Bir Şiir ”İstedim
Olmadı” Tahlil Ve Analiz
Bugün şiirim olan “İstedim olmadı” için klavyenin başına
geçtim. Şiirin hafif esen esintileriyle beraber olmak, açık penceremizden
içeriye ılık bahar kokusuyla dolması için. Şiir bize fısıltılı haliyle neler
söyleyecek bir bakalım ve o bize usulca nazikçe dokunurken bizde şiire az
nazikçe dokunayım/dokunalım, gerisini sizlere bırakacağım zaten.
Şiir yazmanın gönüllere bir ferahlık verdiğini, şiirin bu
uzun yolculuğunda buldum. Toprağın ekilen tohuma verdiği değeri, yeşermeyi,
canlanmayı, yağmurla insanın çaba gayreti ile nasıl vermişse şiirde böyledir,
gönül için ruh için… Şair şiir ile yalnızlık ile birlikteliğin kaybolduğu anda
ortaya çıkan veya hiç saklanmadan gözlemleyen, duygularıyla ilhamı yani gönül
gözüyle duygu ve hislerini de içine katarak, eşit ölçüde heybetli ve uzun
süreli zahmetli bir gönül işidir. Yine inanıyorum ki, kişi yani şair kendini adadığı
gaye ve şiir ile kendini ve toplumun yararına sürekli, genişleyen topluluk
içinde bir gün gerçeklikle düşleri bütünleştirecek bir eylemle, eksiklikleri
ortaya çıkaran çalışmasıyla gönüllerde yer ederek misafir olmanın peşindedir.
Çok İstedim lakin olmadı olmayacak
Olmayacak için üzülmek fayda vermeyecek
Vitesi boşa aldım saldım yukarıdan aşağıya
Buğday ektim muz olmasını beklemek boşuna
Olmayacak olmayacak işte boşuna çaba
Toprak vermeyecek bana elimde düşmeyecek yaba
Giriş
Şair yani ben burada doğru olmayan bir girişle giriş yaparken
kapının dışında kalmıştır. Öncelikle kapıyı çalmasını bilmek gerekir, yoksa
buğday ekerek muzu olmasını beklemek abestir, belki de gizli mesaj vermektedir
bunu anlayacağız. Bu şekilde devam ederse şair duygu ve hisleriyle olmayacak
kesin olmayacak.
Gizli Açık Özne
Gece gündüz toprağı eşeledim havalandırdım
Muzları teker teker yiyeceğim diye heyecanlandım
Lakin filizler yeşerdi muza dair bir hareket yok
Buğday ektim muz olmasını beklemek boşuna
Olmayacak olmayacak işte boşuna çaba
Toprak vermeyecek bana elimde düşmeyecek yaba
Gizli ve açık özne zaten belli olmayacak olanı istersen olmaz
kardeşim, her şeyin yaratılırken bir özelliği vardır, buğday mısır olmaz, mısır
elma olmaz.
Örnek Şiirler
“Duygularım
gecenin karanlıklarında
Düşlerimle baş başa seni sayıklar
Duyar belki umut olur yarınlarımda
Olmayacak duadır belki de duymazlar
Desem de;
Beklerim gelirsin diyerek
Damarıma basıp yüreğim delerek
Nereden gelecek diye hayal ederek
Olmayacak duadır belki de diyerek”
Üzeyir Aydın-Antoloji
Beklenti
Bence beklenti adına bir şeylerin olması bu şekilde mümkün
değildir. Bir beklenti içinde olmadan dön yolunda ey şair.
Gelişme
Gelişmenin olması için yatırımın ne olduğunu ne ekersen o
biçilir mantığı ile hareket edilmezse gelişme adına bir gelişmeden ziyade hayal
kırıklığı yaşanır.
Ana Konusu
Bunu söylemeye gerek var mıdır ki?
Baba Konusu
Babası devamlı evladım arpa ekersen arpa, buğday ekersen
buğday biçersin demesine rağmen şair bunu pek dikkate almamış olması baba sözü
inlemeyenin son hali gözler önünde.
Fikrin Dağılım Açısı
Şiirde fikrin dağılım açısının, kum gibi dağılarak sahilde
denizin dalgalarıyla denizin içinde kaybolduğunu görebiliyoruz.
Açılımın Şiire Katkısı
Açılım konusu olması gerekeni işaret ettiğinde, ayrı bir yola
kola ayrılarak ayrılmasının başka yöne gitmesinin şiire bir katkı
sağlamayacağını kim söylemiş, birisi söylemişte haberim mi yok? Belki şair
kinayeli olarak mesaj vermektedir olamaz mı?
Şairin Sinesindeki
Duygular
Hüzün yüklü gözlerinde, bir şeyin olması için boşa çaba
içinde olanların hala boşa çaba içinde olmasının sancısını yaşarken, sancının
izdüşümünde yalan dünyada yalana inananların son hali böylesine ortada iken
anlatamamasının ıstırabı içinde duyguları coşmuş mısralarla bize doğru
akmaktadır.
Şiirde Ahenk Unsurları
Ölçü Vezin
Şiirde ölçü vezin yoktur. Serbest bir tavır içinde yazılmıştır,
ama bağlam adına bir bağlamla bağladığı bir gerçektir.
Çok İstedim lakin olmadı olmayacak A
Olmayacak için üzülmek fayda vermeyecek B
Vitesi boşa aldım saldım yukarıdan aşağıya C
Buğday ektim muz olmasını beklemek boşuna D
Olmayacak olmayacak işte boşuna çaba E
Toprak vermeyecek bana elimde düşmeyecek yaba E
Kafiye (Uyak)
Dizelerin sonundaki yazılışları ve okunuşları aynı, anlamları
ve görevleri farklı kelimelerin, eklerin veya seslerin benzerliğine kafiye
(uyak) denir.
Çok İstedim lakin olmadı olmaya cak
Olmayacak için üzülmek fayda vermeye cek
Ça -ba
Ya -ba
Durak
Durak zaten bellidir, fazla beklenti içinde olmadan ne
ekersen onu biçersin, aslında ana fikri bu olmalıydı neyse onu burada
belirttiğime gerek sıkıntı yok.
Yarım Kafiye (Yarım
Uyak)
Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki tek ses
benzerliğine yarım uyak denir.
Çok İstedim lakin olmadı olmayaca k
Olmayacak için üzülmek fayda vermeyece k
Ça b a
Ya b a
Veya
Çok İstedim lakin olmadı olmayacak
Olmayacak için üzülmek fayda vermeyecek
Tam Kafiye (Tam Uyak)
Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki iki ses
benzerliğine tam uyak denir.
Olma ya cak !
Verme ye cek!
Ça-ba
Ya -ba
Zengin Kafiye (Zengin Uyak)
Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki üç veya daha fazla ses
benzerliğine zengin uyak denir.
Ol ma ya
cak
Ver me ye cek
Redif
Dize sonlarındaki yazılışları, görevleri ve anlamları aynı
olan ek, sözcük ya da sözcük gruplarına redif denir. Redif, sadece
eklerden oluşmaz. Hem ek hem sözcükten, hatta sözcük gruplarından da
oluşabilir.
Kafiye Örgüsü
Kafiye düzeni şiirin biçimsel bir özelliğidir. Kafiye düzeni
(örgüsü), dizelerin sonlarına bakılarak çıkarılır.
Kafiye örgüsünün, mısraların son seslerindeki düzene göre çeşitleri vardır.
Sondan Önceki Son Durak
Ve Sonuç
Hani bir söz vardır uyar mı bilmem, köpeğin duası kabul
olsaydı gökten kemik yağardı şeklin, yani, çaba olmadan gayret olmadan elde bir
şey olmuyor. Olması gerekenden fazla değişik absürt bir şeyler istemek insanın umutlarını
hayallerini kıracaktır vesselam.
Mehmet Aluç.
NOT: Bu yazı bir mizah denemesiydi. Lütfen ciddiye almayın.
En acemi şair bile Olmayacak / Vermeyecek kelimelerini kafiyeli olmadığını ve aynı kelimede hem yarım hem tam hem zengin kafiye olamayacağını bilir değil mi?
Tekrar selam ve sevgiler.