KENTSEL DÖNÜŞÜM DEĞIL 
KENTSEL DÖNÜSTÜRME
Rant dusuncesinin hakimiyeti insanlığı öldürür.
Son bölgesel Maras depremi  bunu ispatlamıstir.. 99 depreminde Yalova Gölcük sahil bandı denize karşı yapılan dolguların nasıl suya gömüldüğünü içinde yasayanlara nasıl mezar olduğunu gösterdi.. 
Aynı şekilde Kurutulmus Amik gölü ve Asi nehrin taskınlıkları ile olusmus alüvyonlarin üzerine dikilen binaların içindekilere mezar olduğunu gördük.. Allah tekrarından korusun. 
Allah korurken de insanoğlu da alacagi hukuki tedbirlerle kimsenin malına ve haklarına zarar vermeden fay hatlarından uzak tarım arazisini koruyacak şekilde mobilize nitelik kattığı taşınmazlarını ister ülkenin bir diğer şehrinde, ister şehrin yeni kazandırılacak zemininde taşınmaza tahvil edebilecegi gibi taşınmazın verilen "değeri koruyucu sertifika" ile hisse senedi gibi koynunda taşıyabilir. 
Çıkarılan 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasasının kat malikleri sağladığı haklar ve bir arada davranma yükümlülüğü ile ekstradan kat cıkarak müteahit lehine rant oluşturma çabasından öteye gitmediğini İstanbul örneği ile gördük..Binlerce dönüşüm, başvurusu Anadolu yakasındaki Kadıköy/Maltepe Arasında sıkısırken Aynı dönüşümun ,Avcılarda yaşanmadığını gördük Neden?Muteahitlere getirilmeyen metraj, bolge sınırı, bitirdigi inşaatın yanında bölgelere ayrılmış İstanbul da dönüşümlü bitirme şartı getirilmedigi icin biraz parası olanlar Bağdat caddesini  istila ederken Esenleri Avcıları kenara bıraktılar.. 1 m2 fazlalık kapmak isteyen kat malikleri ,mahkemelerde yürütmeyi durdurmalarla sistemi islemez hale getirdiler..Yasa da ki tek eksiklik bu değildi.. 
İmar  Hakkı  Transfer (İHT)düzenlemesinin yanında idarenin otoritesinin tek belirleyiciligi hükmünün konulmamasi kanunu uygulanmaz hale getirmiştir.. istanbul Marmara denizi içindeki  Sahil Bandının,Çekmece  sahil bandına kadar tehdit altında olduğu görülürse  konunun acıliyeti ortaya çıkar Anadolu yakasında binlerle ölçülen dönüşümun ,Avrupa yakasında 100 lerle ölçülür hali ortaya konulduğunda açık ara fark meydandadır.. Avcılar da ki bir öğrencinin hayati Bağdat Caddesindeki bir teyzenin hayatından daha mı ucuzdur?Hayir ama uygulamayı başıboş bırakırsan sonuc bu olur...
İmar Transferine izin veren, onu mobil hale dönüştüren ABD de 1917 yılından beri uygulanan Iht ,tarim arazilerini, tarihi alanları korumak , fay hatlarından kaçınmak için yapılan  uygulamayı bizimde kullanmamız gerekir..
Kisi Avcılar daki evini terk edemiyor, terk etse de kiracıya devrederek cingozluk yolu ile depremden korunurken  bilmez durumundaki kiracıyı kurban seçiyor..O halde takasbank islevli iht ni yönlendirecek bir kurum oluşturulması gerekir..Bu kurum İmar sadeleştirmesi yapılacak sahada kat malikleri ile görüşüp ikna toplantıları yapacak..Esdeger daha güvenilir bir yere hakkini  kullanabileceği gibi elinde tutacağı sertifika ile her an 3.kisiye devir ve temlik ile de paraya tahvili saglanacaktir.. Son seçenek kamulaştırma yapıldığında sertifika yerine daha alt birimde bir para elde edeceği açıklandığında hak sahibi sertifikaya yönlenecektir Aksi halde mecburen kamu yararı düşüncesi ile aykırı çıkanların bağımsız bölümleri kamulastirilacaktir..Mevcut uygulamada 6306 sayılı yasada 2/3 cogunluk disi kalan hissedarlarin payları diger kat maliklerine satılmaktadır olmadığında idare tarafindan hazine adına tescili yapılarak kamulaştırma yapılmaktadır..Yasa da doğrudan kat maliklerinin rızası alınmadan ,yasanın ruhuna uygun 99 yönetmeliğinden önce üretilmiş yapılara  anlaşma sağlanamadığı da el konulmalıdır..  Yasa iyiniyetli olarak hazırlansa da rant düşüncesine kurban edilmistir..Depremlerde çıkmaların,daha kolay yıkıldığı kazık sistem temeli ile tünel sisteminin daha koruyucu oldugu uzmanlarınca dile getirilmektedir..Düz yumuşak arazide ne olursa olsun kazık sistem hayatları koruyacaktır.. Asıl olan buraların Iht ile tarımsal arazi özelliklerinin korunarak şehirleşme in istikametinin faydan uzaklara tasinmasidir..Fayla ilgili yasa cikartilmali ve faylara imar yasağı konulmalıdır.. İnsaat yapacak olan el taşı ile el kuşunu vuramayacak. insaat bedelini ve işçi alacaklarını teminat mektubu ile bankaya blokeleyen ancak insaata baslayabilmelidir..Ekonomik ölçütü altinda kalan  arge birimi,kontrol ,zemin bölümü olmayan firmaların müteahhitlik yapmaları engellenmelidir..Komisyon karşılığı tasere uygulamaları kabul edilmemelidir..Her insaat sahası , muteahitin ayrı isyeri şubesi kabul edilmeli mali yukumlluklerden kaçınma eylemleri engellenmelidir..
Yoksa biz daha çok betonu kendimize örtü yaparız 

Torun Halili
( Kentsel Dönüşum Degil Kentsel Dönüstürme başlıklı yazı HALİLİ tarafından 25.02.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.