En son yazımda enerji krizinin iyi okunması/değerlendirilmesi halinde bu krizden karlı çıkabileceğimizi iddia etmiştim. Konunun önemine binaen enerjiyle devam ediyoruz.


Enerji, somut ve çok karışık bir konudur: 

fiziğe (E=mc2), kimya/biyolojiye (CH4 (g)+2O2 (g) = CO2 (g)+ 2H2O (l) +ΔT), geolojiye bakan yönleri bulunmaktadır. Enerji, her ne kadar zor olup herkesin anlaması beklenmesede, herkesi yakınen ilgilendirmektedir.  Evet, enerji hava ve su gibi yaşamak için gereklidir.  Enerji kullanmayan dünyada kimse yoktur.  Az çok herkes mutlaka enerji kullanır. Gündelik kullanılan eşyaların üretimi için zaten bol bol enerji gerekmiştir.

Bu yazıda yenilenebilir enerjiye daha çok yatırım yapılması iddiamı tekrar edip bunu konuyu açmak istiyorum.


Yenilenebilir enerjiye mutlaka yatırım yapılıyordur ama çok yetersiz olduğuna şahit olmaktayız. Devasa yatırım gerekçelerinin birincisi dışa bağımlılığı azaltmaktır.  Fosil enerji için dışarıdan hava gazı ve ham petrol ithal edilmektedir. Herhangi bir sebepten dolayı mesela gaz vanaları azıck bile kısıldğında ciddi sorunlar yaşanmıştır. Dışa bağımlı olduğumuzdan dolayı gaz vanalarının tamamen  kapatıldığını göz önüne alıp her türlü tedbirleri almak zorundayız!. Aynı durum ham petrol  içinde geçerlidir.    


Yenilenebilir enerji için devasa yatırım gerekçesinin diğeri ise fosil enerji fiyatlarının uzun vadede yükseleceğidir. İleride gaz veya petrolü para veren değil ÇOK para veren alabilecektir. Ham petrolün fiyatının yükseleceğini anlamak için müneccim filan olmaya gerek yoktur. Fiyat artışındaki beklenti sebepleri: ham petrol reservlerinin hızla tükenmesi ve enerjiye ihtiyacın hızla artmasıdır.


Günlük ham petrol üretimi milyarlarca varille ifade edilmektedir. Başka bir ifadeyle ham petrol reservleri hızla tükenmektedir.  Ham petrol ürünlerinin yenilenebilmesi ise imkansız denecek kadar zordur. Syngaz veya Fischer-Tropsch metodu ile sentetik akaryakıt üretilmektedir ama bu yöntemde`hammadde olarak  genelde kömür  ve başka petrol ürünü (nafta) kullanılır. Neticede sentetik gazın hammedesi de fosildir ve bunun rezervleri de hızla tükenmektedir. Ham petrole alternatif olarak görülen syngaz akaryakıtının maliyeti aşırı yüksektir.  Syngaz,  Fisscher-Tropsch ikilisi tarafından geliştirmiştir. Nazi Almanya 2. dünya savaşı yıllarında bu yöntemle akaryakıt ihtiyacını karşılamıştır. Ayrıca, Güney-Afrika da ırkçılktan dolayı yıllarca boykot edilmiti. Boykot yıllarında bu yöntemle akar yakıt ihtiyacını gidermeye çalışmıştır. Güney-Afrkada  Sasol tarafından bu yöntemle halen sentetik fuel üretimi yapılmaktadır. 


Ham petrolün hızla tükendiğine dair o kadar çok işaret var ki: çoğu  araba şirketi milyarlarca dolar harcayıp ilk önce hybrit daha sonrada elektirikli model geliştirmiştir. Hiç bir araba firması durduk yerde milyarlaca harcama yapmaz. Bunların yanısıra  çoğu devlet yenilebilir enerji üretimi için milyarlarca dolar/euro yatırım yapmaktadır. (Biyo enerji gibi alternatif akaryakıt araştırmaları için gerek devlet gerek özel petrokimya şirketleri gerekse üniversitelerin yaptıkları harcamalara en iyisi hiç değinmeyelim.)  Yenilenebilir enerji için yapılan  yatırımlardan aslan payı güneş enerjisine düşmektedir. Mesela  Çin Halk Cumhuriyeti geçen yıl 23.3 gigawatt kapasitesinde güneş enerjisi  üretimi için  devasa yatırım yapmıştır.


Konu 1,4 milyardan fazla nüfusa sahip olan Çin Halk Cumhuriyetitinden açılmışken; petrol fiyatlarının artmasındaki en önemli faktörlerden biri de enerjiye aç olan  mesela Çin gibi  devletlerin enerji ihtiyacındaki hızlı artıştır. Evet, bir yandan ham petrol hızla tükenirken diğer yandan petrole olan ihtiyaç her gün artmaktadır. Çin Halk Cumhuriyeti eskiden üretim ağırlıklı bir ülkeydi. İnsanlar karın tokluğuna çalışıp bisiklete filan binip tek tip elbise giymek zorunda olup küçük küçük baraka gibi evlerde mütevazi bir hayat yaşamak zorundaydılar. Ancak son 30 yıldır Çin Halk Cumhuriyeti ekonomi dalında çok büyük değişikler yaptı. Çinliler halen çok üreten insanlar ama artık tüketen de bir toplum olmuştur. En lüks ve en pahalı arabaların pazarı artık Çin’dir.


Konuyu toparlayacak olursak, yenilebilir enerjiye devasa yatırımlar yapıp enerjiyi israf etmeyip enerji krizlerinin önüne geçebiliriz. Enerji, çevre, iklim, doğal afet, gıda veya su  insanlığın ortak sorunudur. Bu global sorunlar siyasetin çok çok üstündedir ve her bir insanı şahsen ilgilendirir.    

 

Abdullah konuksever

( Çok Parayı Veren Alabilecek başlıklı yazı hotamisli tarafından 21.02.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.