Katar’ın düzenlediği 2022 FIFA Dünya Futbol Kupasında final harici bütün maçlar oynandı. Bu turnuva diğer turnuvalardan farklıydı, Katar futboldan çok başka konulardan dolayı Batı Avrupa gündeminden düşmedi. BBC’de yayınlanan bir makalede yazar bu turnuvanın yıllarca tartışılacağını, konuşulacağını iddia etmiş.  Hatta 100 yıl sonra halen Katar 2022 Fıfa Dünya Kupası konuşulacakmış?


Batı Avrupa’da neyi konuştu, veya 100 yıl neyi konuşacak?  Yolsuzluk, insan hakları, standyumların inşatında hayatının kaybeden işçiler, LHBT yani cinsi sapıkların hakları, hooliganların rahatlıkla içip içip taşkınlık yapma hakları  vesair.  Batı kendi kendine tartışadursun, Katar’lıların umrunda bile olmadığı  haberlerde açık ve net bir şekilde ortaya çıktı. 


Bu turnuvanın en büyük farkı: Afrika’dan bir takım (Fas milli takımı)  ilk kez yarı finale kalmakla bir ilke imza attı, tarih yazdı. Hemde Belçika, İspanya, Portekiz gibi futbolda güçlü olan takımları eleyerek. İspanya itiraz etmeseydi, Fas milli takımının çok farklı bir boyutu ortaya çıkmayacaktı. İspanya’nın eleştirsine gelmeden önce Fas’ı biraz  tanıyalım.

 


Fas

Fas, Afrikanın kuzey ucunda Arap-Berber ülkesidir. 2. Dünya savaşından sonra (1956)  bağımsızlığını kazanmıştır. Krallıkla yönetilen ülkenin nüfusu 37 milyondur. Gaz veya petrol gibi yeraltı zenginlikleri bulunmayan fakir bir devlettir.  Fas, daha önce Fransa ve İspanya sömürgesiydi. Halen İspanya’nın işgali altına iki şehri bulunmaktadır (Ceuta ve Melilla). Fransa ve İspanya’nın eski sömürgesi olmasından olsa gerek, Fransa ve İspanya’da çok sayıda Fas asıllı vatandaş bulunmaktadır. Bu iki ülke yanı sıra Belçika, Hollanda ve İtalya’da da Faslı azınlıklar vardır.  Fas’ın yurt dışında yaşayan 5 milyon civarında vatandaşı olduğu bildirilmektedir.

 


Diasporanın gücü

Şimdi İspanyanın itirazine gelelim: İspanya, Fas milli takımındaki 14 oyuncunun yurtdışında doğma büyüme Avrupa vatandaşlarından oluştuğuna dikkat çekip buna itiraz etmişti. Bu ara, takım hocasıda Fransa’da doğma büyüme, Fransız-Fas vatandaşıdır. Fas milli takımı, oyuncularının hepsinin Fas vatandaşı olduğunu, nerede doğup büyüdüklerinin önemsiz olduğunu ileri sürüp eleştiriyi kabul etmedi.


Fas milli takımın büyük bir bölümü yurt dışında yaşayan Faslılardan oluşmaktadır yani diaspora futbolculardan da diyebiliriz. İkinci  kuşak Faslılardan bahsetmiyoruz, bugün Fas milli takım adına ter dökmüş olan futbulcular üçüncü veya dördüncü nesildir. Bunların belkide çoğu yaşadığı ülkenin dilini Arapça veya Berberceden çok daha iyi konuşanlardır.  Buna rağmen Fas, diasporadaki futbol gücünü farketmiş ve bunu çok güzel bir şekilde değerlendirmiştir. Yoksa, İspanya veya Portekiz gibi futbol devlerini elemek şans eseri filan değildir.  Batı Avrupa futbolunu, futbolcusunu çok iyi bilen diaspora futbolcular, tecrübelerini yerli yerince kullanıp başarıya imza atmışlardır.


Futbolcuların başarısı kadar, çok değişik ülkede yetişmiş yetenekleri bir çatıda toplayıp milli hedefte koşturabilmekte takdire şayandır.  Bu konuda daha fazla yazılabilir ama asıl değinmek istediğim mesele yurt dışında yaşayan milyonlarca vatandaşın, gurbetçinin veya diasporanın mevcut gücünü keşfedip bunu kullanmanın önemine dikkat çekmek istedim. Fas, yurt dışında yaşayan 5 milyon vatandaşındaki futbol kabiliyetini keşfetmiş ve bunu başarıyla kullanıp bir ilke imza atabilmiştir.


Dikkatinizi istirham ederim; diasporanın  yani gurbetçinin gücünü kullanmasını bilen ülkelerin başında İsrail gelir. Dünyanın en icra köşesindeki bir museviden bile  istifade etmesini çok iyi bilir. Sonuç ortada… Diasporanın gücünden çok iyi yararlanan ülkenin biride Ermenistan’dır.


Darısı bizim başımıza diyelim mi ?

 

Abdullah konuksever

( Katarda Diaspora Farki başlıklı yazı hotamisli tarafından 17.12.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.