AŞK, SEVGİ, DUYGULAR VE GÜDÜ MEKANİZMASI VE İNSANA ETKİSİ

 

SEVGİLİ OKURLAR BUGÜN AŞK VE SEVGİ ADLI BİR YAZIYI KALEME ALIYORUM. BU YAZIDA AŞK VE SEVGİ ARASINDAKİ FARKLARI, SEVGİ TÜRLERİNİ VE AŞK DENİLEN METAFİZİK OLGUNUN TARİHSEL SÜRECİNİ ELE ALACAĞIZ VE ARDINDAN DUYGU SİSTEMİ İLE GÜDÜLER VE DÜRTÜLER MEKANİZMASINA KISA BİR ŞEKİLDE DEĞİNECEĞİZ.

 

                                                                           AŞK

 MADDE ÖTESİ VARLIKLARA DUYULAN BAĞLANMA BİÇİMİDİR. AŞK DURUMUNA GÖRE SEVGİNİN 4. HALİNE DAHİL OLABİLİR.

PEKİ AŞK NEDİR?

İNSANLIK DÜNYA ÜZERİNDE MİLYONLARCA YIL GEÇİRDİ. BU SÜREÇTE TOPLUMDA, GİYİMDE, YEME İÇME KÜLTÜRÜNDE VE BİRÇOK TEMEL İHTİYAÇTA DEĞİŞİKLİK OLDU AMA İLK İNSANDAN ŞİMDİYE KADAR VAR OLAN ÜÇ ŞEY HEP VARDI BUNLAR DUYGULAR, DÜŞÜNCE, GÜDÜ VE AŞKTI.

İLK İNSANLA BAŞLAYAN YALNIZLIK KORKUSU ONU BİR İNANCA SÜRÜKLEDİ VE DÜŞÜNCE YOLUYLA ACABA BİR TANRI VAR MIDIR DENİLDİ.

DAHA SONRA İNANÇ BÜYÜDÜ VE HERŞEYİN ÖNÜNE GEÇTİ DUYGU VE DÜŞÜNCE ARTIK İKİNCİ KATMANDA YER ALIYORDU.

GÜNÜMÜZDE BİLE ÜÇBİNİN ÜZERİNDE DİN VE İNANIŞ VAR. İLK ZAMANLARDA İSE DAĞINIK VE HABERSİZ İNSANLAR BELKİ BİR AĞACA, BELKİ BİR TAŞA, BELKİ DE YILDIZA TAPTI AMA BU TAPINILAN ŞEY MESELESİ DEĞİLDİ TAPINMA MEKANİZMASIYDI.

TAŞA TAPAN KİŞİ ASLINDA O TAŞIN GÜÇSÜZ OLDUĞUNU BİLİR AMA ZİHNEN KENDİNİ KANDIRARAK ONU YÜCELTİR VE AŞK DENİLEN OLGU OLUR.

AŞK DÜŞÜNCE İLE YAPILAN MADDE ÖTESİ BİR BAĞLANMA BİÇİMİDİR.

CANLI VARLIKLARA AŞK İLE BAĞLANMAK İMKANSIZDIR ÇÜNKÜ CANLI VARLIKLAR VARLIKLARI KANITLANABİLİR OLDUKLARI İÇİN AŞK DAHİLİNDE DEĞİLDİR. TAŞ ÖRNEĞİ İSE ŞÖYLE AÇIKLANABİLİR: TAŞ UZAYDA YER KAPLAYAN BİR MADDE OLSADA CANLI DEĞİLDİR ZATEN BURADA TAŞA DEĞİL YANLIŞ DÜŞÜNSEL SEVGİ KULLANILARAK O TAŞIN İÇİNDE VAROLDUĞU DÜŞÜNÜLEN İLAHİ GÜCE TAPINILIR.

 

MESELA BİR HİNDU ŞİVA’YA BİR MÜSLÜMAN ALLAH’A YA DA BİR ATEİST TANRININ VAR OLMADIĞI GÖRÜŞÜNE AŞK İLE BAĞLIDIR ÇÜNKÜ BUNLAR MADDESEL OLGULAR DEĞİLDİR HEPSİ ZİHNİN VARLIĞINDA KURULAN BAĞLAMLARDIR.

AŞK SEVGİNİN 4. HALİ OLAN DÜŞÜNSEL SEVGİ KAPSAMINA GİREBİLİR AMA BAZI KOŞULLARI SAĞLAMAK GEREKİR. MESELA DÜŞÜNEREK İSLAMI SEÇEN KİŞİ DÜŞÜNSEL SEVGİ İLE AŞKA ULAŞIR.

LAKİN BU OLGUYA AİLE VE ÇEVRE SAYESİNDE ERİŞİRSE BU AŞK OLMAZ ÇÜNKÜ İNSAN BUNU İRADE VE DÜŞÜNCE İLE KABUL ETMEMİŞTİR BU DURUMDA BİZ BU DURUMA SEVGİNİN 3. HALİ OLARAK ÇEVRESEL DAYATMA SEVGİSİ DİYEBİLİRİZ. YA DA KISITLI OLARAK DÜŞÜNME EYLEMİNİ YAPIP ULAŞIRSA KISITLI DÜŞÜNSEL SEVGİ OLUR AMA BU SEVGİ AŞKI KARŞILAMAZ.

LAKİN İLK ŞART ŞUDUR Kİ AŞK DUYULAN ŞEY MADDE ÖTESİ OLMALIDIR MESELA İDEOLOJİK DÜŞÜNCELER BUNA DAHİLDİR AMA PARTİLER VE SEMBOLLER DAHİL DEĞİLDİR YA DA DİNLER DAHİLKEN KUTSAL KİTAPLAR DUA KİTAPLARI VE FİZİKSEL OLARAK YAPILAN İBADETLER DAHİL DEĞİLDİR.

ÖZELLİKLE FELSEFE ÇAĞINDAN ÖNCE DAHA YAYGIN OLAN AŞK İKİ TÜRDEN OLUŞURDU BUNLAR DİNİ BAZLI MİTOLOJİK DÜŞÜNCELER VE DİNİN DIŞINDA KALAN SORGULAYICI DÜŞÜNCELER OLARAK AYRILIRDI DAHA SONRA İKİNCİ KISIMDA YER ALAN FİLOZOFLAR BİRİNCİ KISIMI REDDEDEREK MADDESEL VE ZİHİNSEL BAĞLAMDA BİR YOL ÇİZDİLER VE BU YOLA FELSEFE DENİLDİ. BU YOLLA AŞKA ULAŞMAK DAHA KOLAYKEN DİĞER YOLDA VAR OLAN DOGMALAR YÜZÜNDEN AŞKA ULAŞMA OLASILIĞI DAHA DÜŞÜKTÜR.

 

MESELA TİPİK ANADOLU İSLAM GELENEĞİNDE ÖRNEK BİR SİMA OLAN YUNUS EMRE GERÇEK ANLAMDA BİR AŞIKTIR ÇÜNKÜ YOLCULUĞU DÜŞÜNCE İLE BAŞLAR.

YA DA İBRAHİMİ DİNLERİN ATA PEYGAMBERİ OLAN İBRAHİM’DE BİR AŞK YOLCULUĞU İÇİNDEDİR VE SONUNDA AŞKA ULAŞIR.

 

KİŞİLERE KARŞI DUYULAN DUYGUYA NEDEN AŞK DENİLDİĞİNİ ANLAMAK ZOR ÇÜNKÜ BU DUYGULAR SEVGİ KAPSAMINA GİRER. BİR KİŞİYE AŞIK OLABİLMEK İÇİN BİR YOL VARDIR. MESELA HENÜZ DOĞMAMIŞ BİR İNSANA AŞIK OLABİLİRSİNİZ AMA DOĞDUĞU AN ARTIK UZAY MEKANDA YER KAPLAYAN BİR MADDE OLDUĞU İÇİN AŞK DURUMU DÜŞER. PEKİ ÖLEN İNSANLARA AŞK DUYULUR MU?

HAYIR AŞK VARLIK ÖLSE BİLE DUYULAMAZ AMA O VARLIK ÖRNEĞİN BİR POLİTİKACI İSE BIRAKTIĞI DÜŞÜNCELERE DUYULABİLİR. MESELA ATATÜRK VEFAT ETMİŞTİR AMA FİKİRLERİNİ SAVUNAN VE YAŞATAN İNSANLAR ONUN DÜŞÜNCELERİNE AŞK İLE BAĞLIDIR.

 

                                                                        SEVGİ

SEVGİ 4 HALDE BULUNAN BİR DUYGU VE DÜŞÜNCE BİRLİKTELİĞİDİR. BİR İSTİSNA OLARAK DUYGU OLMADAN ULAŞILAN SEVGİ TÜRÜ DÜŞÜNSEL SEVGİDİR

 SEVGİ HER İNSANDA BULUNAN MADDE ÖTESİ YA DA MADDESEL BİR VARLIĞA DUYULAN BİR DEĞER BİÇİMİDİR. 

 

1.     ZORAKİ SEVGİ: İNSAN DAHA DÜNYAYA GELMEDEN ANNE BABA VE BİRİNCİ DERECEDEN KAN BAĞI BULUNAN KİŞİLER İLE ÖZEL BİR BAĞLA DÜNYAYA GELİR. MESELA YENİ DOĞMUŞ BİR BEBEK ANNESİNİ SESİNDEN YA DA KOKUSUNDAN TANIYABİLİR. BU DURUM BÜTÜN CANLILARDA VARDIR. AYRICA DOĞARKEN ELDE EDİLEN MİLLİYET, DİL, TEN RENGİ, ETNİK KİMLİK, ANNE VE BABA GİBİ UNSURLARI İNSAN SEÇEMEZ AMA BU DEĞERLERE BAĞLIDIR. BU BAĞLANMA DOĞMADAN BAŞLADIĞI İÇİN ALIŞILMIŞ SEVGİYE DAHİL OLMAZ.

 

BU DURUMA ÖRNEK OLARAK DOĞUŞTAN KÖSE OLAN VE SAKALI ÇIKMAYAN İNSAN KENDİNİ BU HALİYLE KABULLENMEK VE SEVMEK ZORUNDADIR. BU OLAYI KENDİSİ İSTEMEDİĞİ İÇİN GENETİK OLARAK AİLEDEN ALDIĞI İÇİN BU ZORAKİ BİR OLGUDUR AMA SAKAL SAHİBİ OLMAK İÇİN İLAÇ KULLANIYORSA VE BU İLACI ÇEVRESİNDEN GÖRDÜĞÜ BASKI YÜZÜNDEN ALDIYSA ZORAKİ SEVGİ OLARAK VERİLEN KÖSE OLMA DURUMU İLAÇ İŞE YARADIĞINDA BİTER VE BU SEFER ÇEVRESEL DAYATMA SEVGİSİ GERÇEKLEŞİR LAKİN KENDİSİ ACABA BENİM SAKALIM OLSA NASIL OLURDU SORUSU ÜZERİNE DÜŞÜNÜP İLAÇ ALIP SAKAL SAHİBİ OLURSA BUDA ÖZGÜR VE BİREYSEL DÜŞÜNSEL SEVGİ KAPSAMINA GİRER. SEVGİLER ARASINDA GEÇİŞ MÜMKÜNDÜR AMA EN ZOR GEÇİŞLER ZORAKİ SEVGİDEN BAŞKA SEVGİYE GİDERKEN OLUR BU OLAY BASİT OLSADA BU SEVGİ TÜRÜNE AİT OLAN DİĞER OLGULARI TAŞIMAK ÇOK DAHA ZORDUR.

 

2.     ALIŞILMIŞ SEVGİ: DOĞDUKTAN SONRA ADAPTASYON SÜRECİNDE ÇEVREYLE UYUM SAĞLAMAYA ÇALIŞAN İNSAN ÇEVREDE DUYULAN YA DA ZAMANLA TOPLUMSAL DÜŞÜNCELERE GÖRE BİÇİMLENEN İNSANLARIN OLUŞTURDUĞU SEVGİ KÜMESİDİR. MESELA AFRİKA’DA YAŞAYAN BİR ÇOCUK KAKTÜS ÇİÇEĞİNİ SEVERKEN TÜRKİYE’DE YAŞAYAN BİR ÇOCUK LALE ÇİÇEĞİNİ SEVER. BU SÜREÇTE İNSANI ETKİLEYEN BEŞ TEMEL ÖĞE VARDIR BUNLAR, COĞRAFYA, TARİH, TOPLUM, KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI VE DUYGULARDIR. BU SEVGİ GENEL BİR SEVGİ TÜRÜDÜR BİRDEN FAZLA BAĞLANMA YÖNTEMİ VARDIR. LAKİN ÜÇÜNCÜ HAL OLAN ÇEVRESEL DAYATMA SEVGİSİ ÖZELDİR VE GENELDE AİLE, DİN, OKUL, İŞ GİBİ ALANLARDA GEÇERLİDİR.  ALIŞILMIŞ SEVGİ İSE DAHA EVRENSEL BİR SEVGİ TÜRÜDÜR BU SEVGİDE BİREY KISITLI OLARAK ÖZGÜRDÜR.BU SEVGİ TÜRÜ BULUNDUĞUNUZ KONUM VE ZAMANA GÖRE DEĞİŞEBİLİR BAZEN EN DEĞİŞKEN SEVGİ TÜRÜ OLABİLİR.

 

ÖRNEĞİN 1400 YILINDA İSTANBULDA YAŞAYAN BİR ROMALI BALIK, BAL, ŞARAP GİBİ YİYECEKLERDEN HOŞLANIRKEN 1480 YILINDA İSTANBULDA YAŞAN BİR RUM KUZU ETİ, PİLAV, AYRAN GİBİ YİYECEKLERDEN HOŞLANIRKEN 2024 YILINDA YAŞAYAN BİRİ İSE HAMBURGER, PİZZA, KOLA GİBİ YİYECEKLERDEN HOŞLANABİLİR. BUNUN SEBEBİ KÜLTÜREL ALIŞVERİŞLER, SAVAŞLAR, EKONOMİK DURUM GİBİ SEBEPLER OLABİLİR.

 

 

3.     ÇEVRESEL DAYATMA SEVGİSİ: EN OLUMSUZ SEVGİ TÜRÜDÜR. BU SEVGİ BİLE SAYILMAYABİLİR. AMA ZAMANLA KABULLENME VE HAYATIN MERKEZİNE ALMAKTAN DOLAYI EN YAYGIN SEVGİ TÜRÜDÜR. BU BÖLGEDE OLUPTA İNSANA İYİ GELEN SADECE BİRKAÇ SEVGİ TÜRÜ VARDIR MESELA TOPLUMSAL NORMLAR, SPOR FALİYETLERİ, GELENEKLER BUNLARDAN BİR KAÇIDIR. BU SEVGİ TÜRÜ EN AZ DOĞRUDAN BİREY TARFINDAN SEÇİLEN İKİNCİ SEVGİ TÜRÜDÜR. ZORAKİ SEVGİDEN SONRA EN KATI SEVGİ TÜRÜ OLARAK BİLİNİR. BU ALANDA ŞÖYLE BİR ÖRNEK VERMEK İSTERİM MESELA AHMET VOLEYBOL OYNAMAK İSTİYOR AMA CANER, TANER, SONER, DİLAVER İSE FUTBOL OYNAMAK İÇİN ONU ÇAĞIRIYOR VE AHMET VOLEYBOL OYNARSA KADIN OYUNU OYNUYOR BU DİYE DALGA KONUSU OLUYOR VE AKRAN ZORBALIĞINA MARUZ KALMAMAK İÇİN FUTBOL OYNUYOR VE İSTEMEDEN FUTBOLU SEVMEYE BAŞLIYOR. YA DA DOKTOR OLMAK İSTEYEN SERKAN’I BABASI ZORLA TARİH OKUTUP DOÇENT YAPIYOR VE SERKAN İSTEMEDEN TARİHİ SEVİYOR. BU EN TEHLİKELİ SEVGİ TÜRÜDÜR. KİŞİ İSYAN DERECESİNE GELİRSE HERŞEYİ YAPABİLİR. BU DURUM HER ALANDA OLABİLİR. AYRICA DÜNYA ÜZERİNDE YAŞANAN PSİKOLOJİK TRAMVA VE ADLİ SUÇLARIN ÇOĞUNLUĞU BU ÇEVRESEL DAYATMALAR YÜZÜNDEN MEYDANA GELİYOR. BU SEVGİNİN İYİ YANLARIDA OLABİLİYOR MESELA ANADOLUDA YAPILAN İMECE USULU YA DA ULUSAL DEĞERLER VEYA ÇEVREYE YÖNELİK YA DA GELECEĞE YÖNELİK İNSANLIK YARARINA YAPILABİLECEK OLUŞUMLARIDA BU SEVGİ TÜRÜ TETİKLER. ÖRNEĞİN ÇEVRE İÇİN KURULAN TOPLUM KURALLARI BU SEVGİNİN İYİ ÖZELLİKLERİ OLDUĞUNUDA GÖSTERİR.

 

BU SEVGİ TÜRÜNÜ TOPLUMSAL MEKANİZMA YÖNETTİĞİ İÇİN ÖNCE TOPLUMUN TEMELİNİ ELE ALMAK GEREKİR. İNSAN TEMELİ OLSADA ÖN YARGI VE BASKI ÜZERİNE KURULAN BU SEVGİ TÜRÜ DEĞİŞMEYE HEM EN MÜSAİT HEMDE EN ZOR SEVGİ TÜRLERİ ARASINDADIR. BU SEVGİYİ DEĞİŞTİRMEK ZORDUR. ÖNCELİKLE BU SEVGİNİN 12 TEMELİ BİLİNMELİDİR. BUNLAR İNSAN, TOPLUMU KÖTÜ ETKİLEYEN NORMLAR, EKONOMİK DURUM, TOPLUM YAPISI, AİLE, İKLİM, ÜRETİM, EĞİTİM, DİNLER, KÜLTÜREL ETKENLER, DİL, ÇALIŞMA KOŞULLARIDIR. İKLİMİN SOĞUK OLDUĞU COĞRAFYALAR TARIM KONUSUNDA YETERSİZ KALIR AYRICA SOĞUK İKLİM İNSAN ÜZERİNDE PSİKOLOJİK ETKİLER BIRAKABİLİR. ÜRETİM BU BÖLGEDE YETERSİZ OLUNCA NÜFÜS SEYREKLEŞİR. KALİTELİ EĞİTİM HEM SOĞUK HEMDE AZ NÜFÜSLU YERDE İSTENİLEN DÜZEYDE OLAMAZ. BU BÖLGEDE EKONOMİK DURUM İNSANLARIN GEÇİMİ İKLİM SEBEBİYLE KÖTÜDÜR. TOPLUM YAPISI GENELDE MUHAFAZAKAR OLAN BU BÖLGELERDE İNSANLAR SERT MİZAÇLIDIR. DİNLER TOPLUM YAPISINI AİLE VE DİĞER UNSURLARI ETKİLER. DİL VE KÜLTÜREL ETKENLER BU BÖLGEDE ZAYIF OLSADA TOPLUMU BİRLİKTE TUTAN ETKENLERDİR TOPLUMU KÖTÜ ETKİLEYEN NORMLAR İKİ TÜRDEN OLUŞUR BİRİ GELENEKSEL DİĞERİ İSE MODERN ANLAMDADIR. NORMLAR ÖNEMLİ OLSADA MESELA KÜLTÜREL NORMLAR GENELDE YENİLİĞE KAPALIDIR YANİ DEĞİŞİMEDE KAPALIDIR. BU SEVGİ TÜRÜ GERÇEK ANLAMDA DEĞİŞMESİ ZOR BİR SEVGİ TÜRÜDÜR AMA ÖNCE İNSAN DEĞİŞİR SONRA DİĞERLERİ.

 

4.     DÜŞÜNSEL SEVGİ: SEVGİ TÜRLERİ ARASINDA EN ÖZEL YERE SAHİP OLAN BU SEVGİ BİREY VE ÇEVRESEL FAKTÖR UYUMUYLA DEĞİŞEBİLİR BU SEVGİ TÜRÜ KENDİ İÇİNDE KISITLI DÜŞÜNSEL SEVGİ, ÖZGÜR DÜŞÜNSEL SEVGİ, BİREYSEL DÜŞÜNSEL SEVGİ, EVRENSEL DÜŞÜNSEL SEVGİ OLARAK DÖRTE AYRILIR.  BU SEVGİ TÜRÜ İYİ, KÖTÜ VE NÖTR ETKİLİ OLABİLİR.

 

A: KISITLI DÜŞÜNSEL SEVGİ: ÇEVRE, AİLE, İŞ, OKUL GİBİ FAKTÖRLERİN ETKİSİNDE KALAN YA DA TAM ANLAMIYLA ÖZGÜR BİR DÜŞÜNCE SİSTEMİNİN HAKİM OLMADIĞI SEVGİ TÜRÜDÜR. ÖRNEĞİN TÜRKÇÜ BİR AİLEDE DOĞAN, TÜRKÇÜ BİR ÇEVREDE YETİŞEN VE TÜRKÇÜ BİR ÖĞRETMENDEN EĞİTİM ALAN KENAN BU ETKİLERDEN DOLAYI SADECE KENDİSİNE SUNULAN MATERYEL ÜZERİNE DÜŞÜNÜR VE TÜRKÇÜ OLUR İŞTE BU KISITLI DÜŞÜNSEL SEVGİYE ÖRNEKTİR. YA DA DÜŞÜNSEL SEVGİ İÇİN GEREKEN BEŞ KOŞULDAN YOKSUN OLAN KİŞİLER BU SEVGİ TÜRÜNE DAHİLDİR.

BU KOŞULLAR ŞÖYLEDİR: 1 DÜŞÜNME YETİSİ 2 DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRECEK MATERYALLER 3 AKIL SAĞLIĞI VE ÇEVRE PSİKOLOJİSİ 4 EKONOMİK DURUM 5 BİLGİYE ULAŞILABİLİRLİK.

MESELA 5. MADDEYİ KÖYDE YAŞAYAN BİRİ KARŞILAMAKTA ZORLANABİLİR BUDA DÜŞÜNSEL SEVGİYE ENGEL OLMASADA KISITLAR VE DAHA ÖZEL BİR KONU YA DA BASİT BİR KONU ÜZERİNE DÜŞÜNMEYE MEYLEDİLİR.

 

B: ÖZGÜR DÜŞÜNSEL SEVGİ: BU DA TAM TERSİ VE DAHA KAPSAMLISIDIR. YİNE AYNI ÖRNEĞİ VERELİM. TÜRKÇÜ BİR AİLEDE DOĞAN, TÜRKÇÜ BİR ÇEVREDE YETİŞEN VE TÜRKÇÜ BİR ÖĞRETMENDEN EĞİTİM ALAN KENAN SOSYALİST BİR ÖĞRENCİDİR.

BU DURUMDA KENAN ÖZGÜR BİR DÜŞÜNCE İLE KENDİNİ TÜRKÇÜ OLARAK DEĞİL SOSYALİST OLARAK BENİMSER VE DÜŞÜNSEL SEVGİYE ULAŞIR. BU SEVGİ AYNI ZAMANDA İLERİ VERSİYONDA AŞK OLABİLİR AMA AŞK SADECE EVRENSEL DÜŞÜNSEL SEVGİ, BİREYSEL DÜŞÜNSEL SEVGİ VE ÖZGÜR DÜŞÜNSEL SEVGİDE OLUŞABİLİR.

 

C: BİREYSEL DÜŞÜNSEL SEVGİ: BU SEVGİ TÜRÜ BİREYSEL KONULAR ÜZERİNE YAPILAN DÜŞÜNSEL SEVGİYİ İFADE EDER BU SEVGİ TÜRÜNDE ESAS OLAN İKİ ŞEY VARDIR 1. BİREYİN ÖZGÜR DÜŞÜNEBİLMESİ 2. BİREYİN KENDİNİN FARKINDA OLMASI GEREKİR.

 

D: EVRENSEL DÜŞÜNSEL SEVGİ: SEVGİ TÜRLERİ ARASINDA EN GÜZEL SEVGİ TÜRÜDÜR: MADDE VEYA MADDE KAPSAMI DIŞINDA KALAN HERŞEYE DUYULABİLİR. BU SEVGİ TÜRÜNÜ YAPABİLMEK İÇİN 6 KURAL İLKEDEN ENAZ BEŞİNİ BİREYİN HEM BİREYSEL OLARAK KENDİNE HEMDE ÇEVRESİNE İLETMESİ YA DA ÇEVRENİN BU İLKELERE BAĞLI OLMASI GEREKİR.

BU İLKELER SIRASIYLA: ÖZGÜR DÜŞÜNME YETİSİ, EMPATİ, EVRENSEL DEĞERLER, BİREYSEL FARKINDALIKLARA KARŞI ILIMLI TUTUM, ORTAK BİR AMAÇ VE HEDEF. BİREYSEL DÜŞÜNMESİNİ TAMAMLAMAK VE BU SÜRECİ YAŞARKEN ÇEVREYİ TANIMAK.

BU DEĞERLER İÇİNDE 1. MADDE,2. MADDE,3.MADDE,4, MADDE,5. MADDE VE 6, MADDEDEN HERHANGİ BİRİ OLMADAN BU DÜŞÜNSEL SEVGİ BİRLİKTELİĞİ KURULSA DAHİ SAĞLIKLI VE DEVAMLI BİR DÜŞÜNSEL SEVGİ OLAMAZ VE ÜST DÜZEYE ULAŞIP EVRENSEL DÜŞÜNSEL SEVGİ AŞKINI OLUŞTURAMAZ.

 

ZORAKİ SEVGİ. ALIŞILMIŞ SEVGİ VE ÇEVRESEL DAYATMA SEVGİSİ HER İNSANDA ULAŞILABİLEN SEVGİLERDİR.  DÜŞÜNSEL SEVGİYE ULAŞMAK ZAHMETLİ VE ZORDUR. BU SEVGİYİ YAPMAK İSTEYEN KİŞİ ÖNCELİKLE EKONOMİK DURUMU BAKIMINDAN DÜŞÜNME İÇİN ZAMAN AYIRMASINA İZİN VERECEK DERECEDE İYİ OLMALIDIR.

 

                                                               DUYGULAR

 

SEVGİ EYLEMİNİ TETİKLEYEN VE ETKİLEYEN DUYGULAR BİREYSEL YAPITLAR OLDUĞU İÇİN HERKESTE FARKLILIK GÖSTERSEDE HEMEN HEMEN HER İNSANDA BULUNAN 6 TEMEL DUYGU VARDIR BUNLAR ŞUNLARDIR: HIRS.SEVİNÇ. ÜZÜNTÜ.İNTİKAM. KORKU.MERHAMET

BU DUYGULARA EKLENEN DİĞER YAPAY DUYGULAR GENELLİKLE BU DUYGULARDAN TÜRERLER.

 

                                                          DÜRTÜ VE GÜDÜ

 

HAYVAN VE İNSANLARI BİRBİRİNDEN AYIRAN İKİ TEMEL ŞEY VARDIR BUNLAR İRADE VE DÜŞÜNMEDİR. DÜRTÜ HAYVANLARDA BULUNAN MEKANİZMADIR. HİS VEYA SEZGİ OLARAK BETİMLENEBİLİR. HAYVANLAR DÜŞÜNEREK EYLEMLERİNİ YAPMAZLAR

 

GÜDÜ İNSAN MEKANİZMASINDA BULUNAN BİR SİSTEMDİR. İNSAN DÜŞÜNCE VE İRADE İLE BU MEKANİZMAYI KONTROL EDER. FARKLI DURUMLARDA KONTROL KAYBEDİLİRSE GÜDÜ DÜRTÜYE DÖNÜŞÜR.

 

BAZI SEVGİLER HAYVANLARDA DÜRTÜ İNSANLARDA İSE GÜDÜ İLE AÇIKLANIR. GÜZEL BİR KADINA DUYULAN SEVGİ 4 SEVGİ TÜRÜNDEN BAĞIMSIZ BİR SEVGİ TÜRÜ İSE BU KESİNLİKLE DÜRTÜ YA DA GÜDÜ ETKİSİNDE SEVGİDİR. İNSANLARDA BU SEVGİYE GÜDÜSEL SEVGİ DENİR. BU SEVGİ KISA VEYA UZUN SÜRELİ OLABİLİR. EĞER BİR İNSAN GÜDÜSEL DUYGULARI BASTIRIRSA VE TEHLİKELİ BİR DURUMA SEBEP OLUP KONTROLÜ ARTIK KAYBEDERSE BU DÜRTÜ OLARAK DEĞİŞİR VE ARTIK KONTROL ETMEK ZORLAŞIR.

 

                                                                          KAPANIŞ

 

SEVGİLİ OKURLAR KISA VE NET BİR ŞEKİLDE FELSEFE, PSİKOLOJİ, TARİH VE SOSYOLOJİ BİLİMLERİNDEN YARARLANARAK BU KONUYU ELE ALDIK. AŞK VE SEVGİ ARASINDAKİ FARKLARI VE SEVGİYİ TETİKLEYEN DUYGULARI VE BAĞIMSIZ BİR SİSTEMLE ÇALIŞAN GÜDÜ MEKANİZMASINI İNCELEDİK. 

 

BEN MUHAMMET FURKAN SAYAN BU YAZIYI KALEME ALIRKEN EN GÜZEL SEVGİ TÜRÜNÜN DÜŞÜNSEL SEVGİ OLDUĞUNU BELİRTİM ÇÜNKÜ DÜŞÜNMEDEN ULAŞILAN HİÇ BİRŞEY YOKTUR. DÜŞÜNMEDEN ULAŞILAN YOL DÜRTÜ İLE KESİŞİR VE BU DURUM HAYVANLARIN YAPTIĞI GİBİ YAŞAMAK DEMEKTİR. İNSAN FARKLI BİR VARLIK OLARAK NE ELDE ETMEK İSTİYORSA DÜŞÜNMEDEN ULAŞAMAZ VE ONU ELDE EDEMEZ.

 

 

 

SAYGILARIMLA

 

MUHAMMET FURKAN SAYAN

MART 2024

 


( Aşk Sevgi Duygular Ve Güdü Mekanizması Ve İnsana Etkisi başlıklı yazı muhammet-furkan-sayan tarafından 30.04.2024 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu