Sartreden Grafitiye
Büyük Patlama`nin kurdugu donattigi sonsuzluk evreninde,
yaklasik on üc milyar yildir olagelen ve olusumunu hala hic durmaksizin
degistirip dönüstüren ucu acik tamamlanmamis bir öykünün kainat hayatini, dünya
dünya olali kati, sivi, gaz gibi maddenin bütün hallerini yapilanip
üstlendikten sonra, ilk mikro organizmalardan dinazorlara ve dinazorlardan
insana, gelisip degisme sürecini camurdan evler yapip buydaydan ekmek pisirmeye
vardigi yerin baslangicini `Uygarlasmak `olarak tanimlayip adlandirmis.
Sonra meslek cesitliligi, tecrübe ve bilginin paylasimi,
inanc ve kültürlesme ihtiyaci, ticaret, asayis, güvenlik, ilim, bilim,
teknoloji…derken, cogaldikca doyumsuzluk-yetinmezlik dürtüsünü bir baskasinin
üstünde baskin gelerek karsilamaya aclik uyandiran zaptetme ve hükmetme ic
güdüsünü izleyip takip etmeye baslamis insan. Bu, O`nun taaa ilkel
karakteristik özelliklerinden olan ÖLÜMSÜZ ve herkesin en üstünü olma istegine sürekli
degisip gelistirdigi arac-gereclerle güttügü maksadi yerine getirmenin her
firsatta canli ve diri tutulan SAHSI CIKARCILIGIN kutsal amentüsüydü. Bu ugurda
hayatin ugradigi zalim zulüm her geri cekilisinde, terkedilmis bütün ortak alanlari
savasla, zorla, saldirganlikla, tehditle, baskiyla, eziyetle, yoklukla,
yoksullukla, yalnizlikla, zaafiyetle, korkuyla, yumusak veya kaba kuvvetle; hileli-oyunlu
mecburen kabulün insan zavalliligini
kivamina uygun ve her türlü ilim bilim teknik alet aygit sanat yol fikir siyaset
dayanismasi sahte inanc veya yoz kültürlülükle afyonlayip besleyerek, üst üste
yigilip biriken ve yaklasik bes milyarlik dünya hayatini Jean Paul Sartre-
Simone de Beauvoir ikili kliginin; Freud, Erich From, Nitche, Wittgenstein ve
Heidegger `lerde demlenip sinanarak sonlanan NEO -LIBERAL vahsi kapitalizme her
türlü DIGITAL ortam kurmak, insan ayarlamak ve dikta etmek vasitasiyla, ekonomik
siyasal kültürel bütün varini yogunu kaybetmisligin doktirinsel globalizmine ve
degisim-dönüsüm esaret hizina yetisilmeyen YAPAY gecis saglandi.
Kisisel veya toplmsal duyarlilikla uyanan her tepkiyi
vardigi yerden geri döndererek kendi kendine bitirtilip bir daha yikildigi
yerden kalkip dogrulamayacak derecede hem dünyadan hem de insandan
uzaklastirilip söndürülen DEVRiMLER cagini kendine örülen hücrelerde esaretini
kutsayarak uzlasip anlasan SOSYETE SOSYALIZMI veya ANGLA_SAKSONiST ISKANDINAV
TiPLi Sosyal Demokratlik liberalizmi, Aveme tüketim rafinda piyasaya hakim
olanlarin kullanim süresini, gecerlilik kuralini ve dolasim eksenini borsa
sahiplerinin kendilerinin belirledigi Kominist Partisi veya Nazi kafa
yapililigi ayni kök ve hücrelerle YESILLER olarak bütün reflekslerini düzenin
kulu kölesi olmaya özenen insan yapma ünitesinde bu kurakligin topragina ekilip hasat edildi.
Heidegger, Sartre, Simone, Freud, Erich From, Nitche, Mendel genetik asilama ve
bozma taktigiyle tüm bu olup bitenlere kapali gise kolculuk gözcülük ve
sözcülük etti.
„Varlik öznesinden , mantiktan, algilama anlama ve sorgulama tedbirinden sonra gelen seydir“ diyor ve özetliyorlardi hem dünyayi hem
insani. Hatta Sartre`nin hususi mevzusu ve sevgilisi Simone, „ ben ve öteki cinse
ikiliklik „ diye kisalttigi baslikta „ sürekli beraberlikler günün birinde
özünü heyecanini ve enerjisini yitirir. Hem var hem yok olmasi gerekir iliski
kurulan hayat. Yoklugunu aradikca olguyu var etmeli, varligindan usandikca
yoklugunu saglamali. Yüksek bir dagin tepesidir bu huzur, cikma sirasinda yoktur
fakat varildiginda oraya gittigine ve yorulduguna deger keyfin ve zevkin varolan
hakim noktasina kavusulur. Kadin dogulmaz kadin olunur. „ derken..
Onu evlenmemenin hem var hem yok gel-giteriyle, hatta Simone`nin
escinsel arzularini da bu tür beraberligin kuluckasinda besleyip barindiran
Sartre`de „ Cicekler hep aynidir. Degismez bir yazginin kendinden önce
tohumunda vardir. Ama insan verdigi yasam kavgasi, yöntemi, yolu, fikri, akli,
bilinci, deneyimiyle kendini asar bir baska yere tasir. Yani kendini sonradan
var eder „ Simone`ye destekli ortak fikrini özellikle ve bilhassa Nitche`den,
Heidegger`den, Freud`dan ve Wittgenstein`den düsünüp danisarak, dünyasina kayip,
hayati rehin, etkisiz yetkisiz duyarsiz ve tepkisiz modern kölelik öznesi ve tüketim bagimliligi uyumlusu
kendi icine kapanarak herseyden IZOLE OLMUS yerini gününü amacini anlamini
dilini tepkisini bilip kullanip beceremeyen toplum bilimciliginin bencil ve
yalnizlik RONBOT düzenegini kurup icat etmisler.
Cünkü onlarin öngörüleri ayni zamanda serbet piyasa
rekabetcisi RADiKAL Kapitallizm`in veya bir baska deyisle Digital cagi
Globalizmi`nin sinirlarini ve kanunlarini ancak gücü gösterisi ele gecirenlerin
belirleyip tanimlamaya hakki ve hükmünün oldugu, sinirsiz hak ve yetkilerle donanmis `varligi
ancak kendinden sonra gelen insan kuru kalabaliklarina pisiko analitigi pesin
yapilmis yalnizik abidesi yabancilasmalari her kisiye zorunlu kabulü dayatan labaratuarlrdan,
kimyasi karakteri güc ve iktidar sahiplerinin diledigi gibi genetigiyle oynayip
bozabilecegi mendel temel dayanakliligin „ manti sorgu veya olgulari aciklama
merkezi degildir , sadece olanlari oldugu gibi alir ve kabul eder tespitin arac
gerecidir „ diyen , insanin yasadigi hayatta en cok ihtiyac duydugu sorumluluk
sahibi olma ve hayati SORGULAMA yetkisini elinden alarak soyuldugu sömürüldügü
zorbaliklara itaatli köle etmelerin ÖLÜM RAPORUNU yaz-boz ettiler.
Buradan günümüzün pisirik, köhne, viran, sarsak, paspal, miyminti,
ezik, kayitsiz, ice dönük,disa küs ve kapali; siddet, nefret, afyon ve tüketim
bagimlisi; yenilmislik-sucluluk duygusuyla dolmus tasmis gözü gönlü her an intihar ucurumlarinda yahut
aski- baski iplerinde olan; kederli, endiseli, kahirli, karamsar, kusatildigi sorunlar
sarmalini kendinden baska hicbir yere iletip duyuramama sebeiyle hep kendi
icinde kendini cogaltarak herkesten cok kendi kendini cökmüs cöreklenmis yalnizliginin bas belasi eden, kurtulmak
istegiyle zindanda kapkaranlik olmaya veya yasamak istegiyle ölümün üstün gelme
vesvesesini bocalayip batan ; soguk, silik, muglak, murdar, ölgün ve herkes
kadar hic ve uzak; müzik, resim, mimari, sinema, tiyatro, estetik, felsefe,
mantik veya edebiyatiyla, yarali gizli kanayan azan kuduran hastalikli sorunlu örtük
yerlerini bulduklari kiyiya köhneye kenara GRAFITI halinde ve seklinde soyut sidikleyen
renk ve boya metabolizmasi gibi, hapsolduklari yasamsizligi her hücrede
yasatmanin hem tasiyicisi, hem de süründükleri
yere toplumunu sürükleyerek cekip ceviren karman corman anaforudurlar.
Seyfi Karaca……….Haziran
(
Sartreden Grafitiye başlıklı yazı
Yeldegirmeni tarafından
28.06.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.