Ters Psikoloji İroni Yapmak


-Farz edin ki, hayatınızda ters psikolojiye maruz kaldınız?..

Bunu yapan kişi, bunu bilinçli, yada bilinçsiz ,olarak yapmış olabilir.

Ama bu yaptığıyla ,düşüncelerinizi siz farkına bile varmadan manipüle etti.

-İlk olarak, ters psikolojinin ne olduğunu inceleyerek başlayalım.
 
İnsanlar özgürlüklerine çok bağlıdırlar.

Kendi çocukluk anılarımı hatırlıyorum, ben oyun oynarken, annem ne zaman oyunu bırakıp, ders çalışmamı söylese, kendimi hep kötü hissederdim.

Aslında, kendimi kötü hissetmemin altında iki farklı sebep olduğunu şu anda daha iyi anlıyorum.

İlk sebep, tahmin edeceğiniz gibi ,ders çalışmanın sıkıcı olması, oyun oynamanın daha zevkli olduğu için, eğlenceli bir işi bırakıp, sıkıcı bir şeyle ilgilenmek, elbette kimsenin istemeyeceği bir şey.

Ama tek sebep bu değil, daha önemli diğer sebepse, özgürlüğümüz elimden alınmış olması.

Ben oyun oynarken, bunu tamamen kendi irademle yapıyordum.

Kimse bana oyun oynamam gerektiğini söylemiyordu.

Ama annem bir anda gelip ,oyun oynamayı bırakarak, ders çalışmamı söylediğinde, benim özgürlüğümü elimden alarak, iradem dışında bir şey yaptırmaya çalışıyordu.

Ve ben genellikle, annemin sözünü dinlemeyerek gizli, gizli oyun oynamaya devam ediyordum.

Şimdi bu hikayeyi neden anlattığımı sorabilirsiniz.
 
Ters psikolojinin temeli, insanları bizim istemediğimiz şeyi yapmaları 
için yönlendirmek. 

Ama bunu, direk sözel olarak söylersek, karşımızdaki kişinin özgürlüğünü elinden aldığımız için, kendini rahatsız hissedecek ve bizim istediğimiz şeyi yapmayacaktır.

 Ama ters psikoloji uygulayarak, karşımızdaki insanın yapmasını istediğimiz şeyi, yapmamasını söylersek, büyük ihtimalle kendini rahatsız hissedecek ve tam tersini.

Yani bizim asıl yapmasını istediğimiz şeyi yapacaktır.

Daha iyi açıklamak için bir örnek verelim.

Tarık öğretmen adında, bir kurgusal bir karakterimiz olsun.

Öğretmenimiz/Orta okul öğrencilerin dersine girerek eğitim veriyor.

Tarık öğretmen, okumaları için öğrencilerine bir kitap tavsiye

ederse büyük ihtimalle, öğrencilerin çoğu kitabı okumayacaktır.

İşte ters psikoloji burada devreye giriyor.

Öğretmen, sınıfa girip, elindeki kitabı öğrencilerine gösterdikten sonra/arkadaşlar bu kitap çok güzel ama siz bu kitabı okumayın bu kitap lise öğrencilerin anlayabileceği düzeyde/ diye bir cümle kurarsa.

Büyük ihtimalle öğrencilerinin çoğu o kitabı okuyacaktır.
 
Burada çocuklar üzerinden bir örnek verdim, ama her ne amaçla olursa 
olsun ,bu teknikleri çocuklar ve ergenlik çağındaki insanlar üzerinde asla  kullanmamalısınız.

Yapılan birçok araştırmada, çocuklar üzerinde yapılan ters psikolojin olumsuz sonuçlarının olduğu kanıtlanmıştır.

Şimdi, konumuza tekrar dönelim ,tekniğin çalışma prensiplerini anladığınızı umuyorum.

Ters psikolojiyi ,diğer insanlar üzerinde nasıl kullanabileceğinizi inceleyelim.

Ama bundan önce ,ufak bir hatırlatma yapmak istiyorum.
 
Ters psikolojinin bilinen birçok farkı dez avantajları vardır.

Özellikle eşiniz yada sevgiliniz üzerinde çok fazla bu teknikleri uygularsanız, ilişkiniz zamanla yıpranacaktır.

Bu yüzden ufak çocuklar üzerinde ve ikili ilişkilerinizde bu teknikleri kullanmamanızda fayda var.

Diğer insanlar üzerinde de kullanırken dozu kaçırmamalısınız.

Bu tekniği çok fazla uygularsanız, size faydadan çok zarar getirir.
 
Şimdi, ters psikolojiyi nasıl yapabileceğinizi ,dört maddede inceleyelim.

İlk olarak, karşınızdaki insanlara bir seçenek sunarak başlayın.
 
Daha iyi anlayabilmeniz için, yine bir senaryo üzerinden devam edelim.

Örneğin, arkadaşınızla akşam yemeğine çıkacaksınız, siz sahildeki bir restaurantta yemek ,yemek istiyorsunuz.

Ama arkadaşınız, sahili hiç sevmediği için, büyük olasılıkla daha merkezi bir yerde gitmek isteyecektir.

Arkadaşınızı ikna edebilmek için, ona kendi istediğinizde dahil iki seçenek sunun.

Bu aşamada, arkadaşınıza ufak bir oyun yaparak, sahile gitmek istiyor olsanız bile ,bunun tersini ima edin.

Şimdi ilk adımı tamamladık, sıra ikinci adıma geldi.

Bu aşamada, arkadaşınıza kendi gitmek istediğiniz yeri üstü kapalı bir şekilde, daha cazip hale getirmeniz gerekiyor.

İkinci aşamayı da başarıyla tamamladık, artık arkadaşınızın beynine kendi fikir tohumlarımızı yavaş ,yavaş ekiyoruz. 

Ama yapmamız gereken birçok şey var.

Üçüncü aşamada, arkadaşımızın sahildeki restaurantı daha cazip görmesi için, sözel olmayan işaretlerden faydalanabilirsiniz.

Örneğin, arkadaşınıza sahildeki restaurantın en güzel resimlerini gösterip, merkezdeki restaurantın da, en çirkin resimlerini gösterebilirsiniz.

Ama bunları yaparken, ters psikolojinin ana bileşenini unutmayın.

Arkadaşınız, sizin her zaman merkezdeki restauranta gitmek istediğinizi düşünmeli.

Görsel öğelerden de faydalandıktan sonra ,dördüncü ve son aşamaya geçiyoruz. Artık karşınızdakinin bir karar verme aşamasına geldik, bu aşamada biraz aceleci davranıp.

Arkadaşınızın, çok düşünmesini engelleyerek, hemen bir karar vermesini sağlamanız.

Ve sonuç olarak arkadaşınız, büyük ihtimalle sahildeki restauranta gitmek isteyecektir.

Tekniğin çalışma prensiplerini anladığınızı umuyorum.

Bu örnek senaryoyu ,kendi hayatınızda da kullanabilir ve insanları yönlendirebilirsiniz.

Ayrıca ters psikolojiyi, kimin üzerinde uygulayacağınıza da dikkat edin.
 
Bazı insanlar bu tekniğe olumlu yanıt verirken bazılarının üzerinde 
çalışmaz.

Mesela, sizinle uyumlu olan, yumuşak başlı inanlar üzerinde bu teknik büyük olasılıkla çalışmayacaktır.

Bu tür insanlar ,zaten sizin yönlendirmenize çok açık olacakları için fazla stratejik düşünmenize gerek yok.

Siz ne yapmak istiyorsanız, açıkça ifade edin o kişi zaten düşüncelerinizi benimseyerek size ayak uydurur.

Bazı insanlarda, karakteri gereği, her zaman farklı olmaya çalışırlar.

Bu insanlar, toplumda diğer insanlara göre daha farklı giyinirler.

Zevkleri daha farklıdır, eğer böyle bir insan tanıyorsanız, onunla daha önceki etkileşimlerinize balkın. 

Siz bir şeyleri savunduğunuzda, oda her zaman tam tersi şeyi savunuyorsa, bu insanlar ters psikoloji uygulamak için biçilmiş kaftandırlar.

Son olarak bu tekniği uygularken bazı şeyler var.

İlk olarak ,yazımın başında da belirttiğim gibi, bu tekniği çocukta, ergenlik çağındaki gençler ve partneriniz üzerinde uygulamayın.

İkinci olarak ta, tekniği uygulamaya başladığınızda sakinliğinizi korumalısınız.

Eğer çok fazla heyecanlanırsanız, karşınızdaki insan bunu anlayarak, bir terslik olduğunu düşünecektir.

Bu yüzden ,sakinliğinizi olabildiğince korumaya çalışın.

Ve son olarak, karşınızdaki insanların ciddi bir karar vermesi gerekiyorsa, asla ters psikoloji uygulamayın.

Bırakın bu önemli kararı kendi rızasıyla versin.
 
Selam ile dua ile, kalın sağlıcakla…
 
Semra EROĞLU Şiirleri sevdiren kadın
30/06/2023
 
    
 
 
 
 
 
 
 
    
    
 

( Ters Psikoloji İroni Yapmak başlıklı yazı Semra EROĞLU tarafından 6/30/2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.