Serbest Kürsü / Nesir

Eklenme Tarihi : 29.04.2009
Okunma Sayısı : 5167
Yorum Sayısı : 0
RESSAM ŞAKİR ŞEYİHOĞLU TRABZON TARİHİNİ RESİMLİYOR

M.NİHAT MALKOÇ

Trabzon, tarihî İpek Yolu üzerinde bulunan önemli bir ticaret, kültür ve sanat şehridir. Büyük değerler yetiştirmiştir bu güzel şehir… Trabzon, Türkiye’nin can damarı olmuştur her dönemde. Trabzon, ülkemizin gözbebeği olmayı başarmıştır sürekli… Bugün de öyle…

Kimler geldi, kimler geçti bu topraklardan. Güzel Trabzon’umuzu fetheden Fatih Sultan Mehmet, bu şehirde 22 yıl valilik yapan Yavuz Sultan Selim ve onun bu topraklarda doğan oğlu Kanunî Sultan Süleyman Trabzon’a çok değerler katmıştır. Bu tarihî şahsiyetlerin karakterlerinin şekillenmesinde ve ruh dünyalarının oluşmasında bu toprakların etkisi büyüktür. Trabzon’un neresine bakarsanız bakın, bu şehrin her bir köşesi tarihten izler taşımaktadır. Trabzon hepimizin ortak değeridir, bu şehir kimliğimizin bir parçasıdır.

Herkes yaşadığı şehre katkıda bulunmalıdır. Bu konuda hepimize düşen sorumluluklar vardır. Yaşadığı şehre kendinden bir şeyler katmayı amaçlayan ve sorumluluk duygusuyla sanatkârlığı birleştiren KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Resim Öğretmenliği Bölümü Öğretim Görevlisi Ressam Şakir Şeyihoğlu, Trabzon’un köklü tarihini resimlendirmeye karar vermiş… Bu isabetli kararından dolayı kıymetli arkadaşım Şakir Şeyihoğlu’yu kutluyorum. Bu bir eksiklikti aslında. Tarihte önemli bir yere sahip olan Trabzon’un fethi daha önce resimlenmeliydi. Fakat daha evvel böyle anlamlı bir çalışmanın düşünüldüğünü sanmıyorum.

Tarihi sadece tarihçiler yazmaz; şairler şiirleriyle, yazarlar romanlarıyla ve hikâyeleriyle, ressamlar da fırçalarıyla yaşanan hadiseleri ebedileştirerek kayda alabilirler. Üstelik resim görsel bir sanat olduğu için usta elden çıkınca yazıdan çok daha etkili olabilir. Bir bakışta onlarca sayfada anlatılanı gözünüzde canlandırarak, zihninizden geçirebilirsiniz.

Bu anlayıştan yola çıkan Şakir Şeyihoğlu, “Trabzon’un Tarihi Resimleniyor” adını verdiği proje kapsamında ilk olarak Fatih Sultan Mehmet’in Trabzon’u fethini(1461) tablolaştırdı. Bu bir başlangıç olarak kabul edilmelidir. Bunun devamı gelecektir şüphesiz…

Trabzonlu ressam Şakir Şeyihoğlu, uzun bir dönemi kapsayan, geniş ve ciddi bir çalışma gerektiren bu projeye çok önem veriyor. Trabzon’un tarihî İpek Yolu üzerinde yer alan coğrafî ve kültürel mirasıyla önemli bir kent olduğunu ifade eden Şeyihoğlu, kentin bilinen tarihine görsellik kazandırmak amacıyla, 1461’den itibaren Trabzon’un tarihine yön veren önemli şahsiyetleri ve olayları resmetmeye başladığını müjdeliyor Trabzonlulara.

Bu öyle sanıldığı kadar kolay bir iş değildir. Öncelikle Trabzon’un tarihini ve fethin ruhunu besleyen kaynakları çok iyi bilmek gerekir. Bu çerçevede yapılacak resimlerin olayların yaşandığı dönemi layıkıyla yansıtması için arşiv araştırmaları da yapılmalıdır. Gelin bu büyük çalışmayı sırtlayan Şakir Şeyihoğlu’nun bu husustaki sözlerine kulak verelim:

“Benim kendimce ve elimden geldiğince küçük de olsa yaşadığım kente katkıda bulunabilme gayesiyle başladığım bir proje var. Trabzon’un 1461’den itibaren önemli şahsiyet ve olaylarını imkânım elverdiğince resmetmek. Karanlığa bir kibrit çakıp, bilinen tarihe görsellik kazandırmak… İşimin çok zor olduğunu Trabzon’un fethini araştırmak noktasında anladım. Net bilgi ve görsel kaynak yetersizliği işi güçleştiriyordu. Pes etmedik ve kitaplarla birlikte, çağımızın sihirli kutusu olan internette benzer zaman diliminde Türk askeri ve silahlarını araştırdım. Çok doyurucu olmasa da bazı bulgulara ulaşabildim. Malum bizde ne tarih yazma geleneği ne de koleksiyon anlayışı ciddi boyutta yok. Tabii ki bu tür resimler önce araştırma, daha sonra biraz empati, biraz da yorum istiyor. İlk çalışma olarak “Fatih’in Trabzon’u Fethi “ tablosunu çalıştım. Bu bir proje, imkân, destek ve zaman istiyor.”

Şeyihoğlu, projenin devamında Yavuz, Kanunî, Atatürk gibi Trabzon tarihine yön vererek şehirde iz bırakmış şahsiyetleri ve olayları tuvale aktarmayı planladığını söylüyor.

Ellerine sağlık değerli sanatkâr dostum Şakir Bey… Çok da güzel olmuş bu ilk fetih tablosu. Doğrusu o meşhur ‘İstanbul’un Fethi’ tablosunu aratmıyor bizlere. Gelecek tabloların da bu ilk tabloyu aratmayacağını düşünüyorum. Sana bu kutlu sevdanda başarılar diliyorum.
( Ressam Şakir Şeyihoğlu Trabzon Tarihini Resimliyor başlıklı yazı M.Nihat Malkoç tarafından 29.04.2009 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.