* Gelincik Zamanlı:

Gelincik
Dünden vardı
Kırmızıdan harlı
Bugün gelindir al duvaklı
Yarının renginden kınalı… (Muharrem Soyek)
*
“Ne ah edin dostlar ne ağlayın! Dünü bugüne, bugünü yarına bağlayın!” Nâzım Hikmet,

Şiirsel yapısındaki estetik biçimin görkemi kadar felsefi genişliği de var. Sadece insan dünü bugüne, bugünü de yarına bağlayarak yaşayabilir; yani, sadece insan yarınki yaşamını bugünden tasarlayabilir… Dünü yaşayıp bugüne gelmiştir; bugünse dünkü yaşamıyla birlikte yarının hayalini kurarak yaşıyordur. Gene de insan ömrü gelincik zamanlıdır; yarına kalamayıp tüm görkemiyle dökülebilir de. Bu yüzden her zaman en saygın ve değerli var-oluş zamanı, dünün elinden saygıyla öpen ve geleceği sevgiyle hatırlayan bugündür.

Her şeye rağmen yarının belirsizliği, dünün bilgisiyle bugünü yarına bağlayarak yaşamaya engel oluşturmaz. İnsan için ‘yarın’ sadece bir gün değildir; yarından sonraki bütün günlerdir. O yüzden bugünü yarına bağlayarak yaşamak insanın önemsemesi gereken bir hayat özlüğü olmuştur. Ancak, çoğu insan uygulamada bugünü boşlayan bir hata yapar: İnsan, dünün özlemine ve yarının olmayası hayaline ve olası kaygılarına kendini öyle kaptırır ki, bugünü yaşamayı ya unutur ya da erteler. Böyle süregiden insan yaşamı gün gelir bugünü bile hatırlamadan hep geçmişin özlemiyle yangın yarının umudu ve kaygısıyla dünden kalan bir pişmanlıkta sona erer. İnsanın gelinciği hatırlaması bu yüzden çok önemlidir; insan, gelincik gibi zamanı tüm görkemiyle döktüre döktüre de yaşayabilir hani…

Her akşam dünün anısal bilgisiyle bugünü daha iyi ve güzel yaşamış olmanın keyfine sarılarak yarının rüyasına yatan insan, gelincik tohumu yutmuştur. Sadece böyle tam zamanlı yaşayanlar gelincik zamanlı ölürler… Tam zamanlı yaşamak, dünü bugüne, bugünü de yarına ulayarak bugünde yaşamaktır…

Günleri bağlayarak yaşamanın yolu ancak zamanı bölmeden sonsuza yürüyen bir bütün olarak yaşamakla olasıdır. Yani “hepsi bugün” diyerek, dünün elinden saygıyla öpüp yarını da güzel hatırlayarak bugünde yaşamak…
 Muharrem Soyek)
***

( Gelincik Zamanlı başlıklı yazı M. Soyek tarafından 27.07.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.