Makale / Güncel Makaleler

Eklenme Tarihi : 17.03.2011
Okunma Sayısı : 5423
Yorum Sayısı : 1

M.NİHAT MALKOÇ

            Türk tarihinin dönüm noktalarından biri olan Çanakkale’nin eşsiz kahramanlarından biridir Koca Seyit… Onbaşı Koca Seyit, Çanakkale Muharebeleri’ne damgasını vurmuş bir kahramandır. O, inancın ve kahramanlığın emsalsiz sembolü olmuştur milletin belleğinde.

 

1889’da Havran’ın eski adıyla Çamlık köyünde doğan Koca Seyit, her genç gibi yirmi yaşında askere alınmıştır. Savaşın sürmesi nedeniyle uzun süre terhis edilmeyen Seyit Onbaşı, topçu eri olarak Mecidiye Tabyası’nda savaşmıştır. Cepheyi yurt edinmiştir kendisine.

 

            Çanakkale Savaşları’nın kızıştığı, cephelerin dolup taştığı, şehitlerin sonsuzluğa kanat açtığı günlerden birinde Koca Seyit’in tabyası da Çanakkale’de vurulmuş, Niğdeli Ali dışında bütün arkadaşları şehit olmuştu. Oturup ağlayamazdı, zira Çanakkale, mahşer meydanına dönmüştü. Önünde bir top, karşısında düşman gemileri duruyordu. O top o namluya sürülmeliydi. Çanakkale Savaşları’nda vinç sistemi bozulan 276 kiloluk top mermisini akıl almaz bir güç ve cesaretle kaldırıp namluya süren Koca Seyit, bu top mermisiyle düşman gemilerinin en büyüğü olan Ocean’ın batmasına vesile olmuştu. Dengesini kaybeden bu dev gemi, Nusret Mayın Gemisi’nin döşediği mayınlara çarparak Boğaz’ın soğuk sularına gömülmüştü. Bu durum en zor zamanda savaşın kaderini ve istikametini ciddi biçimde değiştirmişti. Bu gibi serdengeçtiler sayesinde ‘Çanakkale Geçilmez’ sözü hakikat olmuştu.

 

Seyit Onbaşı, Havran’da doğmuş sıradan bir insandı. Onun adının duyulmasına ve milletin gönlünde taht kurmasına vesile olan hadise işte burada, Çanakkale’de gerçekleşmiştir. Fakat bu serdengeçtiliği ‘kahraman olayım’ diye değil, şartlar öyle gerektirdiği için yapmıştır. Nitekim daha sonra o ağırlıkta bir topu kaldırmasını isteyenler olmuş; o, bunu denemişse de başaramamıştır. Demek ki bu akıl ve mantıkla açıklanması zor, bambaşka bir inanç ve direnç psikolojisidir. Bunun için gerekli şartların oluşması lazımdır.

 

Milletimiz vatan için her şeyini ortaya koyanları bugüne kadar unutmadı, bundan sonra da unutmayacaktır. Bunun göstergesi olarak Çanakkale kahramanlarından biri olan Koca Seyit’in adı doğduğu köye verilmiştir. O şimdi kendi adıyla anılan köyde metfundur.

 

Bundan iki sene evvel Havran Kaymakamlığı, Çanakkale Savaşları’yla adı özdeşleşen Onbaşı Koca Seyit’le ilgili bir şiir yarışması düzenlemişti. Çok kıymetli şiirler birikmişti gönül havuzunda. Bunlardan ilk üçü dereceye girerek para ödülüyle ödüllendirilmişti.

 

Koca Seyit Şiir Yarışması’nda dereceye giren şiirlerle birlikte jüri tarafından yayınlanmaya değer görülen şiirler “Şiirlerle Çanakkale Kahramanı Havranlı Koca Seyit” adlı kitapta Havran Kaymakamlığı’nca bir araya getirildi. Kitabın ilk sayfasında Koca Seyit’in hayatı anlatıldı. Daha sonra Balıkesir Valisi Selahattin Hatipoğlu’nun ve Havran Kaymakamı Fatih Genel’in Önsöz’üne yer verildi. Eser baştan sona kadar birbirinden güzel ve özel Çanakkale Savaşı ve Seyit Onbaşı resimleriyle zenginleştirildi.  Kitapta, yarışmada birinci olan Fikret Cengiz’in “Koca Seyit” şiirine, ikinci olan Erol Konur’un “Bir Yiğidin Destanı” şiirine ve üçüncü olan Ali İhsan Gürbüz’ün “Koca Seyit” şiirine ilk sayfalarda yer verildi. Bunun dışında dereceye giremediği halde kitaba alınmaya layık bulunan Zübeyde Gökbulut, Betül Övünç, Ömer Kemiksiz, Bilal Gülümser, Hakkı Şener, Zülfiye Yazıcı, Sevinç Atan, Hasan Akçay, İbrahim Şaşma, Recep Gönülal, Asım Bozdağ, Alaettin Özkale, Mehmet Ali Şentürk, Gül Altuntaş, Nihat Malkoç, Kadir Kaya, Işıl Eker, Tahir Hacıoğlu, Yusuf Aydın, Merve Begüm Narlı adlı şairlerin birbirinden güzel ve anlamlı yirmi şiiri sıralandı.

 

            Havran Kaymakamı Fatih Genel’in gayretleriyle yayınlanan ve alanında eşsiz bir eser olan “Şiirlerle Çanakkale Kahramanı Havranlı Koca Seyit” adlı kitap bin adet basılarak ülke genelinde ilgili yerlere dağıtıldı. 51 sayfadan meydana gelen bu kitap kuşe kâğıda basılmıştır. Böyle güzel ve anlamlı bir eserin yayınlanmasına vesile olduğu için Havran Kaymakamı Fatih Genel’i yürekten kutluyorum. O, kaymakamların sadece mülki idare amiri olmadıklarını, yönettikleri ilçelerin halkıyla ve kültürüyle bütünleşen insanlar olduklarını gösterdi bizlere.

( Şiirlerle Çanakkale Kahramanı Havranlı Koca Seyit başlıklı yazı M.Nihat Malkoç tarafından 17.03.2011 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.