşturmalarda verdiği ifadeler doğrultusunda, Merkez Memuru (Emniyet Amiri) Mustafa Bey’in başkanlığındaki polis ekibi Eskişehir’de dört kişiyi daha tutuklayarak Ankara’ya getirdi. 

Ancak basından,  soruşturmalar  ve  tutuklamalar  devam  ederken konu  ile  ilgili haber  yapmamaları  istendiği  halde  basının  tam  tersine  bu  olayın  üzerine  fazlasıyla  gitmesi,  hatta  gazeteci  Süleyman  Nazif'in  “Mustafa Kemal Paşa’nın bir damla kanında bilumum Ermenilerin boğulacağına o şaşkın kavim emin olsun.” demesi  üzerine  bu  suikast  teşebbüsünün  ortağı  olan  beş  kişi  yurt  dışına  kaçarak  paçayı  kurtardı. 


Emniyet-i Umumiye Müdüriyetindeki soruşturması tamamlanan Manok Manukyan, Ankara İstiklâl Mahkemesi’ne sevk edildi. Yapılan sorgusunda her şeyi itiraf eden Manukyan, Mahkeme tarafından 5 Mayıs 1925 tarihindeki idam cezasına çarptırıldı. 

Manok Manukyan, 6 Mayıs 1925 günü Ankara’da Karaoğlan Çarşısı’nda Merkez Kıraathanesi önünde kurulan idam sehpasında, İstiklâl Mahkemesi üyelerinden Kılıç Ali, Ankara Polis Müdürü Dilaver Bey ve diğer yetkililerle halkın huzurunda hükmün okunmasından sonra idam edildi.

( M.manukyan'dan Mustafa Kemal'e Suikast Girişimi. başlıklı yazı Sami Biber tarafından 4.05.2024 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.