2.    İZMİTTE  BİR   HAMİ

                     (İkinci  dönemeç )

    Sabahleyin,  erkenden,  gürültü  etmemeye  gayret  ederek,  yatağı  toplamış,  masanın  üstüne  koymuş  ve  bahçeye  çıkmıştık.  Yine  ses  çıkarmamaya  gayret  ederek,  süzgeçli  kova  ile  yerleri  sulayarak,  bahçeyi  temizlemiştim.

   Yavaş,  yavaş  ev  halkı  uyanmaya  başlamıştı.  Erken  kalkan  erkeklerdi.  Yengem  ve  kızlar  henüz  uyuyorlardı.  Dayım  da bahçeye  çıktı.  Yengem  gelince,  kameriye  altına,  kahvaltı  hazırlığına  başlanmıştı.  En  son  gelen  Menekşe  olmuştu.   Dayım  kahvaltısını  bitirince,  Muhittin e  dönerek;

  -Biz  ,  gece,  yengenle  konuştuk,  Yusuf u,  burada  okutmaya  karar  verdik,  sen  gidebilirsin,  dedi.    Bu  habere  çok  sevinmiştim.  Hemen  kalkıp,  ikisinin  de  elini   öptüm.  O an , benim   için,  sanki, kaderimin  ve  talihimin,  döndüğünün  işareti  gibiydi.   Dayımın Çocukları    içinde,  bu  habere  sevinen  veya  üzülen  var  mıydı  acaba? 

Muhittin,  trene  yetişmek  bahanesiyle,  kahvaltıdan  hemen  sora,  ayrılıp  gitti.  Bana  para  bile  bırakmamıştı.  Miktarını bilmemekle  beraber,  İstanbul’da biriktirdiğim   bütün   paramı  Ona     vermiştim.  Artık  beş  parasız  kalmıştım....

 

              3. .OKUL  HAZIRLIĞI

    Dayım  henüz  işe  gitmemişti.  Yengem ,  şimdiden  hazırlıklara  başlamıştı  bile,

  -Sana, bir  ayakkabı,  bir  de  pantolon  uyduralım,   Erdemin  gömlekleri  sana  uyar,  sonra  da  bir  okul  önlüğü  dikerim ..;Dayım  da;

   -Okula    kaydının  yaptırılması  için  müdürle  konuşurum.  İnşallah  beni  kırmazlar,  Okullar  halen  başlamış  durumda,  diye  ilave  etti.

   Dayım,  ceket  ve  şapkasını  giyerek ,  belediyeye,  Erkan,  klor  fabrikasına  çalışmaya,  Erdem  de  yukarı  kata,   resmi  daireye ,  işine  gitmişlerdi.  Yengem,  vakit  kaybetmeden,  dikiş  makinesini  açıp,  başına   oturmuştu.  Erdem  Ağabey’ in  eski  pantolonunu,  kesip ,  biçerek,  bana  uydurdu.  Bir  de  gömlek  giydirdi.  İlk  defa  yırtıksız  ve  yamasız,  pantolon  ve  gömlek  giyiyordum.  Artık,  sıra  pabuca  gelmişti.  Dayımın  ve  Erdemin ayakları    küçüktü;  dolayısıyla  ,  eski  ayakkabıları  bana  uymuyordu.  Erkanın  ayakkabıları  bana  uyuyordu,  ama,  onlar  da  çok  eskiydi.  Boyanmayla  falan  olacak  gibi  değildi.  Zaten,  yengemin  gönlü  de  buna  razı  değildi.

 -En  iyisi,  dayına   söyleyip,  sana  yeni  bir  pabuç  aldırtmak,  öğle  yemeğine  geldiğinde,  ben  Ona  söylerim,  dedi.

                           4.    DUVARDAKİ  RESİM

     Dayım  öğle  yemeği  için  geldiğinde,   seni   okula  kayıt  edecekler,  müjdesini  vermişti.  Yemeğini  yedikten  sonra;

  -Dözem,  ben  yirmi  dakika  uzanacağım,  sonra  kahvemi  içer  giderim,  diyerek  içeriye  girmişti.  Yengem  de;

   -Dayının  adetidir ;   her gün,  yemekten  sonra,  yirmi  dakika  kestirir,  ondan  sonra  kahvesini  içer.  İşte   o  zaman,  ayakkabı   işini  söyleriz...   Aradan  bir  müddet  geçmiş,  yengem  kahveyi  pişirmişti,  ama,  dayım  henüz  uyanmamıştı.  Bana,

     -Git  dayına  seslen,  uyansın,  dedi.  İçeri  girdim,  gündüz  gözüyle,  salonu  ilk  defa  görüyordum.  Duvarda   asılı  bir  resim,  nazarı-  dikkatimi  çekmişti.  Bu  çerçeve  içinde  genç  bir  kız  resmi  idi.  Fotoğraf,  göğüsten  yukarısını  gösteriyordu.  Bana  ilk  çarpıcı  gelen  taraf,  gözlerinin  güzelliği  ve  bakışlarındaki  canlılıktı.  Saçları  kısa  kesilmiş  ve  Ona,  modern  bir  hava  vermişti.  Burnu  muntazam, ağzı  küçük,  dudakları  inceydi.  Fotoğraf,  siyah-  beyaz  olduğundan,  göz  ve  saçlarının  rengi  belli  olmuyordu.  Muhtemeldir  ki  saçları  sarı,  gözleri  açık  renkti.  Ben  bir  anda  büyülenmiş  gibi  dalgın  bakarken,  Dayımı  unutmuştum.  Halbuki  O,  kalkıp,  arkama  kadar  gelmiş,  benim  kime  baktığımı  anlamıştı.

     -O  baktığın  resim,  büyük  kızıma  ait.  Yasemin  ablan,  şimdi  İstanbul da  oturuyor  ve  evli,  deyince,   ben   biraz   da mahcup  olmuştum.

   --Kahven  hazır,  dayı!  Seni  uyandırmaya  gelmiştim.

Kahvesini  içtikten  sonra,  yengem,  benim  için  yeni  bir  ayakkabıya  gerek  olduğunu  anlatmış,  O  da  ,

  -Haydi,  benimle  gel  de  sana  bir  pabuç  bakalım,  dedi.  Dayımla  çarşıya  kadar  yürüdüm,  zaten  yolu  oradan  geçiyordu.  Dayım,  siyah  bir  pabuç  beğendi,  satıcı,  “Kaç  numara” deyince,  ben  şaşırmıştım.  Ayakkabı  numara ile mi  satılır  diye.  Neticede,  deneyerek,  ayağıma  uygun   olanı  bulmuştuk.  Dayım,                                                                                                                     -Ayakkabıları  çıkarma,  onunla  eve  git ,  deyince,  çarıkları  elime  alıp  dükkandan  çıkıyordum  ki,  tekrar  seslendi.                                                                                                                      -Yarın,  Erkan  ile  gidip,  vesikalık  fotoğraf  çektirin.  Bir  de  muhtardan,   ikamet   ilmühaberi  almayı  unutmayın,  okula  kayıt  için  lazım  olacak!.

    Ayağımda  yeni  pabuçlar,  eve  kadar,  zorlukla  yürüdüm.  Ayaklarım  böyle  bir  cendereye  yabancılık  çekiyordu.  Ayakkabıda,  çarığın ,  kendine  özgü  rahatlığı  yoktu.  Eve  varıp,  elimdeki  çarıkları,  çöp tenekesine  tam  atacakken,;  yengem;

  -Dur  Yusuf!  Onları  atma,  şuraya,  bahçeye  göm.  İcap  ederse , onları  tekrar  çıkarır,  ibret  alman  için  gösteririz,  dedi. (Ne yazık  ki,  yengem  haklıydı;  aptal  kafam   onları  çabuk  unutacaktı.)

   Ertesi  günü,  Erkanla  fotoğraf  çektirmeye  gitmiş,  vesikalıktan  başka,  Onunla  bir  de  hatıra  fotoğrafı  çektirmiştik.  Başımda hala,   meşhur,  eski  kasketim   duruyordu.  Muhtardan  ilmühaberi  de  alınca,  evraklar  tamam  oluyordu.

 Akşam,  Dayım  eve  gelince,  evrakların  tamam  olup,  olmadığını  anlamak  için,   bi  de  O  baktı  ve  Erdeme  dönerek,

-Yarın,  Yusuf’la,Yeni turan ’a  gidin,  müdüre  benim  selamımı  söyleyin  ve  kayıt  işlemini  yaptırın,  dedi.

 Ertesi  gün,  Erdemle,  müdürün   odasına  girdik,  Müdür,  kayıt  işlemlerini,  Müşerref  hocaya  havale  etti.  Müşerref    hoca  dayımı  tanıyordu  ve  aynı  zamanda  benim  öğretmenim  oluyordu.  Okul  çift tedrisatlıydı  ve  her  nedense  beni  öğleden  sonrası  için  kaydetmişlerdi.  Biz  kayıt  işini  bitirip,  bir  sonraki  gün  başlamak  üzere,  okuldan  ayrılırken, talebeler  teneffüse  çıkmışlardı.  Şöyle  bi  göz  attığımda,  hepsi,  cıvıl,  cıvıl  oyun  peşinde  koşuyorlardı   ve  benden  bir  hayli  küçüktüler,  Bense  o  devreleri  oyunsuz  geçirmiştim  ve  bunların  arasında   ben  şimdi   nasıl  okuyacağım  diye  de  kendimden  utanmıştım.

  Eve  döndüğümde,  yengem,  yine  makine  başındaydı.  Bana  ,  şipşak  siyah  bir  önlük  dikmiş,  bir  de  beyaz  yaka  hazırlamıştı

  Diğer  işlerde  olduğu  gibi  pratik  ve   becerikli  bir  insandı  .

 -Bir  de  çocuklardan  kalma,  kitap,  defter,  kalem  bulursak,  yarına  hazırsın  demektir,  diyerek  bana  arka  çıkıyor  ve  moral  veriyordu.

  Ertesi  günü,  kendi  başıma,  okula  gittim.  Zaten,  okul,  evden  300-400 m.  Uzaklıkta  idi.  Yolda  yürürken,  talebe  kıyafetiyle, buna, sevinmeli miydim?  Bunu  pek  bilememiştim.  Okula   varınca,  daha  önce  gösterilen  sınıfa  girdim;  sınıf,  yol  tarafında  değil,  arkadaydı.  Sınıfta  henüz  kimse  yoktu, ,  arka  sıralardan  birine  geçip  oturdum.  Gelenler,  merakla,  bana   bakarak,  yerine  oturuyordu.  Sonunda,  Müşerref  hoca  içeriye  girdi.  Ayağa  kalktık.  Bize,

       -Oturun  çocuklar,  dedikten  sonra,  beni  gördü  ve,

-Arka  sırada  oturan  yeni  arkadaşınızın  ismi,  Yusuf.  İki  sene    okula  ara  vermiş,  kaydını  dün  yaptık.  Size,  kısa  zamanda  yetişeceğini  umuyorum”  diyerek,  çocuklara  beni  tanıttı  ve  hemen  derse  başladı.

 Artık  bana  bakan  yoktu,  hepsi  de  hocayı,  dikkatle  dinliyorlardı.  Bense  Onlardan  çok  daha  fazla  çalışmalı,   öğretmeni    dikkatle  dinlemeliydim.  Hepsinden  büyüktüm,  Onlara  ve  bilhassa  Müşerref  öğretmene  mahcup  olmamalıydım.  Hepsinin  ağabeyi  durumundaydım.

  Nitekim,  zaman  geçtikçe,  hepsi,  bana  daha    çok  ısındı  ve  ağabey  demeye  başladılar.  Tabii  olarak,   bana  daha  erken  yakınlaşanlar, erkek  çocuklardı.  Kadir  Onların  ilk  davrananı  olmuştu.  Kahverengi   gözlü,  ince  yapılı,  güler  yüzlü,  candan  bir  arkadaştı,  arkadaştan  da  öte,  çok  geçmeden,  kan  kardeşi  olmuştuk.  Sedat, ufacık,  tefecik, kürdan  gibi,  biraz  da  Japon’a  benzeyen,  cin  gibi  bir  arkadaştı.  Ferhan,  benden  sonra,  sınıfın  en  irilerindendi.  Samimi  davranışlarıyla,  bütün  arkadaşlara,  kendini  sevdirenlerdendi. 

  Kızların   bir  kaç  tanesi  dikkatimi  çekiyordu.  Mehlika,  iri  görünüşlü  ve  en  büyükleriydi.  Çalışkan,  üstelik  iddialıydı.  Benimle  yarış  halindeydi.  Bilhassa,  tarih  derslerinde,  öğretmenin  sorduğu  sorulara  cevap  veremediği,  benim  cevaplandırdığım  durumlarda,  çok  bozuluyor,  bazen  de  hırsından,  ağladığı  oluyordu.  Suna,  duru  tenli,  düzgün  yüz  ve  vücutlu,  sakin,  güzel  bir  kızdı.  Mualla,  esmer,  ince  yapılı  ,  iri,  kara  gözlü,  düzgün  bacaklı,  ceylan  gibi  bir  kızdı.

               5.  YENİ   YAŞAM  BİÇİMİ

   Artık,  yeni  hayatıma,  yavaş,  yavaş  alışmaya  başlamıştım.  Sabahtan,  ev  temizliğinde,  yengeme  yardım  ediyor,  odaları  ve  karyola  altlarını  süpürüp,  siliyordum.  Ev  o  kadar  kalabalıktı  ki,  sık,  sık  günlük  misafirler   geliyor ve  yengemin  akrabaları  eksik  olmuyordu.  Dilsiz  Emine  bacı  gibi  yardımcılar  da  yok  değildi;  ama,  yemekti,  bulaşıktı,  çamaşır  ve  ütü  gibi  işler  Onların  zamanını  dolduruyordu.  Yengem,  sık,  sık  dikiş  makinesinin  başına  geçiyor,  evdekilere  ve  akrabalarına,    devamlı,  bir  şeyler  dikiyordu.  Kızlardan  fazla  bir  şey  beklediği  yoktu.  Menekşe,  ilk  sona  gidiyor,  büyüğü,  kendi  havasında  yaşıyordu.  En  küçük  ise,  henüz,  okul  çağına  gelmemişti.

    Dayımla,  bazı   sabahlar,  çarşıya,  Perşembe  günleri  de  pazara  çıkardık.  Çarşı  esnafı,  dayımla  dolaşırken,  beni  tanımış  oluyordu.  Alışverişe  yalnız  çıkar  duruma  geldiğimde,  bana  malların  en  iyisini  veriyorlardı.  Çarşıya  yalnız  çıkarken,  Funda,  illa ki  benimle  gelmek  ister,  peşimi  bırakmazdı.  İstediği,  ya  kuru  yemiş  ya  da  çikolata  olurdu.  İstediklerini  alıp , Ona  verdiğimde,  çok  sevinirdi.

    Perşembe  pazarı  ise,  sebze  ve  meyve  yönünden ,  çok  bolluktu.  Bilhassa  yaz  günleri,  sebze  meyveler, y akın  köylerden  getirilir,  her  şey  taze  olurdu.  Köylü  kadınlar,  üzeri  beyaz,  temiz  tülbentlerle  örtülü,  üç-  beş  kiloluk  bakraçlarda  yoğurt  getirip  satarlardı.  Yoğurtlar  taze,  kalın  kaymakla  kaplı  olurdu.  Üç-  beş  kiloluk  bakraçlar,  ev  halkına,  ancak  birkaç  gün  yeterdi  Hafta  içinde,  bilhassa  kış  günleri,  Çarşı  başındaki,    Meşhur,  Arnavut  İslam ‘ın  ,  yine  meşhur  olan  yoğurduna  müracaat  etmek  kaçınılmaz  olurdu.  Kavun ,  karpuz  ise,  mevsiminde,  köylülerin  getirdiği,  öküz  arabasıyla ,  satın  alınır,  karyola  altlarına  dizilirdi.  Kış  mevsiminde  ise,  narenciye  küfelerle  gelirdi.  Turşular  da,  büyük  gaz  tenekelerinde  kurulurdu.   Ayrıca  eşek  zeytini  denen  büyük  siyah  zeytinler  de  kilolarla  alınarak,  suda  acısı  çıkarıldıktan  sonra,  tuzlu  suda  bir  müddet  tutulur  ve  zeytinyağlı  tenekelere  konulurdu.  O  kadar  boğazı,  akrabaları,  bilhassa,  Erkanı  doyurmak  kolay  değildi.  Tabii.,  ben  de  gelişme  çağında  idim .  Erkan  her  şeyin  en  çoğunu,  en  büyüğünü  isterdi.  Bazen  de,  zorbalıkla,  bunu  geçekleştirirdi. Yemek  yemede,  en  nazlısı  ve  mızmızı,  Menekşeydi; ama,  sevdiği  bir  şey  olursa,  hayır  demezdi.  Saatlerce,  kahvaltı  sofrasından  kalkmaz,  bilhassa,  kavun  ve  narenciyeye  gözü  doymazdı.

      İzmit’te,  ekmek  karneyle  olmasına  rağmen,  bizde,  böyle  bir  sıkıntı  yoktu.  Çünkü,  fırınlara  un  tahsisi  yapan  Dayımdı.  Un  tahsisi  yüzünden,  fırıncılar  arasında,  dayıma  kızanlar  da  oluyordu.  Bunu,  tehdit  şeklinde   gösterenler  de  vardı.  Bir  gece,  meçhul  kişi  veya  kişiler,  evin  camına  taş  atıp  kırmak  suretiyle,  tehdidi  fiiliyata  dökmüşlerdi.  Biz  çocuklar  da,  kimin  yaptığını  öğrenmek  veya  tekrarlanmasına  mani  olmak  için,  uzun  süre,  geceleri,  nöbet  tutmak  zorunda  kalmıştık.

      Öğleden  sonraları,  okuldan  çıkar,  çıkmaz  eve  gelip,  bahçe  işleriyle  meşgul  oluyordum.  Çiçeklerin  toprağını  kabartıyor,  otlarını  yoluyor,  suluyor  ve  bahçeyi  temizliyordum.  Dayım,  böyle  çalışmamdan,  çok  memnun  gözüküyordu.  Kendisi,  bazen,  makas  elinde, gülleri  budar,  çiçekleri  zevkle  izlerdi.  Bazen,   Erdem  ve Erkan  da  yardım  ediyordu.  Hem  çiçek,  hem  de  sebze  bahçesini,  çocuklarıyla  beraber,   büyük  gayret  göstererek  yaratmışlardı.  Her  iki  bahçeden  de,  misafirlerine  göstererek,  zevkle  söz  ederdi.  Çiçeklerini,  böylesine  sevmesi  ve  düşkün  olmasını,  çocuklarına,  neden  çiçek  isimleri  koyduğunu  gösteriyordu.

      Bir  gün,  bahçede,  birlikte  olduğumuz  bir  sırada;

  -Dayı!  Hem  çiçek,  hem  de  sebze  bahçesini,    böylesine  güzel  tanzim  edip  yetiştirmesini  nereden  öğrendin?,  diye  soruverdim.

   -Bu  bilgi  ve  tecrübeyi,  babamdan  öğrendim,  diyerek,  konuyu  değiştirmiş  ve  daha  fazla  soru  sormama  mani    olmuştu.

   Dayımın  otoritesi,  evde ,  oldukça  fazla  hissediliyordu; ama,  bu,  bağırıp,  çağırma  şeklinde  değildi.  Bunu  nasıl  sağladığını  merak  ediyordum,  Yengem  Ona,  hep    bey    diye  hitap  ediyordu.  Akşam  üstleri  ,  bana,

  -Yusuf!  Dayın  gelmeden,  etrafı  toplayalım,  eve  çeki,  düzen  verelim,  evi  dağınık  görürse  kızar,  derdi.  Zaman  geçtikçe,  Dayımın,  çiçeklerden,  bahçeden,  daha  başka   ilgi  alanları  ve   zevkleri    olduğuna  da  şahit  oluyordum.   Nede  olsa,  geldiğimden  bu  yana  epey  zaman  geçmiş  kış  günlerini  yaşıyorduk.

   Dayım,  radyodan,  muhakkak,  haberleri  dinler,  kaçırmak  istemezdi.  O  esnada  , gürültü  yapılırsa,  kızgınlığını,  bakışlarıyla belli   ederdi.  Müzik  dinlerdi.  Tercihi,  klasik  müzikti.  Gramofona,  taş  plaklarından(  ki  pek  çoktu)   birini  koyar,  dinlerken,  mest  olur  giderdi.  Yalnız  Türk  klasiklerini  değil,  Chopin,  Verdi  gibi   bestecilerin  eserlerine  de  vakıftı . Radyodan marşları  dinlerken  de    elini,  kolunu  ,  bir   orkestra   şefi    gibi  hareket  ettirirdi.

                 

 

( Zorludönemeçler-1-b3--2-5 başlıklı yazı coni tarafından 31.01.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.