İstanbul ve Nika Isyani

istanbul ne kadar tecavüze de ugrasa yeşili bir gün gelecek sadece saksı da görecek olsak da mevcut hali ile yasam kesmekesligi ile,insan cesitlemesi 5800 km karelik sahasi ile hala güzelliğini koruyor..Defalarca depremler görüp seller le taşımalı aluvyonlarla 9 kez yerin altına gömülmüş olsa da insan denen canavar İstanbul u bitiremedi..Kadınların biri geldi biri gitti Ne Kösem Ne En son Ergun Gökneli yakan dostu istanbul u bitiremedi..
Bundan tam 1491 yıl önce Nika isyanı denilen olayda Topkapı sarayının yanında bulunan hipodrom da 30.000 kisi kılıçtan geçirildi.
Bir kadın imparotorice sonradan görme dağdan inme de desen imparatorluğun yazgısini değiştirdi.. Komutanlara ,imparatora hayat verdi.
İmparator Justınyanus, karisi Theodara 48 yaşında ölmesine ragmen  ona sadık kalıyor ve öldükten sonrada evlenmiyor.
    Batılı tarihçiler, Doğu Roma yi Turklerin yıktıgını dillendirmemek icin Bizans diye uyduruk bir devlet ismi turettiler..Justınyanus iste dogu ve bati diye ikiye bölünüp baba nin evlatlarına dağıttığı Bugunku İzmit (Nikomedya) merkezli olup sonradan istanbul merkezli Dogu Roma nin imparatorudur.
- Roma Hukuku , devamlı silsile ile gelen kurallar bütünü olsa da özel hukukta İstanbul menşeili olarak Justınyanus zamanında yerel ve aslında Anadolu ya aittir..Bu sebeple de Doğu Roma ismini kullanmiyor olabilirler..AB hukuk menseii İstanbul a dayanıyor diyebilir mi
-Dogu Roma nın Turkler yada Müslümanlarca alinmasi ,Bati Roma yi hedef haline getirmemek içinde kullanmıyor olabilirler.(Türkistan a Orta Asya diyerek baglarimizi koparmaları gibi)
İmparatorun eşi Theodora  sıradısi bir kadın eğlence sektöründe yer almis 4 yıl arap kıtasında kalıp valiye kapamalık yapmis daha sonra tekrar İstanbul a manastir konaklamali dondugunde hristiyanlik bilgisi ile de zeka güzellik nuktedanlik kısmına kültürüne katarak önceki yaşamından uzaklaşmış Justinanus un komsusu olup ,imparator aşık olunca ailesi,soylu olmayan bu kadına karşı gelir..
Ailenin ölümünden sonra  (amcasi ve yengesi anne ve babasi daha önce ölmüş)Bu kadinla evlenir..
Kadin ama zeka küpü bir afat ve cesaret dolu..Hayati biliyor..Tecavuz.suclarina olum cezasi ,istanbul da genelevlerin kapatılması, zorla kadın calistirmalarina yasaklar getiriyor..Hayat kadını olarak Çalışan kadınların hayatlarını girip, onlara yeni hayat veriyor.
Donemin en buyuk sportif faaliyeti hipodrom(arena)da gerçekleşen gladyatör musabakalaridir..Dernek şeklindeki bu organizasyonlar aslında imparatora kadar uzanan destekleyicileri ile siyasal diplomasinin de merkezleriydiler..Gladyatör musabakalarında takımlar birbirini öldürmecesine ,tezahüratlar eşliğinde mücadele ederlerken bir gün bu isyana donuyor ve " nika nika" nidaları ile Doğu Roma nin merkezi İzmit sonradan İstanbula geliyor diye belirtmistirk....onun adi nikomedya idi...Bu nika o nika olabilir.
Butun saray erkani  ablukaya alınıyor Ayasofya bir yıkım sürecini daha yaşıyor.zaten ahşap ,yakılıyor.Imparator kaçacak komutanlar, kaçacak Ama Theodara usul dışına çıkarak toplantıda yürekli bir konuşma yapıyor "paranız var gemilerinize biner ama bir ödlek gibi nereye gitseniz korkulariniz sizin yakaniz da olacak..imparatorluğun öldurulirken onurlu mor unu ,kefenin beyazligina tercih ederim "diyerek konuşmasını bitiriyor. ..Milleti galeyana getirip saray muhafızları ile arena da  toplanan yeni imparator tac törenini basarak  30 bin isyanciyi öldürtüyor..
Aslinda Lider kadın, ama İstanbul onun zamanında biraz.daha İstanbul oluyor..Eserler kazanıyor.. Suleymanin mabedinden daha büyük olsun diyerek Ayasofya yeniden tanzim ediliyor..O kubbeler birbirine geçmiş kubbeler hepsinin matematik hesabi son raddesindedir.
Fatih Istanbulu fethedecek ve daha büyük kubbeli isteyecek ama bir milim büyüse yıkılır itirazı ile karşılamak ve.mimarinin ellerinin kesilmesi emrini verecekti..  Hristiyan mimarın itirazi ve bilirkişi inceleme isin doğruluğunu ortaya çıkarınca  kısasa kısas cezasini veren kadı bugun yargiclik yapanlara orneklik teşkil edecektir..Suctan zarar görenin feragat ile is çözülmüş ve sınırda yapılan fatih camii birkaç kere İstanbul depremlerin de yıkılmıştır..
Tarihi ve  doğası ile İstanbul, İstanbul haline gelirken Bir Theodora geçmiştir.. 
  İstanbul böyle bir istanbul ..Kadınların ihtiras ile batıyor kadınların ihtirasi ile kurtuluyor..

Torun Halili
( İstanbul Ve Nika başlıklı yazı HALİLİ tarafından 13.01.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.