Deneme / Hayata Dair Denemeler

Eklenme Tarihi : 5.04.2022
Okunma Sayısı : 1313
Yorum Sayısı : 0

                                          Kitap Fiyatları Nasıl Düşürülür?

   Kitabın satışındaki KDV oranının %0’a indirilmesi aslında maliyeti tam olarak düşürmüyor. %8 KDV oranı ile alınan kâğıt, matbaada kitaba dönüştüğünde; %18 hizmet bedeli KDV oranı uygulanarak, yayıncıya fatura düzenleniyor. Yayıncı kitabını sıfır KDV oranı ile dağıtıma verip, tahsilatını yaklaşık bir yıl sonra yapsa da, daha eline geçmeyen gelirin vergisini peşin olarak ödüyor. Kitaba dönüşecek olan Kağıt önce matbaaya girerken %8, matbaadan çıkarken artı %18 KDV eklenerek toplam %26 KDV yükü biniyor. Tabi ki kitabın maliyetinin yarısını kâğıt bedeli oluştursa da diğer enerji, sarf malzeme ve işçilik maliyetleriyle birlikte toplam maliyet katlanarak artıyor.

   Dolayısıyla daha önce 20₺’ ye almış olduğumuz kitaplar yaklaşık 60₺’ ye satılmak zorunda kalıyor.
Gözlemler ve gelişmeler; bu fiyatların daha da artacağı izlenimi uyandırıyor. Bu durum kabul edilebilir ve sürdürülebilir değil. Yayıncıların işyeri kapatması; ekonomik yıkım ve kültür erozyonuna neden olur. Zaten okuma oranı düşük olan kitap; nostalji ve antika objesi durumuna düşer. Kitap basımının zorlaşması, maliyet artışı ayrıca dijital ve fiziki korsan kitabı da yaygınlaştırır.

   Bir  kitap okuru ve yazarı olarak bu duruma dikkat çekmek istedim. Ne yazacağımız ne de okuyacağımız kitap sayısından endişe duyalım.
   Öncelikle yerli kâğıt üretimi artırılmalıdır. Kitap baskısında kullanılan kâğıdın KDV oranı %8’ den
%1’e düşürülmeli, kitap baskı hizmet bedeli KDV oranı da %18’ den %3’ e düşürülmelidir.
Bu durum elbette kamu maliyesine ilave yük getirecektir. Başka alanlardan tasarruf yapılarak; kitap dünyasının desteklenmesi, uzun vadede kalıcı bir toplumsal faydaya dönüşecektir.
   Bu destek yalnızca kitap üretimi için geçerli olmalıdır. İndirimi istismar eden firmalara da en ağır para cezası verilebilir.
   Önemine binaen yasama ve yürütme organlarına ve ilgili kurumlara öncelikli öneri olarak sunar, esenlikler dilerim.

Samsun, 05.04.2022
Ali Rıza Malkoç

Kitap Okuru ve Yazarı
www.arm.web.tr

Not: Bu öneri, CİMER üzerinden 05.04.2022 tarihinde Kültür ve Turizm Bakanlığına iletilmiştir

( Kitap Fiyatları Nasıl Düşürülür başlıklı yazı Ali R.MALKOÇ tarafından 5.04.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.