FERİDE’M  TÜRKÜSÜNÜN  DOĞUŞU

           Trafik  kazasında  ölen Feride Ünsül Aayaz


 

           Ahmet AYAZ

          Edebiyat Evi 1 Temmuz 2020

   ……………………………………………………

 

       Bestekar-Ses Sanatçısı  Ayşe Atlı’nın besteleyip okuduğu “FERİDE’M” TÜRKÜSÜ  nasıl  ortaya çıktı? Nasıl dinlendi? Nasıl duyuldu? Anlatmaya çalışacağım.        Ali Duysak Beyin  Gaziantep’te hazırlamış olduğu İPEKYOLU KÜLTÜR  ETKİNLİĞİNDE  Ayşe Atlı sahneye davet  edilerek okunmuştu. 8 kasım 2019 tarihinden,  bu güne kadar  3.000.i  aşkın  kişi  tarafından facebook sayfamda dinlendiğini  gördüm. Fakat bu güne kadar beni bilen veya bilmeyen,  bu türkü nasıl ortaya çıktı?. Nasıl türkü oldu?  diye soran bir kimse çıkmadı.

       Muhittin Arar Hocamız Eğitimci-İdareci ve edebiyatçıdır. Türküyü dinlemiş, beni telefonla aradı, sordu. Ben  de bunu kendime görev olarak kabul ettim ve yazmaya başladım, yazıyorum.

       Bir  oğlum ve iki kızımdan  sonra Feride Ünsal Ayaz adında bir kızım, 01 Ağustos 1981 yılında  doğdu ve hayata gözlerin açtı. Okul çağına geldi,  Kolejtepe Mahallesinde Cemil Karslıgil  İlk Öğretim  Okulunda 2. sınıfta okuyordu. Öğretmeni ortaokuldaki sınıf arkadaşım  Sabit Bayramiç’in eşi Senay Bayramiç idi. Önüne tarih kitabını açar ve bana derdi ki “Baba şu kitaptan bir  sayfa açıp bana oku der misin” derdi. Açardım bir sayfayı gelişi güzel,  oku kızım derdim. Okuduktan sonra  baba bu okuduğunu anlat desene derdi. Haydi anlat derdim, başlardı anlatmaya. Bir gün Huzurevi Müdürü Nadir Opan’ın kızı Şirin Opan kapıyı çaldı. Ahmet Amca Feride ile aynı sınıfa geldik. Bütün dersleri super, Matematik dersi nasıl acaba? deyince ben “Şirin senin bilmen lazım. Çünkü senin  sınıf arkadaşın” dedim. Şirin birkaç gün sonra yine  kapıyı çalarak, Ay Ahmet Amca Feride Matematik dersinde de super  imiş,  sen bana söylemedin dedi. Feride gerçekten üstün  bir zekaya sahiptir dedi. Feride okula  giderken annesinin elini öpmeden dışarıya çıkmazdı.  Akşamları yatağa girmeden önce boynuma  sarılıp beni öpmeden ve iyi geceler babacığım  demeden yatağına  yatmazdı.

       Kolejtepe’ye Sosyal Hizmetler Lojmanı yapıldı, Kurum İdarecileri Sosyal Hizmetler Lojmanına taşındı.  Tabii ki bizde taşındık. Bir gün “Baba teyzeler lojman bahçesinde köfte yaptıklarında annemi davet ediyorlar, annem neden  gitmiyor bilemiyorum “ Dedi. Ben de eşime söyleyince, eşim Selvi Bozgeyik Ayaz, bir gün “Haydi kızım teyzelerini çağır da,  çiğ köfte yapalım,  teyzelerini davet edelim” diyor.  Çağırıyorlar komşulardan , Türkan Uysal, Fadime  Opan, Fatma Ateş, Safiye Seyman, Ayşe Cebeci,  Nasibe Say ve adını unuttuklarımı lojmanın bahçesine. Sofrada et ekmek vs her şey var. Fakat  maydonoz yoktur. Feride’yi  bakkaldan maydonoz almaya gönderiyorlar. Beklerler Feride gelmez. Yola çıktıklarında Feride’nin ayakkabısının tekini buluyorlar. Gaziantep’in  Çimenli  Köyünden Mehmet Orhan adında bir genç, bir hayat kadınını arabasına almış şehir istikametine  giderken, içkili bir halde Feride’yi  çarpıp geçiyor.  Arkasından gelen bir münibüs şoforu olayı görüyor, Feride’yi aracına alıp  Gaziantep  Dr . Ersin Arslan Devlet Hastanesine götürüyor. Feride bütün çabalara rağmen hayata gözlerini yumuyor. Yıl 19.12.1989 . İyi bir devlet adamı olarak yetiştirmek istediğim Feride’mi  yitirmem dünyamı değiştirdi. Sosyal Hizmetler Lojmanı yasa büründü.  Beni haftalarca akraba ve komşularım yalınız bırakmadılar.  Lojmanın bahçesinde yemek yapmak için davarlar kesildi, yemekler yapıldı. Dayıları Bozgeyik ailesinden taziye için gelenlere davarlar getirilip kesildi. Lojmanın bahçesinde düğün yemeği gibi cenaze yemekleri yapıldı. Rahmetli M. Yaşar Torun  Haftalarca her akşam  dini sohbet   için evime misafir oldu. Bani teselli etmek için İslami şeyler anlattı.  Evimde ilk yalnız  kaldığım gece aşağıdaki Beddua isimli şiirini  kaleme aldım.

BEDDUA

Söndürüp de ne kazandın mumumu?

Kızıl karanlıkta yatasın Dünya.

Taksi Çarptı melek gibi yavrumu,

Bir deprem ola da batasın Dünya.

Kucaklayıp çiçek gibi kokladım,

Sevgisini yüreğimde sakladım.

Vatanıma hizmetiniz bekledim,

Aldın gittin, ateş tutasın Dünya.

Çam tahtası beşiklerde salladım,

Sürünürken kucak açıp kolladım.

Bir  türkülü ağıt ile yolladım,

Zehir ile zıkkım yutasın Dünya.

“Anne babam geldi” derdi koşarak,

Büyütmüştüm nice engel aşarak.

Bu yaşta ağlattın beni coşarak,

Sen de ettiğini bulasın Dünya.

Bu şiiri değerli dostum  Ali İnce bir babanın feryadı başlığı altında BUGÜN Gazetesinde yayımladı ve  haber yaptı o zamanlar. “Bir Babanın Feryadı” başlığı altında. Hiç unutamadığım bir olayı da anlatayım. Feride’nin ölümünden 10 gün kadar geçti. Lojmanın dış  kapısından çıkıyorum, baktım ki karşımda sekiz on kişi  gurup halinde ellerinde de  bir top çiçek, Şirin Opan da onlarla beraberdi. Sınıf arkadaşlarıymış “  Bizi öğretmenimiz Senay Bayramiç gönderdi,  selamı var derken gözleri yaşlıydı ve ağlayarak elimi öpmeye yeltendiler. Benim onları teker teker öpmeye mecalım kalmamıştı. Orada duygularımıza hakim olamadık ve  hepimiz ağladık.

Daha sonra Feride’m isimli şiiri yazdım. Şahinbey  Belediye Başkanımız Yaşar Ağyüz yurt dışına da açık ödüllü bir şiir yarışması düzenlemişti. Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğünde Sosyoloğ olarak görev yapmakta olan Ahmet Tümkaya’nın ısrarı üzerine bu yarışmaya Feride’m  isimli şiir ile ben de katıldım. 1065 kişinin katıldığı bu şiir yarışmasında mansiyon birincisi seçildim. Bu şiiri bir çok bestekar besteleyip, okunması için benden izin istediler ise, ben dinledim beğenmedim. Okumalarına da müsaade etmedim. Bir  gün telefonum çaldığında açtım ki, Bestekar-Solist Ayşe Atlı Hanımefendi. Bu şiiri bestelemek istediğini söyledi. Ben de olur dedim. Ama kendisini de öncekiler gibi ciddiye almadım.  Ali Duysak Beyin Gaziantep’te 2019 yılında yukarıda da bahse konu  şiiri İPEKYOLU KÜLTÜR ETKİNLİĞİNDE   okudu. Beni de  sahneye çağırdılar ama, Ayşe Atlı’nın bu kadar güzel beste yapacağını ve bu kadar da güzel okuyacağını hiç de  tahmin etmemiştim. O günden bu güne Feride’m Türküsü Ayşe Atlı Hanımefendinin sesinden sosyal  medyada dinlenmektedir.  Ben bu türkünün tamamını aşağıya alıyorum ve Ayşe Atlı Hanımefendiye başarılı çalışmalar  diliyorum.

FERİDE’M

Yüreğimde baş  tutmayan yarasın,

Ağrın gitti, sızın kaldı Feride’m.

Hatırımı mahşer günü sorasın,

Hayalimde nazın kaldı Feride’m.

O oyuncak bebeğini belerdin,

Soframızda tatlı  tatlı gülerdin.

Gönlümdeki kederimi silerdin,

Resimlerde pozun kaldı Feride’m.

Gazeteyi önümüze açardın,

Okuyarak zarafetler saçardın.

Bir o yana, bir bu yana kaçardın,

Yollarımda izin kaldı Feride’m.

Boşunaymış dualarım niyazım,

Bahar bitti, zor geçecek bu yaz’ım.

Baban olan bahtı kara Ayaz’ın,

Defterinde yazın kaldı Feride’m.

       Feride’m için yazdıklarım sadece bunlar değil. Bir çok şiirler yazdım ve bazılarını Rahmetli Mehmet Sağlam Bey YÖRE Dergisinde yayımladı. Feride’m şiirini  Ayşe Atlı Hanımefendi klip yapmak  için benim ile sözleşme imzaladı. Ben ona telif hakkı almayacağıma dair imza verdim. Bu yazıyı yukarıda da dediğim gibi Muhittin Arar hocamın talebi  üzerine kaleme aldım.   Ama, o günleri hatırlamak bile çok zordur.  Adnan  Veli Kanık, Orhan Veli Kanık’ın yayımlanmamış şiirlerini de bir araya getirerek kitaplaştırma hazırlığında iken,  ön söze, Orhan Veli Kanık ağabeyimdir. Bu kitabı sevinç  ve gurur ile  hazırlarken, o kadarda acı çektiğini  beyan etmişti. Ben de Feride’m  için yazdığım diğer şiirleri buraya almak için, dayanma gücüm kalmadı dersem,  lütfen beni yadırgamayasınız diyorum. Allah acı vermesin, acıyı çeken bilir. Bu  FERİDE’m  türküsünü dinlemek isteyen herkes facebook sayfamda AYŞE ATLI’nın sesinden bulup dinlemeleri mümkündür. Feride’m gitti acıları ve hatıraları yüreğimin orta yerinde, yerini korumaktadır.

( Feridem Türküsünün Doğuşu başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 1.07.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.