ÜNİVERSİTE MEZUNU BİR EFE;ALANYALI MOLLA AHMET...

KERİM ÖZBEKLER
GAZETECİ-YAZAR-ŞAİR

ALANYALI MOLLA AHMET 1886 YILINDA AKSEKİ'NİN AKÇEŞME KÖYÜNDE DÜNYAYA GELMİŞTİR, BABASI MANİFATURACI OLDUĞU İÇİN AKSEKİ'DEN AYDIN'A GÖÇERLER. KENDİSİ İDADİYİ (ÜNİVERSİTEYİ) BİTİRMİŞ BİRİSİDİR, AMACI ÖĞRETMEN OLARAK ÖĞRENCİ YETİŞTİRMEKTİR. AMA ELİNDE OLMAYAN BİR NEDENLE EFE OLMUŞTUR, OYSA NEDİM-FUZULİ-HOCA DEHHANİ-YUNUS EMRE-KARACAOĞLAN-PİR SULTAN APTAL-AVNİ-MUHİBBİ-TEVFİK FİKRET-RIZA TEVFİK GİBİ ŞAİR VE BİLİM ADAMLARININ ŞİİRLERİNİ SIK SIK OKURDU. OKULU BİTİRİR BİTİRMEZ EVLENİR, EVLENDİĞİ YIL BABASI VEFAT EDER. BU SEFER MANİFATURACILIK YAPAN AĞABEYİ İLE AYDIN'IN KÖYLERİNDE MANİFATURA SATARAK GEÇİMLERİNİ SAĞLARLARKEN AĞABEYİ BİR GÜN KUYUCAK'TA İKEN, DENİZLİ'YE GİDİP ENİŞTELERİNİ ÇAĞIRMASINI VE BABASININ MİRASINI PAYLAŞTIRACAĞINI SÖYLER. ALANYALI MOLLA AHMET DENİZLİ'YE GİDİP ENİŞTELERİNİ ÇAĞIRIR AMA ENİŞTELERİ KENDİSİNE HAKARET EDERLER. ALANYALI MOLLA AHMET BUNLARA CEVAP VERMEZ AMA HAN'A GELDİKLERİNDE ALAÇEŞMELİ ALİ-SARAYKÖYLÜ DURSUN-ÇİNELİ AHMET ÜÇLÜSÜ KENDİSİNE SALDIRIR VE FECİ ŞEKİLDE DÖVERLER. CAN HAVLİ İLE KENDİSİNİ ZOR KURTARAN ALANYALI MOLLA AHMET, ALAÇEŞMELİ ALİ'Yİ 2 BIÇAK ATARAK ÖLDÜRÜR. SARAYKÖY'LÜ DURSUN'U DA SAĞ GÖZÜNDEN BIÇAKLAR, ÇİNELİ AHMET İSE KAÇARAK KURTULUR. ALANYALI MOLLA AHMET BU OLAYDAN SONRA 2 AY  ORTALIKLARDA GÖRÜNMEZ, KAÇAR. SONUNDA, ŞEYH SÜLEYMAN EFENDİ ONU İKNA EDEREK DEVLET GÜÇLERİNE TESLİM EDER. BU OLAY NEDENİ İLE 15 YIL CEZA ALIR, 8 YIL CEZA EVİNDE KALDIKTAN SONRA SERBEST KALIR. HAPİSTEN ÇIKAR ÇIKMAZ DÜŞMANI OLAN 6 RUM'U ÖLDÜRÜR, BU OLAYDAN SONRA ARKADAŞLARI GÖKDERELİ VE HALİL İBRAHİM'LE DAĞLARA ÇIKAR. DAHA ÇOK AYDIN'IN KARINCALI VE MADRAN DAĞLARINI KENDİSİNE MESKEN TUTMUŞTUR. MADRAN DAĞI'NIN DORUKLARINDA YER ALAN MALBÜPE'NİN YUKARISINDA BULUNAN KIRKMERDİVEN DENİLEN MAĞARADA, YA DA ÇELEZ DAĞINDA Kİ MAĞARADA BARINIRDI. BU DAĞIN ETEKLERİNDE 5 KİŞİDEN OLUŞAN ÇAKIR YUSUF ÇETESİ DE DOLAŞIRDI, ALANYALI MOLLA AHMET EFE'NİN ÜST KISIMLARINDA BULUNMASINDAN RAHATSIZ OLURLARDI. EFELİK YASASINA GÖRE BİR DAĞDA 2 EFE BARINAMAZDI, BU NEDENLE ÇAKIR YUSUF BİR GÜN ALANYALI MOLLA AHMET'İ ORTADAN KALDIRMAK İÇİN HAREKETE GEÇER. ERİKLİ MEZRASI'NDA ALANYALI MOLLA AHMET EFE'Yİ BULURLAR, KONUŞURLARKEN ALANYALI MOLLA AHMET'İN YANINA SİLAHINI ALMADIĞINI GÖREN ÇAKIR YUSUF'UN 2 ADAMI TÜFEĞİ ALANYALI MOLLA AHMET'E DOĞRULTURLAR. BU ARADA ELİNİ YÜZÜNÜ YIKAMAKTA OLAN YÖRÜK ALİ EFE, ALANYALI MOLLA AHMET'İN TUZAĞA DÜŞÜRÜLDÜĞÜNÜ FARKEDEREK ARKA ARKAYA ÇAKIR YUSUF'UN 2 ADAMINI SİLAHLA VURUR ÖLDÜRÜR. BU OLAYDAN SONRA YAŞI KÜÇÜK OLMASINA RAĞMEN YÖRÜK ALİ EFE, ALANYALI MOLLA AHMET'İN BAŞ KIZANI OLUR. GENELLİKLE ÇETESİNE 17-18 YAŞLARINDA Kİ DELİKANLILARI ALIRDI, ÇETESİ 35 KİŞİDEN İBARETTİ. ÇETESİ 3-5-7'Lİ GRUPLARDAN MEYDANA GELİYORDU, ÇETE ÇEVRE KÖYLERE DAĞINIKTI. LAZIM OLDUĞU ZAMAN BUNLARI TOPLARDI, ÇAKIR YUSUF'UN KENDİSİNİ ÖLDÜRTMEK İSTEMESİNDEN SONRA RAHATSIZ OLAN ALANYALI MOLLA AHMET EFE. MADRAN DAĞI'NIN SUSUZ DERE MEVKİİNDE, BİR GÜN ÇAKIR YUSUF'U 2 KIZANI İLE BİRLİKTE YAKALAR VE ÖLDÜRÜR. BU OLAYDAN SONRA MADRAN DAĞI ÇETENİN KONTROLÜNE GEÇER, ÇETE BU DAĞDA RAHAT RAHAT DOLAŞMAYA BAŞLAR.

BİR GÜN FİDYE İÇİN YAKALAYIP DAĞA KALDIRDIKLARI 2 RUM'UN AYAKKABILARINI ARATIR, AYAKKABILARININ İÇİNDEN ÇIKAN BİR KAĞIT ÜZERİNDE EFELERİN İSİMLERİ-NEREDE BULUNDUKLARINA DAİR BİR LİSTE ELE GEÇİRİNCE 2 RUM'U VURARAK ÖLDÜRÜR. ALANYALI MOLLA AHMET EFE, YATAKLARINA-DOSTLARINA-KIZANLARINA-DAĞLAR DA YOLLARDA RASTLADIĞI İNSANLARA KARŞI KİBAR, ÇATIŞMA ZAMANINDA İSE ACIMASIZDI.

MUĞLA'NIN KAVAKLIDERE HALKI BAKIR İŞÇİLİĞİ VE KALAYCILIKLA GEÇİNİR, KÖYLÜLER YAPTIKLARI EŞYALARI BAYRAM ÖNCESİ DIŞARILARA GİDEREK SATAR GELİRLER. 1917 YILINDA ALANYALI MOLLA AHMET, BAYRAMDAN 2 GÜN ÖNCE KÖYE DÖNEN BU KÖYLÜLERİN PARALI OLDUĞUNU BİLDİĞİ İÇİN  SOYMAYA KARAR VERİR. ÇETENİN KURMAY HEYETİNİ TOPLAR, BUNLAR YÖRÜK ALİ EFE-UZGURLU HÜSEYİN-KILLIOĞLU HÜSEYİN-HABİBİN ALİ-ÖDEMİŞLİ ÇERKEZOĞLU'DUR. KAVAKLIDERE'YE BASKIN DÜZENLEYECEKLERİNİ, PARALI OLAN KÖYLÜLERİ SOYACAKLARINI ANLATIR. HAZIRLIKLARA BAŞLANIR, SOYGUN YAPACAKLARI ZAMAN ÇETEDE ŞU KİŞİLER BULUNMAKTADIR. NAZİLLİ'DEN HASAN ALİ-ÇAKIR MEHMET-HABİBİN ALİ-YAĞLIDERE KÖYÜNDEN KILLIOĞLU HÜSEYİN-KURUKÖYLÜ AHMET-ŞİMDİ Kİ ADI ÇAMDİBİ OLAN UZGURLU KÖYÜNDEN ALİ-YAZIRLI'DAN KOCA ÖMEROĞLU-YAVUZKÖYLÜ HACI NERİBE'NİN ALİ-GÜLBAYRAM-YÖRÜK ALİ-SÜLEĞİN İBRAHİM-ÖDEMİŞLİ MEHMET. TOPLAM 13 KİŞİ, BU ÇETE MENSUPLARI. YORGUN ARGIN EVLERİNE GELİP YORGANI ÜSTÜNE ÇEKİP UYUYAN KÖYLÜLERİ SOYMAK İÇİN KAVAKLIDERE'NİN KURUDERE MEVKİİNE ÇIKARLAR, ORADAN KAVAKLIDERE'NİN SÖNÜK IŞIKLARI GÖRÜNMEKTEDİR. KÖYE DOĞRU GİDERLERKEN ALANYALI MOLLA AHMET, KÖYÜN DIŞINDA Kİ KARAKOLU ÖNCELİKLE BASACAKLARINI VE ASKERLERİ ÖLDÜRMELERİ GEREKTİĞİNİ SÖYLER. BUNU SOYGUN YAPARKEN ARKADAN KURŞUN YEMEMEK VE YAKALANMAMAK İÇİN GERÇEKLEŞTİRMEK İSTEMEKTEDİRLER, KIZANLARINDAN SİGARALARINI SÖNDÜRMELERİNİ. 2 SAAT İÇİNDE SOYGUN İŞİNİ BİTİRİP, BOZDOĞAN'IN ALAMUT KÖYÜ'NDE Kİ TAHTACI VELİ AĞA'NIN YANINA GİDECEKLERİNİ İFADE EDER. YÖRÜK ALİ EFE, BÜTÜN ASKERLERİN ÖLDÜRÜLECEK OLMASINDAN TEDİRGİN OLUR. ALANYALI MOLLA AHMET'E, ELLERİNDEN SİLAHLARINI ALALIM TEKLİFİNDE BULUNUR. ALANYALI MOLLA AHMET EFE, BUNU KİMİN YAPACAĞINI SORAR. YÖRÜK ALİ EFE, BUNU KENDİSİNİN HALLEDECEĞİNİ BELİRTİR. KILLIOĞLU HÜSEYİN İLE SÜLEĞİN İBRAHİM'İN KENDİSİ İLE GELMESİNİN YETERLİ OLACAĞINI BELİRTİR, BEN VURULURSAM SİZ ÇEKER GİDERSİNİZ DİYE DE TEMBİHTE BULUNUR. DEDİĞİ GİBİ YAPAR, DUVARIN DİBİNE GİZLENEREK NÖBETÇİYE TESLİM OLMASINI VE KENDİLERİNE BİR ŞEY YAPILMAYACAĞINI İFADE EDER. SİLAHIN KENDİSİNE DOĞRULDUĞUNU GÖREN ASKER BİR ŞEY YAPAMAZ, KILLIOĞLU HÜSEYİN ASKERİN ELİNDEN MAVZERİNİ ALIR. SÜLEĞİN İBRAHİM'DE ASKERİN ELLERİNİ BAĞLAR, KARAKOLUN İÇİNE GİREREK 8 ASKERİN DAHA TÜFEĞİNE EL KOYARLAR VE ELLERİNİ BAĞLARLAR. BU SIRADA ALANYALI MOLLA AHMET ASKERLERİN YANINA GELİR, RÜTBELERİNE BAKAR. ARALARINDA ÇAVUŞUN OLMADIĞINI GÖRÜR, ÇAVUŞUN NEREDE OLDUĞUNU SORAR. YAN ODADA YATTIĞINI ÖĞRENİNCE, SÜRATLE ODAYA YÖNELİR. KAPIYI AÇAR AÇMAZ BİR MAVZER SESİ DUYULUR VE ALANYALI MOLLA AHMET EFE YERE YIĞILIR, ONUN ARKASINDAN ODAYA DALAN ÖDEMİŞLİ MEHMET'TE KURŞUNA HEDEF OLUR VE ÖLÜR. YÖRÜK ALİ EFE İSE ODAYA DALARAK ÇAVUŞU GÖÜSÜNDEN VURARAK ÖLDÜRÜR VE ARKASINDAN ''ÖDEMİŞLİ ÖLDÜ, ONU BIRAKIN DA EFEM YAŞIYOR. ONU,, KURTARALIM.'' DİYE BAĞIRIR. GECENİN KARANLIĞINDA ATILAN SİLAHLAR KÖYLÜLERİ TEDİRGİN EDER, VE HALK AYAKLANIR. BUNU GÖREN YÖRÜK ALİ EFE, SOYGUNDAN VAZ GEÇEREK EFESİNİ ALIR. 2 ASKERE DE ÖDEMİŞLİ MEHMET'İN CESEDİNİ ALDIRARAK DANAPINARINA YÖNELİRLER. ÇİNGİN YAYLASI'NA VARINCAYA KADAR BİTKİN DÜŞERLER. BURADA 2 ASKERİ BIRAKIRLAR, KENDİLERİ MADRAN DAĞI'NDA Kİ MAĞARALARINA ÇEKİLİRLER. YÖRÜK ALİ EFE, BOZDOĞAN'DAN DOKTOR GETİRİP EFESİNİ İYİLEŞTİRMEK İSTER AMA ÇOK KAN KAYBEDEN ALANYALI MOLLA AHMET EFE BU MAĞARADA SON NEFESİNİ VERİR. ALANYALI MOLLA AHMET EFE 1917 YILINDA 31 YAŞINDA İKEN ÖLMÜŞTÜR, ALANYALI MOLLA AHMET'İN YANINDA YÖRÜK ALİ EFE-KILLIOĞLU HÜSEYİN EFE-KINALI DOKUZ VB.GİBİ BİR ÇOK NAMLI EFE YETİŞMİŞTİR.

NOT.17 YAŞINDA BU ÇETEYE KATILAN YÖRÜK ALİ EFE İSE 22 YAŞINDA ALANYALI MOLLA AHMET EFE'NİN ÖLÜMÜNDEN SONRA ONUN NAMINI SÜRDÜRMEK İÇİN BU ÇETE İLE MADRAN DAĞI-KARINCALIDAĞ VE BOZDOĞAN ÇEVRESİNDE DOLAŞTIYSA DA, ZAMANLA ''YÖRÜK ALİ EFE ÇETESİ'' İSMİ İLE ANILIR OLMUŞTUR. YÖRÜK ALİ EFE, DAHA SONRALARI KURTULUŞ SAVAŞI'NA İŞTİRAK EDEREK ADINI ÖLÜMSÜZLEŞTİRMİŞ VE TBMM TARAFINDAN KENDİSİNE YÜZBAŞI RÜTBESİ VERİLMİŞTİR.

( Üniversite Mezunu Bir Efe;alanyalı Molla Ahmet... başlıklı yazı K.Özbekler tarafından 28.03.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.