Türkiye Cumhuriyeti Mi Cumhuriyet Mi
TÜRKİYE CUMHURİYETİ/ CUMHURİYET FARKI

Cumhuriyetimizin 100. yılını kutluyoruz bugünlerde.
Aslında dünya üzerindeki birçok devletin de Cumhuriyeti bu kavram olarak.  Zira Cumhuriyet  Türkiye'ye münhasır bir kavram değil sadece. Ortak bir değer bir çok ülke için.
Anlam itibariyle  wikipedide ;
 "Cumhuriyet, siyasi gücün halk ve temsilcileri tarafından paylaşıldığı bir devlet yönetim şeklidir ve bununla birlikte monarşinin zıttıdır.

Bir cumhuriyette temsil, genel vatandaşlar tarafından serbestçe seçilebilir veya seçimle belirlenebilir.

şeklinde geçiyor.

Yani bugünlerde "Cumhuriyetimizin 100. yılı"  diye kutladığımız, aslında bu kavram.

Peki, bu ifade içinde bize, Türklere, Türkiye'ye özel ne var?

Birçok devletin sahip olduğu kavramın  ortaklarından biriyiz bu anlamda.

29 Ekim 1923 tarihinde olan şey nedir peki?

"Türkiye Cumhuriyeti" ilan edilmiştir.

Bu ifadede Türkiye sadece bize ait bir  terim, cumhuriyet ise  birçok devletin ortak kavramı.

Öyleyse niçin "Türkiyemizin 100. yılı " diye kutlamıyoruz?

Türkiye ismini, sadece bizim milletimize ait olan bir ismi niye öne çıkarmıyoruz da sadece Cumhuriyet diyoruz?

29 Ekim 1923 de ilan edilen yönetim şeklinin, cumhuriyet olmasına rağmen,  uzun bir müddet tek parti saltanatı  olarak devam etmesi gerçeğini de düşündüğümüzde aslında 100. yılımızda kutlanan şeyin "Türkiyemizin 100. yılı"  olarak ifade edilmesi daha doğru değil mi?

Dünya üzerinde kuruluş yıldönümlerini, ülkelerinin adıyla değil de, siyasal yönetim biçimleri ile kutlayan kaç ülke var acaba?

Almanya ,Fransa, Yunanistan, İtalya, Avusturya, Rusya, Ukrayna vb  ülkeleri de kuruluş yıldönümlerini "Cumhuriyetimizin falanca"  yıldönümü diye mi kutluyorlar, yoksa "Fransanın 225. yılı" , "İtalyanın 77. yılı"  şeklinde mi?

Cumhuriyetimizin 100. yılı derken,  bizi diğer cumhuriyet ile yönetilen ülkelerden ayıran şey ne?

Elbette "Türkiye"  ismi.

Öyleyse niye kullanmıyoruz,  "Türkiyemizin 100. yılı"  şeklinde ?

Bu bayram Türkiye Cumhuriyeti devletinin kurulduğu gün olduğu için bayram değil mi?

Hadi Cumhuriyete alerji duyan bazı kesimlerin varlığını biliyoruz da, Türkiye ifadesinden de rahatsız olanlar mı var yoksa?

Orta yolu bulalım o zaman.

"Turkiye Cumhuriyetinin 100. yılı" kutlu olsun..





( Türkiye Cumhuriyeti Mi Cumhuriyet Mi başlıklı yazı Gökdeniz tarafından 23.10.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.