ADALET BAKANINA AÇIK MEKTUP




Sayın Bakan,
İster istemez insanın yolu adlî makamlara düşüyor.İster istemez derken çözülecek bir problemi olmayan ,başı derde girmeyenler tabiatıyla kolay kolay o makamlara uğramazlar.Mutat ziyaretlerini bile başka mekânlarda gerçekleştirirler.”Mahkeme duvarı gibi yüz” deyimi belki de bu özellikten dolayı üremiştir.
Adlî sicil belgesi ihtiyacı olanların gördüğü muameleye işkence dense yeridir.Bu muamelenin esbabı bir türlü anlaşılamıyor:
Son altı ay içinde iki defa adlî sicil belgesi ”Sabıka kaydı” almak için adliyeye yolum düştü.Adliye burası. Adaletin üretim kaynağı.İnsanın en huzurlu bulunacağı yer.
Ne var ki vaziyet hiç öyle değil.Adliyeye gittim.Bir sabıka kaydı belgesi(halk arasında savcılık kağıdı deniyor kısaca)alacağımı söyledim.İşaret edilen yere doğru gittim.Bana göre Nüfus kimlik belgemin ibrazı belgeyi almak için kifayet edecekti.Öyle yaptım.”Dilekçe vermeniz gerekiyor.”dedi ilgili personel.Ben de “Dilekçeye ne hacet?Kimlik yeter bu iş için .”dedim.Yine tekraren “Dilekçe şart .Matbu dilekçe var şurada .” dedi.”Matbu dilekçe alayım dedim,Bir(1) lira dediler.
Halbuki(Balıkesir) şehrimizde bir a4 kağıdının (ki dilekçe formatının ebadı da bu kadardı.)fotokopisi 2 kuruştur.100 kuruşa dilekçeyi aldım.Makama sunulur hale getirdim.Sundum.Kimlik ibrazı da istediler.”Biraz evvel beğenmediğiniz kimliğe ne lüzum var? “dedim.Matbu dilekçenin dipnotunu okuttu bana personel:Kimlik ibrazı şart.Hani ben okuma bilmiyorum ya.Dilekçemin -ziyana mani olmak sebebiyle- derkenar edilmesini istedim. Bu sefer işin yavaşlamasına sebep olduğu söylendi.Yine de isteğim yerine getirilmek istendi.Fakat kağıdın hazneye yanlış yerleştirilmesi yüzünden sabıka kaydı ile dilekçe kısmı aynı yüze yerleşti,okunamaz bir hal aldığından evrak tekrar verildi.teşekkür ederek ayrılacaktım ki “Beş(5)lira vereceksin.” dendi.
Şimdi ben 1+5=6 liraya mı yanayım?Vatandaştan alınıp sabıka kaydı verildikten sonra vatandaş oradan ayrılmadan çöp kutusuna gönderilen, affedersiniz atılan ziyan edilmiş a4 kağıdına mı acıyayım.
Her yıl ülkemizde fidan dikme törenleri düzenlenir .Tema vakfı ağaçlandırma çalışmalarına şevk vermeye çalışılır.Minicik yavruların okulları adına fidanlıklar oluşturulur.

Cennet vatan Türkiye’mizin hal ü pür melâli ortada iken adliye teşkilatının “orman katliamı” addedilmesi gereken bu kağıt israfı ve vatana vatandaşa bir tür zulmü, adalet namına reva mıdır?
Sayın bakanımızın ve tüm teşkilât mensuplarının azami ve asgarî seviyede konuya hassasiyet göstereceklerine dair umudumu muhafaza etmek istiyorum.
Şakir Albayrak
Emekli Türk Dili ve Ed. Öğretmeni
Bu yazının yayımından üç yıl sonra 21.07.2012 tarihinde savcılıklara tebliğ edilen yazı:

81 ilin Cumhuriyet Başsavcılıkları'na yazı gönderildi.*

Adalet Bakanlığı, halk arasında 'sabıka kaydı' olarak bilinen ve daha önce verilirken para alınan 'adli sicil belgesi' için bundan sonra ücret alınmaması için 81 ilin Cumhuriyet Başsavcılıkları'na yazı gönderdi.

Mevcut sistemde, adli sicil bilgilerini sorgulama yetkisi, mahkemelerde, hakim, Cumhuriyet başsavcılığı ile askeri savcılıkta bulunuyordu. Diğer kurumlar Adalet Bakanlığı'nın onayı ile sistemden sorgulama yapabiliyordu. Vatandaşlar ise adli sicil bilgileri için adliyeye giderek, belirli bir ücret karşılığında haklarındaki bilgilerin yer aldığı belgeyi alıyordu. 25 Mayıs 2005 tarih ve 5352 sayılı Adli Sicil Kanunu'nun 13'üncü maddesi, 6353 sayılı kanunun 33'üncü maddesi ile değiştirildi. Halk arasında "sabıka kaydı" olarak bilinen adli sicil bilgilerinin sorgulamasında alınan 5 liralık ücret artık alınmıyor. Vatandaşın adliyeye gelip, nüfus cüzdanı ile başvurması halinde, alacağı numarayla adli sicil belgesini alabilecek.

Adalet Bakanlığı'nın, bugüne kadar, Türkiye genelindeki adliyelerde alınan sabıka kaydı ücretleri sayesinde yılda yaklaşık 5 milyon TL gelir elde ettiği de belirtildi.* http://www.niksardanismend.com/haber_detay.asp?haberID=2853



 


( Adalet başlıklı yazı Şakir Albayrak tarafından 18.04.2009 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.