Makale / Toplumsal Makaleler

Eklenme Tarihi : 21.09.2019
Okunma Sayısı : 1491
Yorum Sayısı : 0
Günün Yazısı

Bu Yazı 22.09.2019 tarihinde
GÜNÜN YAZISI
olarak seçilmiştir.
Türkiye'de Kadına yönelik Şiddet Olayları 2014 Yılı

Konuşuyoruz…

Yazıyoruz…

Kınıyoruz...

Sonuç; koskocaman bir hiç…
***

2014 yılını geride bırakarak 2015 yılına girdik. Geride bıraktığımız 2014 yılı kadına yönelik şiddet, cinayet, taciz, tecavüz olaylarına baktığımız zaman önceki yıllara nazaran herhangi bir azalma olmadığını rakamlarla verilen verilerle açıkça görmekteyiz.
 
2014 yılında Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu’nun basına yansıyan haberlerden derlediği verilere göre 294 kadın, Bianet’in çetelesine göre de en az 281 kadın öldürülmüştür. Aşağıda ki verilerden de anlaşılacağı gibi 2014 yılı kadın cinayetlerinde 2013’e göre % 30’un üzerinde bir artış olduğu görülmektedir.

Öldürülen 294 kadından  % 47’si kendi yaşamlarına ait kararları alarak uygulamak istediği için öldürülmüştür.
 
Yine öldürülen kadınların % 25’ini 25 yaş altı genç kadınlar oluşturmaktadır. Bunun da en etkili sebebi çocuk yaşta ki evliliklere izin verilmesi ve göz yumulmasıdır.
***

2014 yılında Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu’nun basına yansıyan haberlerden derlediği öldürülen kadın sayısına aylar bazında bakacak olursak; 

2014 Ocak ayında 27 kadın öldürülmüştür. Öldürülen 27 kadının %44’ü kendi hayatına karar vermek istediği için eşleri, eski eşleri, ağabeyleri, eski erkek arkadaşları tarafından, %26’sı ise ayrılmak veya boşanmak istediği için öldürülmüşlerdir.2014 Ocak ayında polis koruması olmasına rağmen kadınlar öldürülmüş ve 18 kadının ölümü şüpheli olarak kayıtlara geçerek ölümlerin üzeri örtülmeye çalışılmış, 20 yaş altında 7 kadın öldürülmüştür.

2014 Şubat ayında 15 kadın öldürülmüştür.  15 kadından %20’si ekonomik nedenlerle öldürülürken, %7’si ayrılmak veya boşanmak istediği için öldürülmüştür.

2014 Mart ayında 24 kadın öldürülmüş, öldürülen 24 kadından % 50’si eşleri tarafından,% 33’ü boşanmak istediği için,% 4’ü ise başka bir kadının hayatını kurtarırken öldürülmüştür.2014 Mart ayında öldürülen kadınların % 12’si koruma talep ettikleri halde öldürülmüşlerdir.

2014 Nisan ayında 25 kadın öldürülmüş, yine öldürülen 25 kadından %36'sı kendi hayatlarına karar vermek istediği için,  %28’i eşinden ayrılmak istediği için öldürülmüş. Kadınların %56'sı eşleri tarafından, %12'si sevgilileri tarafından %72'si ateşli silahlarla, % 24'ü ise kesici aletlerle öldürülmüştür.

2014 Mayıs ayı öldürülen kadın sayısı 30’dur. Mayıs ayında öldürülen kadınların % 43’ü eşleri tarafından öldürülmüştür.

2014 Haziran ayında 18 kadın erkekler tarafından öldürülmüştür.   Haziran ayında kadınların %50'si eşleri tarafından öldürülmüş, yine öldürülen kadınların %61’i kendi hayatına dair karar almak istediği için, %17’si ise boşanmak istediği için öldürülmüştür.

2014 Temmuz ayında 35 kadın erkekler tarafından öldürülmüştür. Temmuz ayında öldürülen kadınların %50’si kendi hayatları hakkında karar vermek istedikleri için,%23’ü ise boşanmak istedikleri için eşleri tarafından öldürülmüşlerdir. 

2014 Ağustos ayında 24 kadın erkekler tarafından öldürülmüştür. Ağustos ayında da kadınların %50'si kendi hayatlarına dair karar vermek istedikleri için öldürülürken, kadınların %33’ü eşleri, %17’si erkek kardeşleri tarafından öldürülmüş, %9’unun ise kim tarafından öldürüldükleri bilinmemektedir.
 
2014 Eylül ayında 28 kadın öldürülmüş. Eylül ayında kadınların %43’ü eşleri ya da eski eşleri, %21 tanıdığı biri, %11’i erkek arkadaşı, %11’i ise akrabaları tarafından öldürülmüştür. Öldürülen kadınların %14’ünün ise kim tarafından öldürüldüğü bilinmemektedir.

2014 Ekim ayında 29 kadın öldürülmüştür. 2014 Ekim ayında da kadınların %35’i ayrılmak istedikleri ya da boşanmak istedikleri için öldürülmüştür. Kadınların %38’i eşleri tarafından öldürülmüştür.

2014 Kasım ayında 15 kadın 2014 Aralık ayında ise 24 kadın öldürülmüştür. (Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu’nun 2014 yılı kadın cinayeti gerçekleri raporundan)     

***

Bianet’in yerel ve ulusal gazete ve haber sitelerinden derlediği verilere göre; 
Yine 2014 yılında erkekler 109 kadın ve kız çocuğuna tecavüz etmiş/ tecavüz girişiminde bulunmuş, 560 kadını yaralamış, 140 kadın ve kız çocuğuna cinsel tacizde bulunmuştur.

Tecavüz mağdurlarının % 32,11’ini çocuklar oluşturmuştur. 2014 yılında 12-17 yaş arası 35 kız çocuğu tecavüze uğramıştır.

Tecavüze uğrayanlardan % 12,84’ü  T.C. vatandaşı olmayan kadınlardır. Turist, mülteci ya da çalışan olarak Türkiye’de bulunan 14 kadın tecavüze uğramıştır.

Tecavüz mağdurlarının % 4,5’i engelli kadın ve kız çocuklarıdır. 5 engelli kadın ve kız çocuğu tecavüze uğramıştır, bunlardan 18 yaşın altındaki birine de zorla fuhuş yaptırılmıştır.

2014 yılında görsel ve yazılı basına yansıyan tecavüz olaylarının % 29,36’sına yani 32 kadın ve kız çocuğuna zorla fuhuş yaptırılmıştır.

Yine 62 kadına tanımadıkları erkekler, 13 kadına arkadaşları veya tanıdıkları erkekler,5 kadına sevgilisi, 5 kadına eski sevgilisi eşi, 1 kadına eski eşi 1 kadına sözlüsü, 2 kadına iş arkadaşları, 1 kadına patronu, 7 kadına akrabaları, 4 kadına hizmet aldıkları şoför, esnaf, otel çalışanı vb kişiler, 2 kadına sağlık personeli, 1 kadına köy korucusu, 1 kadına polisler, 1 kadına öğretmeni, 1 kadına reddettiği erkek, 1 seks işçisine ise müşterisi tecavüz etmiştir.

Tecavüzlerin % 44’ü (48 kadın)      alıkonulduğu mekânlarda, % 25,69’u (28 kadın)      evde, % 17,43’ü (19 kadın)      sokakta, % 4,59 (5 kadın)      otobüs-servis ve özel araçlarda, 3 kadın iş yerinde, 2 kadın hastanede, 1 kadın apartman girişinde, 1 kadın otelde, 1 kadın mülteci kampında tecavüze uğramıştır. 1 tecavüz olayının nerede gerçekleştiği ise haberlerde yer almamıştır.
***

2014 yılı kadına yönelik şiddet ve yaralama olaylarda 560 kadına erkekler tarafından yaralanmış ve şiddete maruz kalmıştır.

Şiddete maruz kalan kadınlardan; 
%12,85’i boşanmak istediği için,%4,5’i 6284 Nolu yasa (6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Yönelik Şiddetin Önlenmesine Dair Yasa)      kapsamında yasal girişimlerde bulunduğu halde şiddete maruz kalmıştır. Kadınlardan %66,96’sı eşi, sevgilisi, nişanlısı tarafından %7,85’i eski eşi, sevilisi, nişanlısı tarafından,%10,5’i erkek akrabaları tarafından şiddet görmüştür. 

Sayısal olarak 333 kadına eşleri,41 kadına sevgilileri,1 kadına nişanlısı,32 kadına eski eşi,8 kadına eski sevgilisi,4 kadına eski nişanlısı,18 kadına babaları,8 kadına erkek kardeşleri,23 kadına oğulları,10 kadına diğer erkek akrabaları,6 kadına arkadaşları ya da tanıdıkları,6 kadına damatları,3 kadına eski damatları,9 kadına hizmet aldıkları şoför ya da görevli kişiler,6 kadına müşterileri,8 kadına birlikte çalıştıkları kişiler,1 kadına kiracısı,6 kadına yakınlarında ki kadınların eski eş, sevgili, nişanlıları,8 kadına komşuları,1 kadına mahalle muhtarı,1 kadına silahlı örgüt,1 kadına polis memuru,2 kadına reddettiği erkek,18 kadına ise tanımadığı erkekler tarafından şiddet uygulanmıştır.

Kadınlardan % 69,82’si erkekler tarafından darp edilmiş, kadınlardan %16’sı bıçakla,%8,9’u ateşli silahlarla yaralanmıştır, Sayısal olarak 391 kadın erkekler tarafından darp edilmiş,90 kadın bıçakla,50 kadın ateşli silahlarla yaralanmış,4 kadın araçla ezilmiş ya da araçtan atılmış,1 kadın balkondan aşağı atılmış,1 kadın boğulmaya çalışılmış,2 kadın çekiç ya da baltayla yaralanmış,1 kadına el bombası,2 kadına Molotof,2 kadına kezzap atılmış,2 kadın silahla tehdit edilmiş,6 kadın ise kaynar su ya da benzinle yakılmıştır.
***

2014 yılında 140 kadın ve kız çocuğu erkekler tarafından taciz edilmiştir.

Yaşların bilindiği olaylarda taciz mağdurlarının % 67’sini 10-17 yaş arası kız çocukları oluşmuştur.

Taciz olaylarının % 65,7’sini kadınların ve kız çocuklarının tanımadıkları erkekler oluşturmaktadır. 

Tacizcilerin % 10’u öğretmenler tarafından yapılmıştır.

Kadın ve kız çocuklarından 92’sine tanımadıkları erkekler, 14’üne öğretmenleri, 11’ine tanıdıkları ya da arkadaşları, 6’sına akrabaları, 4’üne patronları, 4’üne eski kocaları ve ayrılmak istedikleri kocaları, 4’üne esnaf ya da şoför gibi hizmet veren kişiler, 3’üne komşuları, 2’sine sevgilileri tarafından taciz edilmiştir.

Yine taciz olaylarının % 40’ı sokakta, % 22’si dijital ortamda, % 12,85’i okul ve dershanelerde yaşanmıştır. 56 kadın ve kız çocuğuna sokakta, 31 kadın ve kız çocuğuna internet ortamında, 18’ine okul ve dershanelerde, 14’üne evde, 7’sine toplu ulaşımda, 4’ü telefon aracılığıyla, 3’ü iş yerinde, 2’si hastanede, 2’si dükkân gibi mekânlarda, 2’si özel araçlarda, 1’i ise asansörde gerçekleştirilmiştir.

***

Bianet’in yerel ve ulusal gazete ve haber sitelerinden derlediği verilerden bölgelere göre 2014 yılında 1090 erkek şiddeti, cinayet, cinayete teşebbüs, taciz, cinsel şiddet, tecavüz, yaralama olayları basına yansımış ve bu olayların 1088’inin gerçekleştiği iller haberlerde yer almıştır.

Yerel ve ulusal basına yansıyan en çok şiddet olaylarının yaşandığı bölgeler; % 27 ile Marmara, % 18 ile Karadeniz, % 17 ile Akdeniz, % 14 ile İç Anadolu, % 13 ile Ege, % 7 ile Güneydoğu Anadolu, % 5 ile Doğu Anadolu bölgeleridir. 

Marmara Bölgesinde 294 şiddet olayı, Karadeniz’de 198, Akdeniz’de 188, İç Anadolu’da 147, Ege’de 137, Güneydoğu Anadolu’da 75, Doğu Anadolu’da 49 şiddet olayı yerel ve ulusal basında yer almıştır. (2 olayın yaşandığı il ise haberlerde yer almamıştır.)     
***

Yerel ve ulusal basında yer alan erkek şiddeti olayları bölgesel kadın nüfusuna göre orantılandığında şiddet olaylarının en yoğun olarak yaşandığı bölge olarak Karadeniz görülmektedir. Karadeniz Bölgesini ise sırasıyla Akdeniz, Ege, Marmara, İç Anadolu, Güneydoğu Anadolu ve Doğu Anadolu bölgeleri takip etmektedir.

Marmara Bölgesi; 80 cinayet,22 tecavüz,153 yaralama,39 taciz olayı ile toplam 294 olay, 

Karadeniz Bölgesi; 27 cinayet,33 tecavüz,119 yaralama,19 taciz olayı ile toplam 198 olay, 

Akdeniz Bölgesi; 44 cinayet,21 tecavüz,94 yaralama,29 taciz olayı ile toplam 188 olay,

İç Anadolu Bölgesi; 44 cinayet,11 tecavüz,82 yaralama,10 taciz olayı ile toplam 147 olay, 

Ege Bölgesi; 33 cinayet,15 tecavüz,57 yaralama,31 taciz olayı ile toplam 137 olay,

Güneydoğu Anadolu Bölgesi; 33 cinayet,3 tecavüz,30 yaralama,9 taciz olayı ile toplam 75 olay,

Doğu Anadolu Bölgesi; 20 cinayet,4 tecavüz,24 yaralama,1 taciz, olayı ile toplam 49 olay, 
***

Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu’nun hazırladığı 2014 yılında 81 ilden sadece 18’inde kadın cinayeti işlenmediğini ortaya koyan haritada, en fazla kadın cinayetinin 50 kadın cinayeti ile İstanbul,10-49 arası kadın cinayeti ile İzmir, Ankara, Antalya, Adana, Gaziantep,25 ilde 3-10 arası kadın cinayeti 32 ilde ise 1-3 arası kadın cinayeti işlenmiştir.
***

2015 yılı Ocak ayında Bianet’in yerel ve ulusal basından erkeklerin kadınlara yönelik şiddet, cinayet, cinayete teşebbüs, yaralama, taciz, cinsel şiddet ve tecavüz olaylarıyla ilgili derlediği haberlere göre; 2015 yılı Ocak ayında 27 kadın öldürülmüş,7 kadına tecavüz edilmiş,24 kadına zorla fuhuş yaptırılmış,36 kadın ve kız çocuğu yaralanmış,13 kadın ve kız çocuğuna cinsel tacizde bulunulmuştur.

2015 Ocak ayında öldürülen kadınların % 55’i eşi, eski eşi, erkek arkadaşı, nişanlısı gibi birlikte olduğu yakını tarafından,% 15’i ayrılmak istediği,% 70’i kendi hayatına dair karar almak istediği için öldürülmüştür.
***

Her geçen yıl kadına yönelik şiddet, tecavüz, cinsel taciz olaylarının azalacağı yerde arttığı gözlenmektedir.20 Mart 2012’de Resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren Ailenin Korunması Ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair 6284 Sayılı Kanun sonrasında da kadına yönelik şiddet olaylarında azalma değil artma olduğu gözlenmiştir. Önemli olan kanunların çıkarılması değil çıkarılan kanunların uygulanmasıdır.6284 sayılı kanun’da uygulama da değil kâğıt üzerinde yerini almıştır.
***

Bianet’in düzenli olarak yayınladığı şiddet çetelesine göre de; 2010 yılında 217 kadın; 2011 yılında 252 kadın; 2012 yılında 165 kadın 2013 yılında 224 kadın,2014 yılında 281 kadın,2015 yılı Ocak ayında 27 kadın cinayeti işlenmiştir.
***

Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu'nun yerel ve ulusal basından derlediği haberlere göre de; 2012 yılında 210 kadın,2013 yılında 237 kadın,2014 yılında 294 kadın,2015 yılı Ocak ayında 20 kadın cinayeti işlenmiştir.

Dinçer Demirel
( Türkiyede Kadına Yönelik Şiddet Olayları 2014 Yılı başlıklı yazı kafkaslar tarafından 21.09.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.