Selocan Şiirine Yorumum
Genç delikanlı olan sitemize yeni
gelen Selocan mahlaslı kardeşimiz yazdığı bir şiirden dolayı bugün aniden
başına düşen bir taşla silkelenerek uyanmıştır. Ne olduğunu anlayamadan
sitemizin emektarı köşe taşı olan Adaşım, Mehmet Fikret evde stresten hasta
haliyle otururken Yengemiz Nevin Hanımefendiye her gün gül verirken bugün almayı unutmasının fırçasını yedikten
sonra ”dur şu stresimi birisine çatayım da gidereyim ”diyerek sitemizde
gezinirken Selocan kardeşimizin yazdığı bir şiiri kendisine yazmış gibi
algılayarak(ihtiyarlık olacak bu kadar) işte aradığımı buldum “evraka, evraka-
diyerek kalemine sarılmıştır. Kendi deyimi ile buna sataşma sayarak başlamıştır
yazmaya. Yazması muhteşemdir kızması sataşması okşayıcı haliyle bir serinliktir
taze bahar havasıdır. Zaten aşk diyarında bir gezen âşık olarak sazı eline
almıştır. Önce içinden
Dinmez içimdeki bu sataşma aşkı ben
neyleyim
Şu garibe bir sataşayım az huzuru
teneffüs edeyim
Kimse bana kafa tutamaz bunu da
azıcık söyleyeyim
Selamet kapısını açtım haydi
selamete erelim
Genç şair arkadaşımız Sevgili
Selocan dün yazdığı şiirde bilmeyerek
sanki beni anlatmıştı :) Şiir aynen
şöyle; "Mehmet, bir yiğit oğlan
Esmer, Urfalı
Yürekten sevdalı
Mehmet, bir deli oğlan
Karakaşlı,
Keskin bakışlı.
Sevdası günden yeni,
Ömürden yaşlı."
Eh bilirsiniz ben bunu sataşma
sayarım hemen cevabını verdim tabi :)
Doktor Mehmet Fikret adaşıma
karışmayın kendi haline bırakın diye ameliyattan sonra bizlere nasihat ettikten
sonra bizde bir şey söylemeden söylediği ile devam edelim.
Urfalıyı tanımadan bilerek,
Kara demiş kaşlarıma Selocan.
Şu gençliğin etkisinde kalarak,
Fazla demiş yaşlarıma Selocan.
Selocan kardeşim şiirinde Mehmet
diye birisine yazmışken Beyaz saçlarına kaşlarına kara demiş, ihtiyar olan
adaşıma haliyle ihtiyar demiş buna hiddetlenen adaşım başladı sazın tellerine
dokunmaya, buyurun dinleyelim.
Oğlan demiş bu yaşımda bak hele,
De git evlat haydi işin rast gele,
Saçlarını yolayım da dön kele,
Karışılmaz işlerime Selocan.
Adaşım Mehmet Fikret hiddetle bu
yaşıma ihtiyar demiş ya ne diyecekti genç mi nereden belli dışın ihtiyar için
genç olabilir adaşım, bende ihtiyarım senin gibi hem de keliz biz seninle biz, kâmil
yaşta sevmene bir şey diyen yok adaşım seviniyoruz aşkınıza bayılıyoruz Nevin
yengeyle senin… Döşüne aşkı yazdığını biliyoruz adaşım, az hiddetlenme yeni
çıktın ameliyattan aman ha. Buyurun diğerlerini siz okuyun ben kısaca geçeyim
ve sonuca doğru odaklanırken baştan başlayayım.
Yasakları savdı isek ne olmuş?
Kamil yaşta sevdi isek ne olmuş?
Sevdamızı övdü isek ne olmuş?
Aşık yazdım döşlerime Selocan.
İthaf etmiş sanki bana şiiri,
Alnımızda yazmıyor ki şiarı,
Nerden bilsin atışmacı şairi,
Hedef olmuş taşlarıma Selocan.
Karayım ya, esmer demiş gülerek,
Üzerime acemice gelerek,
Pes edecek abondone olarak,
Alışmamış tuşlarıma Selocan.
Kul Fikret'im aldım sazı elime,
Kurtuluş yok doladıysam dilime,
Söylediği yalnız bir kaç kelime,
Kan doğramış aşlarıma Selocan.
Mehmet Fikret ÜNALAN (Kul Fikret)
10 Aralık 2022 Saat 21.05
Güzelçamlı/Kuşadası
Şiirdeki Ahenk
Şiirdeki ahenk duygu ve düşüncesini
çekinmeden anlatan, o babayiğit edasıyla ortaya taşı ben korum kimse benim
kaldırdığım taşı kaldıramaz, edasıyla AĞIRLIĞIYLA şiirine ahenk katmıştır.
Ritmine saygı göstererek kendine özgü diliyle söyleyiş tekniği vurgusu ile
estetik söz sanatıyla ortaya koymuştur. Bütünü ile şiire renk katan bu
ahenklerle her zaman okunası şiirleriyle renk katmaya devam etmiştir.
Şiirin Yapısı
Şiirin yapısına gelince yapıcı
bakış açısının tam tersine değil de perspektif açıdan bakarak uzaktan bakış
açısına bakan bakışıyla, gözüne gözlüğünü takmadan uzağı bulanık gören haliyle
gözlüksüz yapısı ile inşa edilmiştir.
Yazım Birimi
Yazım birimi posta koymak birimiyle
yazılsa da “bana bakın ulen buranın dayısı benim” dercesine bir birimin ölçüm
şekline uyularak ders veren açısıyla yazılmıştır.
Birbirine bağlı dizelerin uyumu tek
kelimeyle imgelerle simgelerle güllerle bezenerek yazılmıştır. Bazen Fuzuliden
yazan bazen Mevlana’dan yazan adaşım bugün onları es geçerek Battal Gazinin
moduna girerek yazmıştır. Biz onun her modunu severiz. Sanki koşma şiiri gibi
koşarak yazmış adaşım nefes nefese kalmış haliyle adaşım az yavaş yol al
kendine dikkat et diyerek selamlıyorum.
Vurgu
Şiirde sözün etkisini, ahengini
artırmak amacıyla bazı sözcük hece ya da ifadeleri daha baskılı ve belirgin
okumaya vurgu denir.
Kul Fikret'im aldım sazı elime,
Kurtuluş yok doladıysam dilime,
Söylediği yalnız bir kaç kelime,
Kan
doğramış aşlarıma Selocan.
Yaklarsam saçlarını yolarım basarım
tokadı diyerek baskılı ağır vurgusu ile vurgulamıştır adaşım.
Tonlama
Vurgusu ile tonlamasını zaten
ortaya çıkarmıştır.
Aliterasyon:
Bir dize veya beyitte, ahenk
oluşturacak biçimde, aynı ünsüzün tekrarlanmasına aliterasyon denir yani Şiir
ya da düzyazıda bir uyum yaratmak amacıyla, aynı sesin veya hecenin tekrarlanmasına aliterasyon denir.
Aradım bu konuda bir mısra bulamadım. Ben ekleyeyim.
Kurtuluş yok doladıysam , yok benden kurtuluş aman düşme
elime
Asonans:
Şiirde ahengi sağlamak için aynı
ünlü seslerin tekrarlanmasına asonans denir.
İthaf etmiş sanki bana şiiri,
Burada ünlüler birbirini takip
etmese de üç tekrarın olmamasına rağmen ben ekleyeyim de olsun.
Şiir dediğin bana böyle
yazılmaz şiirine koşar fikir yazarım.
Kafiye Uyak
KAFİYE/UYAK I-) Yarım Uyak: Sözcük ve eklerin son hecelerinde tek
ses benzerliğine dayanan uyaktır.
Elime
Kelime
Dilime
Tam Uyak: İki ses benzerliğine dayanan uyak çeşididir.
Gü-lerek
Ge-lerek
Zengin Uyak: Üç ya da daha çok ses benzerliğine dayanan uyak
türüdür.
Gü-le-rek
Ge-le-rek
El-i-me
Dil-i-me
Örgü Şeması
Yasakları savdı isek ne olmuş? a
Kamil yaşta sevdi isek ne
olmuş? a
Sevdamızı övdü isek ne olmuş? a
Âşık yazdım döşlerime Selocan. b
İthaf etmiş sanki bana şiiri, c
Alnımızda yazmıyor ki şiarı, c
Nerden bilsin atışmacı şairi, c
Hedef olmuş taşlarıma Selocan. B
Şiir didaktik tarda yazılmıştır.
Didaktik Şiir: Bir düşünceyi aktarmak veya belli bir konuda öğüt,
bilgi, ders vermek amacıyla öğretici nitelikte yazılan şiir türüdür.
Benzeyen ve benzetilen burada açık
iken açık benzetme ile kapalı olan benzetme kutusu açılarak kapalı benzetme
açık benzetme ile benzetilmiştir, kinaye
tarzına uygun olarak zengin içeriklerle döşenerek ring sahası yumuşatılarak
yere düşen için yumuşak bir zemin hazırlamıştır adaşım, sürçü lisan ettim ise
af ola, adaşıma teşekkürler ederim Selocan kardeşime kolaylıklar dilerim.
Mehmet Aluç