Türk-İslam âlimleri serisi – 70
BATALYEVSİ
(D.Hicri
444-M.1052 – Ö. Hicri 521-M.1127)
Endülüslü dil ve edebiyat âlimi.
Onun adı,
Ebû Muhammed Abdullah,
Bin
Muhammed bin Said el-Batalyevsi,
Endülüslü
dil ve edebiyat âlimi,
Doğdu
hicri dört yüz kırk dörtte Batalyevsi.
İbnü’s-Sid
el-Batalyevsi diye anılır,
İlk
tahsilini de babasından yapmıştır,
Kardeşi
Ebü’l-Hasan Ali’yle çalışır,
Kurtuba’nın
güzel çocuğu Batalyevsi.
İlmi
araştırmaları kardeşi Ali’den,
Kıraat
ilmini Muhammed ed-Dani’den,
Lügat
ilmini Eyyub b. Batalyevsi’den,
Gassani’den
hadis öğrenir Batalyevsi.
Endülüs
Emevi Devleti’nde yaşamış,
Zaman
zaman küçük emirleri dolaşmış,
Emirlerin
lütuf ve ikramını almış,
Emirlerden
uzak kalmak ister Batalyevsi.
Kurtuba
Mescidi’nde ilimler okuttu,
Belensiye’yi
(Valencia) mesken tuttu,
Genç
yaşında pek çok değerli eser sundu,
Değerli âlimler
yetiştiren Batalyevsi.
Çeşitli
ilim dalında eserler yazmış,
Âlim,
dilci, şair, edip diye tanınmış,
Şiirlerinden
azı bu güne ulaşmış,
Dini konulu
şiirler yazar Batalyevsi.
Zühd ve
hikmete dair şiirler yazmıştır,
Ezhârü’r-riyâz’da
bunları toplamıştır,
Felsefi
konuda çalışmalar yapmıştır,
İslâm’a
ters düşeni savunmaz Batalyevsi.
Sözlükçülük
alanında bir dahi denir,
İki cilt
halinde büyük eser vermiştir,
Edebü’l-Katib’in
şerhi, ünlü eseridir,
Beş yüz
yirmi birde vefat eder Batalyevsi.
Endülüs
tarih olunca, kitaplar yanmış,
Onun adı
bazen de kasten yazılmamış,
Eserlerin
çoğu batıya kaçırılmış,
Batı
kültürüne yön verendir Batalyevsi.
Türk –
İslâm ekseninde pek çok âlim oldu,
Kavmi
sahip çıkmayıp onları unuttu,
Batı
şarkçı, Müslümanlar da garpçı oldu,
Alamet-i
zifire gider olduk yiğidim.
Arap –
Acem, Türk – Kürt, deyip nifak ekilmiş,
Ortak
değerlerde böylece terk edilmiş,
Umursamaz
gençliğe en çok düşman sevinmiş,
Öz koptu
mu, söz boşa gidermiş yiğidim.
Bela ve
musibet neden diye sormalı,
Bunu kendi
dünyamız içinde aramalı,
Kullar
için değil, Allah için yaşamalı,
Ahir ki;
evvelden hazırlanır yiğidim.
Eserlerinden bazıları şunlardır:
El- İnsâf
El-Muktebes fi Şerhi Muavatta’i Malik bin Enes,
Şerhu Divani’l-Mütenebbi,
Et-Tezkiretü’l-Edebiyye,
Şerhu hamsi makâlât min kelâmi’l-felâsife,
Ebyâtü’l-meâni,
Cüz’ün fi’ileli’l-hadis,
El-mesâ ilü’l-Menşure fi’n-nahv
Risale ilâ kabrin nebi,
Şerhu’l-Fasib li-Şa’leb, (Bu eserini Yahudiler kaynak olarak kullanırlar)