Görünen sıfatındır
Anı gören zatındır
Sen seni bilmek necatındır senin
Sen seni bil,sen seni
Hacı Bayram-ı Veli

Tevhidi anlatan çok güzel bir kelam-ı kibar vardır,çok beğenirim.”(Hakkı ve Hakikati)
“Bilen aynı,bilmeyen gayri.”
Bilmek ilmel yakin,görmek aynel yakin,olmak Hakkal yakin imanda gerçekleşir.
Mesela bilirsiniz Horosan da halı dokunur,bu ilmel yakin makamıdır,burada taklidi iman söz konusudur.
Horosan’a gider o halının enine mi boyunamı dokunduğunu bizzat gözünüzle görür yerinde tahkik edersiniz,bu makamda da tahkiki yada istidlali iman söz konusudur.
Birde Horosan’a gider,bu konudaki bilgilerinizi görerek yerinde inceledikten sonra,bu işi bizzat
yaparsınız halı dokursunuz.Burada da Hakiki iman söz konusudur.
On sekiz bir alemde fiilini işleyen fail,görünen mefsuf,var olan mevcud odur.
O,Ef’aliyle bilinir,sıfatıyla görünür,zatıyla tüm mekanlarda ve zamanlarda varlığını ezelden ebede sürdürür.
Alem aynasında esma,ef’al ve sıfatıyla,adem aynasında ise ef’al,sıfat ve zatıyla zuhur eder.
Varlık yalnızca ona özgü bir şandır.Onun var olmadığı bir zaman ve mekan yoktur.Gayb da gizli Ahadiyet yönüyle
O tüm zamanlardan ve mekanlardan münezzehtir.Vahidiyet yönüyle ise tüm zamanlarda her an var olup yok olan tekrar varlığını zuhur ettiren odur.Ondan,gayri yoktur.Ondan gayri olarak düşünülen her şeyin nasibi yokluktan ibarettir.Bu hakikati bilmeye vahdet-i vücud,bu hakikati bizzat görüp yaşayarak şehadet etmeye vahdet-i şuhut denir.Bu konuda bir ayet;
“Allah ve melekleri,ilimde rüsum kazanmış alimler şehadet ederler ki Allah’tan gayri ilah yoktur.”
Kainattaki tüm varlıklar,ışığını Alemlerin Rabbi olan Allahu Teala’dan alır.Sonradan yaratılan her şey,gölge hükmündedir.Çölde bir direkt düşünelim.Güneş tam tepeden zuhur ettiğinde gölge,direkte
yok olur.Allahu Teala da zatıyla tecelli ettiğinde,kulun gönlünde ondan gayri mabut,mevcut kalmaz.
Kulun varlığı,emanettir.Emaneti sahibine teslim ettiğimizde biz aslımız olan adem-i safiyet haline döneriz.
Kulun hakikati,Allah’ın varlık potasında eriyip o sonsuz ummanda yok olmaktı.O zaman,kulun varlığı
Hakkın varlığı olarak görünür.Elbette,bu hali zevk edip giyinende,görünen Hakkın sıfatı,onu gören Hakkın Zat’ı dır.Kendini bilmek,yani nefsini La şey (yokluk aynası) bilmek kulun belini büken
şirk yükünden kurtuluşu demektir.Onun katına ancak yokluk ayağıyla erişilebilir insan.
“Nefsini bilen Rabbini bilir.” Hadisinin bir açılımı,bir yorumudur bu dizeler.

Nihat Gülle
Şair ve yazar
( Görünen Sıfatındır Anı Gören Zatındır başlıklı yazı şiirinprensi tarafından 3.11.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.