TARİH  BOYUNCA BULGARİSTAN'DAN  GÖÇLER VE KÜRK  MANTOLU MUALLALAR

Uzun  uzun  anlatımlar  yerine  mümkün  olduğu  kadar  kısa  ve  kronolojik  sırayı  takip  ederek  Bulgaristan'dan  Türkiye'ye  yapılan  göçleri ve  resimde  gördüğünüz  kürk  mantolu  Muallaların  hikayesini  anlatmaya  çalışacağım  sizlere.

*1877-1878  Osmanlı  Rus  Savaşı  ya  da  dedelerimizin,  dedelerimizin  babalarının  ifadesiyle  Doksan  üç  Harbinden  sonra  imzalanan  Berlin  Antlaşması  ile Bulgaristan  Prensliği  ve  Doğu  Rumeli Vilayetinin  kurulması  artık  Bulgaristanda  Türk  varlığının  sona  ereceği  anlamına  geliyordu.  Nitekim  henüz  Osmanlı  Devletine  bağlı  bir  toprak  olduğu halde  bu  bağlılığı  sadece  kağıt  üzerinde  kalmış  olan  Bulgaristan'da  Türklere  söylenen   özet  olarak  şuydu: Ya  Hrıstiyan  Bulgar olarak  yaşarsınız,  ya  da  def olup  gidersiniz''  Türkler  Hrıstiyan  ve  Bulgar  olarak  yaşamaktansa  ata  yadigarı  topraklar  terk  etmeye  başladılar  ve  bunun  sonucu  olarak 350.000  Kişi  Türkiye'ye  göç  etti 1878  Yılında

*1885  de  Bulgaristan  Prensliği  Doğu Rumeli'yi  ilhak  etti (  Kendi  topraklarına  kattı ) 1906  Yılında  ise  Türklerin  yaşadıkları  yerlerin  isimlerini  Bulgar  isimleri  olarak  değiştirdi. (  Tahtta  II.  Abdülhamit  vardı  ve  Bulgaristan  hâlen  Osmanlı  Devletine  bağlıydı(!)  ) 

*5  Ekim 1908 de -II.  Meşrutiyetin  ilan  edilmesini  fırsat  bilen-  Bulgaristan  bağımsızlığını  ilan  etti,  9  Nisan  1909  da  Osmanlı  Devleti  Bulgaristan'ın  bağımsızlığını  resmen  tanıdı, dört  gün  sonra ise 13  Nisan  1909  da Tarihimizde 31  Mart  Olayı  dediğimiz  ayaklanma  patlak  verdi  İstanbul'da... 

*1912-1913 Yıllarında  Balkan Savaşları başladı ve Rodoplarda Pomakların zorla Hıristiyanlaştırılması ve Bulgarlaştırılması politikası uygulamaya kondu.

*1915de  Bulgaristan  da  I.  Dünya  Savaşına  dahil  oldu  fakat  iki  yıl  önce  Osmanlı'nın  karşısına  düşman  olarak çıkan  Bulgaristan  ile  bu  savaşta  müttefiktik.

*1918  de  Bulgaristan  Neuilly  Antlaşması  ile  I. Dünya  Savaşını  yenik  olarak  kapattı.

*18  Ekim  1925 de  Türkiye  ile  Bulgaristan  arasında  dostluk  ve  ikamet  sözleşmesi  imzalanmasına  rağmen  Bulgaristan'daki  baskılar  sonucunda  101.507  Kişi  Türkiye'ye  göç  etti.

Kürk  mantolu  Muallaları  merak  ettiğinizi  biliyorum  ama  onlara  var  daha...

*19  Mayıs  1934 de Bulgaristan’da Kimon Georgiev Askeri Darbesi ile  Milliyetçi Zveno rejimi kuruldu  ve  14 Ağustos ve 7 Aralık 1934 Tarihleri arasında : Bulgaristan’da 1971 yerin  Türkçe olan ismi  değiştirildi. 

*1933- 1944  Yılları  arasında Bulgaristan'da  yayınlanan  Türkçe gazete  ve  dergiler  kapandı.  1934- 1939  Yılları  arasında 97.181  Türk,  Bulgaristan'dan  Türkiye'ye  göç  etti.

*1940-1949  Yılları  arasında  Bulgaristan'dan Türkiye'ye  göç  edenlerin  sayısı  21.353  Kişiydi.

*1941  de  Bulgaristan  II.  Dünya  savaşına  girdi.

* Bulgaristan,  1942  yılında Sofya'da yaşayan  Müslüman  Çingenelerin  adlarını  Bulgarlaştırdı.

*1947  den başlayarak  1958  yılına  kadar  tarım  arazilerinin  % 92 sine  el  koydu  Bulgar  hükumeti. 

*10 Şubat  1947 de  Bulgaristan  II.  Dünya  Savaşını  da  yenik  olarak  kapattı.

* 1950  Yılında Türkiye'nin  Nato  üyesi  olarak  Kore  savaşına  asker  göndermesi  Sovyet Rusya  ve  dolayısıyla  Bulgaristan  ile  ilişkileri  gerdi. Bu  dönemde  yapılan  baskılar  sonucu  154.198  Kişi  Türkiye'ye  göç  etti.

Evet  şimdi  Kürk  mantolu  Muallalar...

1950  ve  1951  yılında  yapılan  göçlerde  Bulgaristan,  Türklere '' Sadece  üzerinizde  bulunan  kıyafetlerle  bu  ülkeyi terk  edebilirsiniz,  başka  da  bir  şey  götüremezsiniz''  demişti.  Oysa  bu  insanlar  tamamen  bir  meçhule  yolculuk  ediyorlardı.  Paraya  ihtiyaçları  vardı  bu  yolculukta.  İşte  o  sebeple  sahip  oldukları neleri  varsa  satıp  bu  parayla  pahalı  kürkler  aldılar  üzerlerine.  Bu  kürkleri  Türkiye'de  satıp  parasıyla  bir  müddet  idare  edeceklerini  düşünüyorlardı.  Hayatlarında  belki  de  hiç  kürk  manto  görmemiş  olan   kadınlar  -  Türkiye'ye  geçer  geçmez  satmak üzere-  hayatlarında  ilk  kez  kürk  manto  giyiyorlardı...

Hani  diyorum  ki  keşke  Sabahattin  Ali  daha  fazla  yaşayabilseydi  de  ''  Kürk  Mantolu  Madonna'' gibi  ''  Kürk Mantolu  Muallaları  da  yazabilseydi.

Şimdi  kaldığımız  yerden  göçlere  devam...  

*1962-1964 Yılları  arasında yine Pomakların  adlarını  değiştirmeye başladı  Bulgaristan.  İlişkiler  yeniden  gerildi. Bulgaristan'da  yaşayan  Türkler  Türkiye'ye  göç  etmek istiyorlar  ama Bulgaristan  bir  yandan  ''  Bulgaristan'da  Türk  yoktur, Türklerin  asırlarca  asimile  ederek  Türkleştirdiği  Bulgarlar  vardır''  derken  bir  taraftan  da elindeki  çok  ucuz  iş  gücünün elinden  çıkmasını  istemediği  için  Türklere  izin  vermiyordu  Türkiye'ye  göç  etmeleri  için.

*Uzun  müzakereler  sonucunda  1950-1951  yılında  Türkiye'ye  göç  etmiş  olan  Türklerin  Bulgaristan'da  yaşayan  yakın  akrabalarına  göç  izni  veren  anlaşma  imzalandı  ve  bu  anlaşma  sonucunda 114.356  Kişi  Türkiye'ye  göç  etti.

*1970-1974  Yılları arasında yine Pomaklar arasında ad değiştirme kampanyası başladı  ve  1974  yılında Bulgaristan’da Türkçe eğitim bütünüyle kaldırıldı.

*8 Mayıs 1984 de Bulgar Komünist Partisi Merkez Komitesi,  Bulgaristan Türklerini sosyalizme ve Bulgaristan Komünist Partisinin politikasına yakınlaştırmak ve kazandırmak kararını aldı  ve bu  cümleden  olarak 1984  sonları  ile  1985  yılı  başlarında  yine Türklerin  isimlerini  zorla  değiştirmeye  başladı. Bulgaristan bu  yaptığı zulme  ise  ''Yeniden Doğuş  Süreci ''  adını  verdi. 

* 1986  yılına  kadar  Bulgaristan'da  Türklere  uygulanan  baskılar  giderek  şiddetlendi.  Türkler  de  bu  baskılara karşı  direniş teşkilatları oluşturdular.

* 9  Aralık  1986 da  Bulgarca  ismi Naum  Salamanof  olan  Dünya  şampiyonu  halterci  Melborune'de  düzenlenen  dünya  şampiyonasında  Türk  Büyükelçiliğine  sığındı  ve  13  Aralık'ta  Türkiye'ye  getirildi.

* 1987  Yılında  TRT  Televizyonunda  yayınlanan  ''Yeniden  Doğmak ''  adlı  dizi  Bulgaristan'ı  rahatsız  etti.  Çünkü  bu  dizide  Türklere  yapılan  zulümler  anlatılıyordu.  Dizinin kaldırılması  için  pazarlıklar  yapıldı  ve  sonuç  olarak  Bulgaristan'dan  çıkmasına  izin  verilmeyen  Aysel  adlı  bir kızın ( Sonradan  ''Özgür '' Soyadı  verildi ) Türkiye'ye  gönderilmesi  karşılığında  dizi  yayından  kaldırıldı.

*20 Mayıs  1989 da  Bulgaristan  '' İstenmeyen  Türkler''i  zorla  Avusturya'ya  göndermeye  başladı.  ( Bu  arada  Bulgar  Hükumetine muhalif  olan  Bulgarları  da  göndermeye  başladı. ) 

* 29  Mayıs  1989 da Todor Jivkov televizyon konuşmasında ‘Eğer kapitalist Türkiye’yi Sosyalist Bulgaristan’a tercih ediyorlarsa etnik Türkler ülkeyi terk etmekte özgürdür’ dedi. 

*1989  yılında  bir  taraftan  kendi  rızalarıyla  Türkiye'ye  göç  edenler  olduğu  gibi  bir  taraftan  da  zorunlu  olarak  göçe  tabi  tutulanlar  vardı.  

1989 un  3  Mayıs  ve  20  Ağustos  tarihleri  arasında  kendi  istekleri  ile  göç  edenlerin  sayısı  321.800  dü. 21 Temmuz 1989  Tarihi  itibariyle Bulgaristan’ın zorunlu pasaport vererek sınır dışı ettiği Türklerin sayısı 177 bine ulaşmıştı. Zorunlu  göç  ettirilen  177 bin  kişiden 100.075  i  1990  yılı  başlarında  Bulgaristan'a  geri  döndüler. 

( Tarih Boyunca Bulgaristan'dan Göçler Ve Kürk Mantolu Muallalar başlıklı yazı Sami Biber tarafından 18.02.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.