İyi De Kuzum Sen Nesin, Sen Kimsin, Ne İşe Yararsın?

Allah insanı yeryüzünde yaratmış ve onu sorumlu özgür iradeli, bilinçli, şuurlu, seçebilen, üretebilen, konuşabilen, icat edebilen, iyilik de kötülük de yapabilen özellikte var etmiştir. İnsan olmak demek akıllı, düşünen, üreten, iyiyi veya kötülüğü yapabilen, tercih yapabilen özgür iradeli  varlık demektir. Allah bu dünyada insanlara iyiliği emretmiş kötülüğü de yasaklamıştır.  


İyiliği hakim kılmayı, kötülüğü mahkum kılmayı bir sorumluluk, bir görev bir emir olarak insana vermiştir. İman edip Allah'a güvenen aktif iyi insanlar bu sorumluluğu yerine getirecektir. İşte Allah'ın bu emriyle yüklediği sorumlulukla hareket eden insan Allah'ın muradını gerçekleştirecektir. Allah'ın muradını gerçekleştirmek üzere sorumluluk yüklenen özgür iradeli insanı yeryüzünde halife kılmıştır. Yeryüzünün de sorumluluğu düzeni, toplumların barış ve huzuru, yeryüzünün dengesi, havası, suyu, denizi, karası insanın sorumluluğundadır. İnsanın bu sorumluluğu yerine getirmesi durumuna halifelik denir. Bu konu âyette şöyle geçer: "Hani Rabbin meleklere "Ben yeryüzünde bir halife (sorumlu) görevlendireceğim" demişti. Onlar "Biz seni hamdinle (övgüyle) tesbih ediyor (yüceltiyor) ve kutsallıkla anıyorken, yeryüzünde bozgunculuk çıkarmakta ve kan dökmekte olanı (insanı) mı halife görevlendiriyorsun?" demişlerdi. (Allah da onlara): "Şüphesiz ki sizin bilemeyeceğiniz şeyleri ben bilirim." demişti." (Bakara, 2/30)


Allah'ın gücü her şeye yeter. Bunda zerre şüphe yoktur. Her şeyin yaratıcısı, sahibi hükümranı, Rabbi Allah'tır. İnsanın da özgür iradesine müdahale etmeye gücü elbette yeter. Ancak sorumluluk yükleyerek, kitap ve Rasül göndererek, insanın bu sorumluluğu nasıl kullanması gerektiğini göstermiştir. Onun özgür iradesiyle yaptıklarından tercihlerinden sorumlu tutmuş, insanı bu konuda zorlamamıştır.
"Ona doğru yolu gösterdik; ister görevini yapar, isterse o yolu görmezlikten gelir (kafir olur)." (İnsan, 76/3)


Eğer Allah insanın özgür iradesine müdahale etse insan, insan olamazdı. İnsan diye bir varlıktan söz edemezdik. Dolayısıyla insan özgür iradeli varlık olmasaydı hayvandan bitkiden veya taştan bir farkı olmayacaktı.


Yeryüzündeki akan kanlar, düzensizlik ve bozgunculuk yapanlar tamamen özgür iradeli kötü insanlardan ve iyi insanların pasifliğinden kaynaklıdır.
"İnanıp güvenen ve iyi işler yapanları, kurulu düzeni bozanlarla (bozguncularla) bir tutar mıyız? Ya da kendini bozmamış olanlarla, günaha batanları bir mi tutarız?" (Sad, 38/28)


Allah iyi insanlar eliyle yeryüzünde adaleti, huzuru, düzeni, dengeyi korunmasını dilemiş ve bunu insanın sorumluluğuna vermiştir. "Hayra çağıran, iyiliği emredip (öğütleyip) kötülükten engelleyen (sakındıran) bir ümmet olun! İşte onlar kurtulanların ta kendileridir." (Ali İmran, 3/104)


Allah'ı, Allah'ın öğretisini ve Allah'ın koyduğu yasaları gereği gibi takdir edemeyen insanlar kendi sorumluluklarını, kendi ihmallerini, kendi yaptığı kötülükleri kader adı altında veya "Allah kötülükleri niye engellemiyor" diyerek suçlarını Allah'a atmaya çalışmaktadır. Bu zihniyetteki insanlar Allah'ın yüklediği sorumluluktan kaçan, tembel tembel oturan insanlardır. Kötülükler bu zihniyetteki insanların sessizliği, tembelliği yüzünden yaygınlaşmaktadır. Onlara göre Allah yeryüzünde insanların iradeleriyle yapmaları gereken her işi onlar adına yapacak. Bunlar hem insan gibi özgür iradeli olalım hem de hayvan gibi bitki gibi sorumluluk almayalım diye düşünmektedirler.


Ne de olsa Allah ol derse olur. Cevapları da hazır. Peki Allah neyin nasıl olacağını bildirmemiş mi? İnsanlara sorumluluk yüklememiş mi? İnsanın özgür iradesi niye var? İnsan ağaç gibi hayvan gibi sorumsuz varlık mı? Onların yazılımlarında ne varsa onun dışına çıkamaz. Ama insan öyle değil işte. Halife kılınmış yeryüzünde bozgunculuk yapmayacak kan dökmeyecek, barışı, huzuru, adaleti, dengeli ayakta tutacak, yeryüzünü ıslah edecek. Bozucu değil düzeltici, ıslah edici faydalı amel işleyecek. 


İnsan olmak bedel istiyor, mücadele istiyor. Ama bedel ödemeye, mücadele edip sıkıntı çekmeye kimse yanaşmıyor. İnsanın yapması gereken görevi Allah yapsın. İnsanın engellemesi, durdurması gereken zulmü kötülüğü, tecavüzü, haksızlığı Allah engellesin. Allah durdursun. Zalimlerle mücadele etmek yerine Allah ebabillerini göndersin zalimleri yok etsin. Tıpkı İsrailoğulları'nın mücadele edip savaşmaları gerekirken Hz. Musa'ya şöyle dedikleri gibi: "Ey Musa! Onlar orada bulundukları sürece biz oraya asla girmeyeceğiz. Sen ve Rabbin gidin, savaşın! Biz burada oturacağız!" demişlerdi." (Maide, 5/24)


Sorumluluktan kaçan tatlısu balığı Müslümanlar için Allah ol desin, her şey bir anda olsun bitsin. Oh ne ala!

Ateistler ve benzerleri için de "Allah varsa ve iyiyse her şeye gücü yetiyorsa, dünyada kötülükleri neden engellemiyor? Kötülük olduğuna göre ya Allah yok ya da iyi değil veya gücü yetmiyor diyerek dünyadaki kötülük problemini kökten çözdüğünü sanıyor! Oh ne güzel! Senin o her şey tesadüfe bağladığın o bilimsel! inancın, dünyadaki kötülüğü de engellese ya!


İyi de kuzum sen nesin, sen kimsin, ne işe yararsın? Allah'ın o emirleri sana değilse kime? O sorumluluğu sen yerine getirmeyeceksin de kim getirecek?


Sorumluluktan kaçarak Allah'a iftira atmayı ne zaman bırakacaksın?

( İyi De Kuzum Sen Nesin, Sen Kimsin, Ne İşe Yararsın? başlıklı yazı DüşTerzisi tarafından 14.03.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.