BM Dünya Mutluluk Raporu, Birleşmiş Milletler tarafından yayınlandı. Ülkeleri mutluluk düzeyine göredeğerlendiren raporda 2020 yılında Finlandiya birinci, Türkiye 104. sırada yer aldı.

Endeksin belirlenmesinde kişi başı GSYİH, sosyal destek, sağlıklı yaşam beklentisi, özgürlük, cömertlik ve yolsuzluğun engellenmesi gibi kriterler baz alınıyor.  Bir yıl önce Türkiye 93. sıyadaydı. Korona etkisi olabilir diye düşündüm ama listeyi bulup hangi ülkelerin bizden daha çok mutlu olduğunu merak ettim. Tablo çok çarpık: Rapora göre mesela Belarus’lüler 75. sırada.  Nasıl olur demeden geçilmeyecek bir durum.  Geçen yıl Belarus’da aylarca gündemden düşmemişti.

 


75: BELARUS

Geçen yıl Belarus’te seçim yapılmıştı. Görevdeki Aleksandr Lukaşenko, görevde altıncı dönemi için yeniden seçildi ve resmi sonuçlara göre, % 80 oy aldı. Lukaşenko, 1994'ten beri her başkanlık seçimini kazandı, ilki hariç hepsi uluslararası gözlemciler tarafından ne özgür ne de adil olarak karşılanmadı.

Muhalefet adayı Svyatlana Tsihanouskaya, en az %60 oyla ilk turda kesin bir zafer kazandığını iddia etti ve Lukaşenko'yu müzakerelere başlamaya çağırdı. Lukaşenko, muhalefetin çağırısını kabul etmedi. Halk aylarca süren protesto gösterileri yaptı, binlerce kişi tutuklandı. Muhalefet lideri, sonunda ülkeden kaçtı. Lukaşenko, hem seçimi hileli bir şekilde kazanmis biri hemde diktatörlükle suçlanmaktadır.  Bütün bu gelişmelere rağmen Belarus halkı bizden çok daha mutluymuş.

 


77: HONG KONG

Geçen yıl yaz aylarında Hong Kong’da haftalarca haberlere konu olmuştu.  Hong Kong, Çin Halk Cumhuriyeti topraklarında bulunan, 1997 yılına kadar İngilizlerin kontrolü altında bulunmuş  bir adadır (bölgedir). İngilizlerle Çinlilerin anlaşmalarına göre Hong Kong 1997’den sonra 50 yıl özel statüte bulunacaktı yani iç işlerinde hür (otonomi) olacaktı. Ancak, Çinli siyasiler bu anlaşmalara aldırmadan Hong Kong’un iç işlerine karışmaya başladılar. Yapılan siyasi müdahaleler sonucu Hong Kong’da halk ayaklandı. Haftalarca  ülkede hayat felç oldu. Çinden destek alan yerel yönetim, isyanı bastırdı. İsyanın daha fazla uzaması sonucu, Çin askeri müdahele ile tehditte bulundu. Hong Kong’da protestolar durdu ama Hong Kong’lular artık ilk fırsatta yurt dışına  çıkmaya çalışıyorlar. Yerel yönetime güvenmemeye, Çin Halk Cumhuriyetinin özgürlükleri kısıtlamasına ve askeri müdahele ile tehdite rağmen Hong Kong’lularda bizden daha mutlularmış.

 

 

80: LİBYA

Yıllardır iç savaştan dolayı kan ağlayan Libya’lılar bile bizden daha çok mutlularmış, listede 80. sırayı kapmışlar. İnanalım mı şimdi?  

İç savaştan dolayı hayatın tam anlamıyla felç olmuş olduğu bir ülke insanlarının bizden daha mutlu olabileceğini kabullenemedim. İnternet taraması yaptım, çok sayıda  Libyalı, İtalya’ya kaçak geçebilmek  ölümüne deniz yolculuğu yapabiliyor. Bunların bir kısmı da gerçekten İtalya’ya ulaşamadan denizde boğulabiliyorlar.  Ulaşanlar ise, İtalya’da ya denize geri gönderiliyorlar veya çok kötü muamelelerle karşılaşabiliyorlar. Bu konularda  çok sayıda raporlar yayınlanmıştır. Libya’dan gelen mülteci akınını durdurabilmek için İtalya, Libya ile yapmış olduğu bir anlaşma gereği, Libya sahillerini kontrol ediyor. Bu ara, Libya’dan  karşıya geçmeye çalışanların hepsi de elbette Libyalı değildir, Afrika’nın diğer ülkelerinden gelip Libya üzerinden ölümüne İtalyaya geçmeye çalışanlarda bulunmaktadır. Hiç bir güvencenin kalmadığı, kim kime dum duma olmuş ve ölümüne ülkeden kaçan Libyalılar bile bizden daha çok mutlularmış?

 


Tablodaki çarpıklığı anlamak için üç misal galiba yeterlidir.  BM Türkiye’de nasıl bir araştırma yaptı bilemem  ama insanlarımız gerçekten Libyalılardan filan daha mutsusuz diye not verebilmişlerse eğer aslında toplumda mutsuzluktan daha çok büyük devasa  manevi sorunların bulunduğunu düşünüyorum.   

 

Abdullah Konuksever

( Çok Mutsuzmuşuz! başlıklı yazı hotamisli tarafından 22.03.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.