Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 27.05.2018
Okunma Sayısı : 1663
Yorum Sayısı : 0
PARA  PARA  PARA  VARLIĞI  BİR  DERT  YOKLUĞU  YARA  2.  BÖLÜM


 1875  yılına  gelindiğinde devlet  o  güne  kadar  aldığı  borçların  faizlerini  bile  ödeyemez  hale  geldi ve padişah  Abdülaziz  devletin  iflas  ettiğini  açıklamak  zorunda  kaldı. (  Bunu  takiben  Muharrem  kararnamesi  ve  Duyun-u  Umumiyenin  geldiğini  herkes  bilir  sanırım. )   

1876  Yılına  gelindiğinde  ilk  kez  parlamentolu  bir  yönetim  başlar.  İlk  kez  bir   yazılı  anayasası  olur  Osmanlı  Devleti'nin.  Yani  daha  da  çağdaş  oluruz.  (Haliyle  paraya  ihtiyaç da  daha  fazla  artar. Lakin  bu  ilk  meşrutiyet  dönemi  uzun  sürmez.  1878  de  Padişah  II. Abdülhamit  Anayasanın(  Kanun-u  Esâsî)  kendisine  verdiği  hakkı  kullanarak parlamentoyu  kapatır. )

Osmanlı  paralarında  -  günah  addedildiği  için-  padişahların  resimleri  yer  almamıştır. Hatta  filigranlı  para  sayısı  da  oldukça azdır.  İllevelakin  1876  da  başlayıp  1878  de  biten  Osmanlı-  Rus  Savaşı  sırasında( )3  Harbi de  diyoruz  bu  savaşa )   savaşın  masraflarının  karşılanması  amacıyla  kağıt  50  kuruşluklar  basılmış  ve  kullanılmıştır. İşte  bu  elli  kuruşluk  para  oldukça  ilginçtir  çünkü bu  para  ışığa tutulduğunda  ışıkta  para  üstünde  II. Abdülhamit'in  silueti belirir  fakat  paranın  üzerindeki  tuğra  sadece  üç  ay  padişahlık  yapmış  olan  V.  Murat'a  aittir.Kafa  karıştıran  bir  durum...  Parayı  batırtan  II.  Abdülhamit  ise  neden  V.  Murat'ın  tuğrası  ile  bastırsın  ki?  Yok  V.  Murat  bastırmışsa  filigranda  neden  II.  Abdülhamit'in  resmi  belirsin?  Dahası  yukarıda da  belirttiğim  gibi  padişahların  hiç  birisi  paralara  kendi  resimlerini  koydurmamışlardır.  Yani  hiç  bir  Osmanlı  parasında  Padişah  Abdülmecit'in,  Abdülaziz'in ,  V.  Murat'ın,  II.  Abdülhamit'in,  Mehmet  Reşat'ın  ve  Mehmet  Vahdettin'in  resmi  yoktur.  Bu  elli  kuruşluk  banknotta resim  değil  filigran  olarak  II.  Abdülhamit'in  varlığı  bence  bu  paranın  sahte  olduğunun  en  büyük  delili  olmakla birlikte  yine  de  bu  elli  kuruşluk  para  için  ''  Kesinlikle  sahtedir''  Diyememiş  para  bilimcileri... Kesinlikle  ''Düzgün  bir  paradır.''  da  diyememişler  maalesef.

1878  Yılında paramız  pul  oldu.  Daha  doğrusu  pullarımız  para  oldu. Evet,  devlet  damga ve posta  pullarını bozuk  para  olarak  kullanmaya  başladı.  Pulların  arkasına  karton  yapıştırılıyordu  bu  dönemde. ''  Paramız  pul  oldu ''    deyimi  işte buradan  gelir.  Lakin  ''  Bozuk  para'' nın  hikayesi  daha  farklıdır. (  az  sonra  onu  da  okuyacaksınız. ) 

Osmanlı  Devletinde  kağıt  paranın  kullanımı  oldukça  geç  başlamış  olsa  da  para  ile ilgili  çok  önemli  bir  farkındalık  Osmanlı  Devletine  aittir.  Evet,  dünyada  dört  dilde  birden  bastırılmış  ilk  ve tek  tek  para  1880  ve  1890  senelerinde  iki  defa  tedavüle  girmiş  olan  1  Türk  Lirasıdır.  Bu  para  Türkçe (  Osmanlıca),  Ermenice,  Rumca  ve  Fransızca  olarak  basılmıştı.  Amaç  tabii  ki  Osmanlı  devletinde  yaşayan  tebaaya  kolaylık  sağlamaktı. 


1898 yılında  devlet  gümüş  akçenin  içine  bakır  katarak  kullanmaya  başladı.  Böylece  akçenin  gümüş  ayarı  bozulduğu  için  bu  paraya  halk  arasında  '' Bozuk  para ''  dediği  gibi  içine  katıldığı  bakır  sebebiyle  ''  Metalik  Para  '' denen  bu  para ,  zamanla  halkın  ağzında  '' Metelik  ''  oldu. Eski  akçeler  çok  çok  değerli  olduğundan  vatandaş  ekonomik  yönden  durumunun  çok  kötü  olduğunu  anlatmak  için  ''  Ne  akçesi,  metelik  bile  yok ''  diyordu.

Osmanlı  Devletinin  en  ilginç  paralarından  bir  kısmı  da  Enver  Paşa  tarafından  bastırılan  veya    değişik  yollarla  kullanılan  paralardır.

1908  de Meşrutiyet  II. Kez  gelir.  Meşrutiyetle  birlikte  de  30 yıllık  bir  mücadele  sonunda Hürriyet, Musavat  ve  Uhuvvet  gelir (!)  

1909 da  II.  Abdülhamit  tahttan  indirilir.  Yorgan  gider  ama  kavga  bitmez.  Hele  de  paranın  kavgası  hiç  bitmez. 

1911- 1912  yılları  arasında  İtalya  ile  Trablusgarp  Savaşını  yaparken Enver Paşa, hükümetten para geldiğinde değiştirilmek üzere Trablusgarp’ta kâğıt para emisyonuna başvurur. Teksir  makinesinde  basılarak  çoğaltılan  bu   kağıtlar  1Lira  olarak  kullanılır  ki  resimde de  paranın  üst  kısmında  ''  Bir  Osmanlı Lirası,  ortada  Enver  Paşanın  ''  Enver  Suğavi ''  yazan  mührü  ve  altta  ''Vahid  Lira-i Osmanî''  ibaresini  görmekteyiz.  

Enver Paşanın  ilginçlikleri  bununla sınırlı  değildir.  1914  sonları,  1915  yılı  başlarında  süren  Kafkas  Cephesi  savaşları  sırasında  askerin  ihtiyacının  sağlanabilmesi  için  - ele geçen- yabancı  paraların üzerine  -  Enver  Paşa  tarafından  özel  görevlendirilmiş  ve  kendilerine  ''Faik''  denen  görevlilerce- ''Osmanlı ''  diye  elle  yazılıyor  ve  böylece mesela  bir  Alman ,  Avusturya  veya  Rus  parası ,  Türk  parası  yerine  kullanılıyordu..

1915  de Osmanlı  Devletine  dışarıdan  bir  para  geldi.  Gelmesine  geldi  ama  ömrü  bir  hafta  bile  sürmedi.

Evet  bu  para  İngiliz  parasıydı.  Gelibolu'ya  çıkarma  yaptıklarında  Türk  topraklarında  kullanılmak  üzere  peşin  peşip  basıp  getirmişlerdi  yanlarında...  Bu  kağıt  parçalarının  üzerinde  Osmanlıca  olarak  ya  ''  60  Gümüş  Kuruş''  ya  da  '' 120  Gümüş  Kuruş''  yazmaktaydı(  Resimdekinde  hem  yazıyla  hem rakamla  120 ( Yüz  yirmi)  Gümüş  kuruş  yazmaktadır. Ancak  bu  para  hiç  kullanılamadı.  Çünkü  İngilizler  Çanakkale'yi geçemediler.

1915  Çanakkale  Cephesinde  kullanılan  ilginç  bir  para daha vardır.  Bu  paranın  adı  Evrak-ı  Nakdiyyedir.  Aslında  buna  para  demek  de  doğru  değildir  ya...

Evrak-ı  Nakdiyye  yani  nakit  evrakı  adlı  bu  kağıt  parçasının  üzerinde  ''Bedeli  Dersaadet'e (  Başkentte -İstanbul'da )  altın olarak  tesviye  olunacaktır''  yazardı.

Şimdi  gelin  pek  çoğumuzun  bildiği  ama  yine  de  her  zaman  okumaktan  büyük  bir  gurur  duyduğumuz  bir  hikayeye geçelim  (  Bir  hikaye  değil  elbette.  Gerçek  bir  olay  )  [ Aynen  kopyalayıp  yapıştıracağım. ]

Gelecek  bölümde  inşallah.

RESİMLER :

1- 1876  da  basılan  filigranlı  ilk  kağıt paramız  
2-  1878  yılında  para  olarak  kullanılan  pullar.
3-  Bir  parada  dört ayrı  dil.  Bu  paranın  eşi  benzeri  dünya  üzerinde  yok.
4- Enver  Paşa  tarafından  Trablusgarp  Savaşı  sırasında  teksir  makinesiyle  basılıp  çoğaltılan  1 Liralık  banknot.
5- Üzerine -elle-  ''  Osmanlı ''  Yazılan  yabancı  paralar.  
6- İngilizlerin Çanakkale'ye  kadar  getirdikleri  ama  Çanakkale Boğazından  geçiremedikleri  120   Gümüş Kuruşluk  para. 

( Para Para Para Varlığı Bir Dert Yokluğu Yara 2. Bölüm başlıklı yazı Sami Biber tarafından 27.05.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.