DEPREMZEDEYİ KURTARAN MAHKUMDAN
ÖLDÜREN YARDIM
KURULUŞUNA... 
27 Aralık 1939 soğuk bir kış günü erzincan ilinde bi deprem oldu.. 32.968 kişi vefat etti.. Tıpkı şimdiki gibi Yine bir çok vilayette yıkıcı etkisi oldu. Göçler gerçekleşdi..Kamu depremzedeleri, bir çok vilayete dagıtmış ve çok kısmı memleketine dönmemiştir.. Yeniden inşa boşaltılan şehirde daha kolay gerçekleşmiştir . 
-35 derece soğukda insanlar, yine soğuktan üşüye üşüye öldüler..Kar kaplı yollar, yardımların ulaşımını bile etkisizleştirdi.. Yine de insanımız birlik ve dayanışma gücünü göstermişdi.. Başka sehirlere gitmek Kurtulmak bile soğuktan ölmeye engel olmadı. 2. Dünya Savaşı, savaşa girme tehlikesi yolsuz susuz köylerde depremsiz yasamı bile zor kılıyordu. Üstüne üstlük dağılan taşlar yarılan dağlar yerküreyi şekillendiriyordu.. Köyler okullar haritadan silindi.. Maarif vekaleti cevre illere geçici görevlendirme ile biçare depremzede öğretmenlerin önünü açtı.. Eğitim çalışmalarını aksatmadı.. Çevre illere iskana gönderilen aillelere, yeni evler verildi.. Kocası ölen 200 kadına Malatya bez fabrikasında iş verildi.. İstanbul Fatıh de devletin kiraladıgı binalara yerleştirildi Çadırkentler kuruldu. Top yekun milli bir seferberlik vardı ve kimse particilik yapmadı. Mezhebin nedir? Etnik yapın nedir diye sorgulamadı? Akıllan dık mı? Deprem bilinci için ağır sonuçları gösterir yıkık bina, sıvı baskınını gösterir tersdeki  yerleşim alanlarını müze olarak bıraktık mı? Hayır.. Mucit Tesla depremin yıkıcı engelleini ortadan kaldırmak içn bilinçli 4 şiddetli deprem deneyleri ile enerji sıkışmasını ortadan kaldıracak, deney çalışmalarını yapıyordu.Bizse" ölüm allahın emri" deyip betonlara kafa atmayı deneyimliyoruz.. .
Akıllanmadık, Biz yine sehri yerine, deprem için aynı adresine  teslim ettik..Oysa dönemin İç İşleri Bakanı Öztrak "jeolojik verileri aldık bilimsel çalışmalar yaptık  diyordu, meclisde .. 1989 da  yine  deprem Erzincan ı teslim aldı..
1989 da Bir vali geldi Recep Yazıcıoğlu, fay hatlarının dışında hazır beton kalitesi ve ÖNerisi ile zorunlu hale getirilerek bilimselliğin, bina sıhhatı ve arazi Sıhhatinin depremle mücadele de en önemli arac olduğunu dile getirdi."Deprem değil bina öldürür" dedi.. Ama yerel yönetimlerin rantçı zihniyetini engelleyememiş bugün bile bu ülke, bu zihniyetin kötülüklerini çekiyor. Rant zihniyeti, siyaseti bile emrinde kullanıyor.
1939 yılında deprem sonrası güya fay dışında bir yer tayin ediliyor. 3 tip ev yapılarak depremzedelere veriyor..Avusturya cadır ve kurmalı evler gönderiyor.. O zaman da anasız babasız kalan çocuklar, sokaklarda bir care kalmış kızılay öncülüğünde malatya ve Ankara gibi şehirlere gönderilerek devlet şefkatine bırıkılmıştır.. İşte burada bir savcı var. Cumburiyet in savcısı yolları kapalı olan iletişimin dünya ile koptuğu  Çayeli li savcı bir dokunuşla bir çok ölü adayı depremzede nin hayat sebebi oluyor..
İnsanlar yıkıntılar arasında inliyor, çığlık atanlar yardım talep edenler var Ama çaresizlik, yetememezlik karsısında yapacak bir şey yok..demedi.. Yollar kapalı.. Haber kanallları kapalı.. Ne olacak? Yönetici insiyatif kullanacak yada afet, taksirli katliama dönüşecektir..
Usul de rutin olmayan bir iş ve eylem karşılastığında gözükmeyen tedbirleri almak işleri gerçekleştirmek emir ve talimatları vermek bir yetenektir..
Bu yetenek yapılan iş icabı gelişebilecegi gibi doğuştan da zor şartlarla karşılaştıgınızda kendiliğinden ortaya çıkar..Hessplam ve şartlar doğru sağlanamadıgında  Bazen yanlış sonuçlar da ortaya çıkabilir..Onun için şehir idarecileri insiyatif yeteneği olanlar, eşit şartlarda olanlar arasında artı değer olarak alınır.. Yetenek öngörü önsezi zararın cıkmasına engel olacak güçlerdir.. Bunun için liyakatlı yetiştirilmiş , torpilsiz, işbası ve basarılı çalışmaları ile amir olanlar da hata yapma yüzdesi çok düşük kalır.. Yakın zamanda ;İki polis eşliğinde kadın ayrıldığı kocasının yanındaki çocukları, polis eşliğinde görmeye  gittiğinde bıçakla öldürülmez.. Ani bıçak saldırısında polis uyarısını yapar havaya ve devam eden ısrarlı saldırıda ölümcül olmayan yere sıkar..
İnsyatif öyle br şeydir ki kullanmadıgınızda zarar zaten meydana gelecektir Ama kullandıgınızda zarara engel olma, zararın etkilerini azaltma gücü ortaya çıkar..
Anlatılan o dur ki 6 Şubat depreminde Adıyaman valisi, bu yetenekten yoksun olarak eyyamcılık adına üst bürokrasiye yanlış eksik bilgi vererek depremin boyutlarını küçük göstermiş ve zararın artmasına katkı sağlamıştır.. Bırakın insiyatif kullanmayı, anlatılanlar yönetim kabiliyeti olmadıgına karine teşkil eder..
Afad Kızılay birimlerinin emir ve talimat gelmeden ülke bazlı harekete gecmemeleri sabah yuksek yerden gelecek emre göre hareket etmeleri, yöredeki askeri birimlerim insiyatif den uzak kişisel kurtarma çabaları, organize edilememeleri hep insiyatif yeteneğinin yoksunluğu ile devamlı emre baglı davranma alışkanlığının sonuçu olarak ortaya çıkmıştır..
İş te Savcı 1939 Erzincan Cezaevinde mahkum ve tutukluları kullanarak bir çok canı kurtarılmasına yol açacak insiyatifi kullanmış, onların sözlerine itibar ederek onları salmış kurtarma ekipleri ve çalışma alanları oluşturmuştur.. Ve o mahkumlar 3 günün sonun da eksiksiz olarak tekrar hücrelerine koğuşlarına dönmüşlerdir..
Biz nasıl bir ahlaki deprem yaşadık ki millet olarak hep altında kalmışız..? Ayrıcalıklı yardım kuruluşumuz, canımız Kızılay ımız afet anında diğer bir yardım kuruluşuna aynı afette dagıtsın diye çadır satıyor? Yardım kuruluşu, ticaretgaha dönüşmüş  tesisleri taşaronlaşarak yeni rantlar oluşturuyor? Nasıl oluyor da milyon doları diğer bir yardım kuruluşuna Manhattan için yardım ediyor? Memlelette  garip gureba mı yok? Fazla paran varsa  kaymakamlıklarda Sosyal yardımlaşma Fonunda ismen kayıtlı sakat yaşlı kimsesiz, dul, yetim gelire muhtaç insanlara dagıt.. Yardım kuruluşu finansör olsun diye kurulmaz..Yardımlarda bulunsun kurulur. Gönüllülerince çalıştırılır.. Doğrudan yardım organizasyonlarını tüm arac gereç techizatları ve insan kaynakları tesis eder temin eder.. BEn yiyemiyorum al sen ye diye diger bir derneğe hibe etmez..
Mahkumlarımızın bile ahlak abidesi olduğu zaman diliminden ahlaklı olması gerekenlerin hırsıza dönüştüğü bir zaman dilimi ağır geliyor. Sayın savcımızı, 1940 da çıkartılan af yasası ile ödüllendirilen 1939 depreminin kurtarıcısı Mahkumlarımızı, 1989 depreminde insiyatif kullanan Vali Recep Yazıcıoğlu nu rahmetle anıyorum.. İnşallah günümüze örnek olursunuz..6 şubat ı sevk idare zıyade ok atma becerisi ile katliama dönüştürenler Sizi de tarihe havale ediyorum
Torun Halili
( Depremzedeyi Kurtaran Mahkumdan Öldüren Yardım Kuruluşuna... başlıklı yazı HALİLİ tarafından 15.03.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.