FAİZ VE ALIŞ VERİŞ İLE İLGİLİ KONULAR

(DEVAMI) 2

Mukaddime: 

Rahmân ve Rahîm olan Allâh’u Teâlâ’nın Adıyla…

Hamd, Allâh’a mahsustur. O’na hamd eder, O’ndan yardım ve mağfiret dileriz. Nefislerimizin şerrinden ve amellerimizin kötülüğünden O’na sığınırız. O’nun hidâyete erdirdiğini hiç kimse saptıramaz, saptırdığını ise hiç kimse hidâyete erdiremez. Şehâdet ederim ki, Allâh’tan başka ibâdete lâyık hiçbir ilâh yoktur. Ve yine şehâdet ederim ki, Muhammed aleyhisselâm O’nun kulu ve Rasûlü’dür…

Bundan sonra:

(48) Kişi Satın Aldığı Metaı Aldığı Yerde Satamaz!

(73)  Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

“Sahabeler pazarın üst tarafında erzak satın alırlar ve bunları satın aldıkları yerde satarlardı. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onları bu malları satın aldıkları yerde pazara getirmeden satmaktan yasakladı!”

(Buhari 1993, Ebu Davud 3494, Nesei 4620)

(74)  Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

“Sahabeler, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in zamanında binili tacirlerden zahîre satın alıyorlardı. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) o tacirlere görevli gönderiyor onlar da tacirleri satın altıkları şeyleri, zahîre pazarına getirinceye kadar, malı aldıkları yerde satmaktan men ediyorlardı!”

(Buhari 1960, Müslim 1527/37, Nesei 4621)

(75)  Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

“Çarşıdan zeytinyağı satın aldım. Onu tam kendim için mal edindiğimde bir kişi bana karşı geldi ve zeytinyağına karşılık bana güzel bir kar verdi. Eline vurup pazarlığı bitirmeyi istediğim anda, arkamdan bir adam kolumu tuttu! Dönüp baktığımda, bir de baktım ki Zeyd bin Sabit (Radiyallahu Anh)’dır.

Bana:

−Onu eşyalarının yanına götürüp temlik etmeden satın aldığın yerde satma! Zira Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) tüccarları satın aldıkları metaı eşyalarının yanına götürüp temlik etmeden, satın aldıkları yerde satışını yasakladı! dedi.”

(Ebu Davud 3499, İbni Hibban 4984, Tabarani Mucemu’l-Kebir 4782, 4783, Hakim 2/40, Ahmed bin Hanbel Müsned 5/191)

(49)  Satılık Malı Yolda Karşılamak Caiz Değildir!

(76)  Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle demiştir:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Alıcılar mal getiren binicileri (yolda) karşılamasınlar...”  (Buhari 1988, Müslim 1521/19, İbni Mace 2177)

(77)  Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ticaret metaının pazar yerlerine ulaşmadan yolda karşılanmasını yasaklamıştır!..”

(Müslim 1517/14, Buhari 2165, Ebu Davud 3436, Nesei 4511, İbni Mace 2179, İbni Hibban 4959, Beyhaki 5/347, Begavi 2092, Ahmed bin Hanbel Müsned 2/142, Albânî Gayetü’l-Meram 336)

(78) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) satılmak için getirilmekte olan malın yolda karşılanmasını yasakladı ve şöyle buyurdu:

“Mal getirmekte olan binicileri pazar haricinde karşılamayın!..” (Müslim 1519/16, Ebu Davud 3437, Nesei 4513, Tirmizi 1221, Darimi 2/255, İbni Mace 2178, İbnu’l-Carud 571, Beyhaki 5/348, Ahmed bin Hanbel Müsned 2/285, 403, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 1317)

(79)  Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Satılmak için getirilmekte olan malı yolda karşılamayın! Herkim satış için getirilen malı yolda karşılar ve ondan satın alır da o malın sahibi pazara gelir piyasayı öğrenir ve satışı geri çevirmek isterse O kimse muhayyerlik içerisindedir!” (Müslim 1519/17, Ebu Davud 3437, Nesei 4513, Tirmizi 1221, Darimi 2/255, İbni Mace 2178, İbnu’l-Carud 571, Beyhaki 5/348, Ahmed bin Hanbel Müsned 2/284, 403)

(50) İhtikar Yapmak Caiz Değildir!

(80) Ma’mer bin Abdullah (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Herkim ihtikar yaparsa o kimse günahkardır!” (Müslim 1605/129, Ebu Davud 3447, Tirmizi 1284, Darimi 2/248, 249, İbni Mace 2154, İbni Hibban 4936, Beyhaki 6/2930, Begavi 2127, Ahmed bin Hanbel Müsned 3/353, 354)

İhtikar: Bir metaı bol olduğu zamanda en büyük oranda satın alıp piyasadan çekip saklamaktır! Sonra o metaı, piyasada kalmadığı veya çok az kaldığı bir vakitte yüksek fiyatla tekrar piyasaya sürmektir!

(51)  Alışverişte Gayrı Meşru Şart Geçersizdir!

(81) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:

Berire kendi hürriyetini satın alma yazışması yapmış olduğu halde yanıma geldi ve:

−Ben sahiplerimle her yılda bir ukıyye vererek dokuz ukıyye üzerine hürriyetimi satın alma yazışması yaptım, bana yardım et beni satın al ve hürriyetime kavuşturdedi.

Aişe (Radiyallahu Anha), Berire’ye:

−Eğer sahiplerin vela hakkı benim olmak üzere, benim bu bedeli kendilerine peşin olarak vermemi ve seni hürriyetine kavuşturmamı isterlerse öyle yaparım dedi. Berire sahiplerine gitti teklifi onlara bildirdi. Onlar bunu kabul etmediler.

Berire Aişe (Radiyallahu Anha)’ya gelip:

−Ben bu teklifi onlara arz ettim. Onlar vela hakkı kendilerine ait olmadıkça kabul etmekten imtina ettiler dedi.

Aişe (Radiyallahu Anha) dedi ki:

−Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bunu işitti ve benden sordu. Ben de kendisine haber verdim. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu:

−“Velayı onlara şart koşarak Berire’yi satın al ve hürriyete kavuştur! Çünkü vela, hürriyete kavuşturana aittir.”

Aişe (Radiyallahu Anha) dedi ki:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Allah’a hamd edip ona senada bulundu. Sonra şöyle buyurdu:

−“Sizden bazı kimselere ne oluyor ki, onlar Allah’ın Kitabında olmayan bir takım şartlar koşuyorlar! Allah’ın Kitabında olamayan her hangi bir şart yüz tane şart da olsa batıldır, hükümsüzdür! Allah’ın hükmü uyulmaya daha haklıdır ve Allah’ın şartı en sağlamdır. Sizden bazı kimselere ne oluyor ki, onlardan her hangi bir kimse: Ya falan! Vela benim olmak üzere hürriyete kavuştur diyor. Onlar yüz şart ile şart koşsalar da şüphesiz ki, vela hakkı sadece hürriyete kavuşturan kimseye aittir.” (Buhari 2362, Müslim 1504/8, Malik 2/780/17, Ebu Davud 3929, 3930, Nesei 3451, Tirmizi 2124, İbni Mace 2521, İbnu’l-Carud 981, İbni Hibban 4272, Ahmed bin Hanbel Müsned 6/206, 213, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 1308)

(52) Çarşı ve Pazar Yerlerinde Bağırıp Çağırmak Nebinin Ahlakı İle Ahlaklanmak İsteyen Kimselere Caiz Değildir!

(82) Atâ bin Yesar şöyle dedi:

“Ben Abdullah bin Amr (Radiyallahu Anh) ile karşılaştım ve:

−Bana Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in Tevrat’taki sıfatını haber versen dedim.

Abdullah (Radiyallahu Anh):

−Evet, vallahi Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Kur’an’daki bazı sıfatları ile Tevrat’ta da sıfatlanmıştır.

Örneğin:

Ey Nebi! Biz seni bir şahid, bir müjdeci, bir korkutucu ve ümmilere bir koruyucu olarak gönderdik. Sen Benim Kulum ve Rasulümsün. Seni el-Mütevekkil diye isimlendirdim. Bu Rasul kaba değildir, katı değildir, çarşılarda bağırıp çağıran değildir! O kötülüğe kötülükle karşılık vermez, lakin o affeder ve bağışlar. Allah O Rasul ile eğri bir milleti La ilahe İllallah demeleri sebebiyle doğrultmadan Onun ruhunu kabzetmeyecektir. Allah bu kelimeyle kör gözleri, sağır kulakları ve perdeli kalpleri açar dedi...”

Buhari 1961

(53) Fiyatları Sabitleştirmek Caiz Değildir!

(83) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Bir kimse geldi ve:

−Ya Rasulallah! Fiyatları sabitleştirseniz! dedi.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

−“Bilakis rızkı bollaştırması için Allah’a dua ederim.”

Sonra bir kişi daha geldi ve:

−Ya Rasulallah! Fiyatları sabitleştirseniz yapsanız! dedi.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

−“Bilakis fiyatları Allah düşürür ve yükseltir. Ben Allah’a kavuşurken, hiç kimsenin benden zülüm görmemiş olmasını niyaz ederim.” (Ebu Davud 3450, Beyhaki 6/29, Begavi 2126)

(84) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

İnsanlar:

−Ya Rasulallah! Fiyatlar yükseldi, fiyatları sabitleştirseniz! dediler.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

−“Fiyatları tespit eden, darlık ve bolluğu verip rızıklandıran Allah’dır. Şüphesiz ki ben, sizden hiç kimsenin kan veya mal hususunda bir zulmü benden talep etmeden Allah’a kavuşmuş olmayı umuyorum.” (Ebu Davud 3451, Tirmizi 1329, Darimi 2/249, İbni Mace 2200, İbni Hibban 4935, Tabarani Mucemu’l-Kebir 761, Ebu Ya’la 2774, Beyhaki 6/29, Ahmed bin Hanbel Müsned 3/156, 286, Albânî Gayetu’l-Meram 323)

Simsarlığın Caiz Olmadığı İle İlgili Konular

(54) Şehirliye, Köylünün Malını Satması Caiz Değildir!

(85) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Hiçbir şehirli, bedevinin ve köylünün adına onun malını satmasın!..” (Buhari 1982, 1983, Müslim 1515/11)

(86) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ...muhacirleri, bedevinin malını satmaktan... yasakladı!”

(Buhari 2548, Müslim 1515/12, Ebu Davud 3443, Nesei 4508, İbni Hibban 4961)

(87)  Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle demiştir:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

‘Hiçbir şehirli köylü için onun malını satmasın!’ buyurdu.

Tavus dedi ki:

−Ben, Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma)’a Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in:

‘Hiçbir şehirli köylünün malını satmasın!’ sözünün manası nedir? dedim.

Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma):

−Şehirli köylüye simsarlık edemez! demektir dedi.”

(Buhari 1988, Müslim 1521/19, Ebu Davud 3439, Nesei 4512, İbni Mace 2177, Ahmed bin Hanbel Müsned 1/368, Albânî Gayetu’l-Meram 331)

(55)  Allah İnsanları Birbiriyle Rızıklandırır!

(88)  Cabir (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Hiçbir şehirli, hiçbir bedevi için onun malını satmasın! İnsanları kendi hallerine bırakınız! Allah insanları birbirleriyle rızıklandırır!” (Müslim 1522/20, Ebu Davud 3442, Nesei 4507, Tirmizi 1223, İbni Mace 2176, İbni Hibban 4963, Tayalisi 1329, Humeydi 1026, 1027, Beyhaki 5/346, Begavi 2099, Ahmed bin Hanbel Müsned 3/307, 312, Albânî Gayetu’l-Meram 330)

Cahiliye Alışverişi İle İlgili Konular

(56) Habelü’l-Habel Satışı Haramdır!

(89) Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Habelü’l-Habel satışını yasakladı! Habelü’l-Habel, deve karnındaki yavruyu doğurup, doğan yavrunun da hamile kalmasıdır.”

(Malik 2/653/62, Buhari 1977, 1978, Müslim 1514/5, 6, Ebu Davud 3380, Nesei 4639, Tirmizi 1229, İbni Mace 2197, İbnu’l-Carud 591, Humeydi 689, Ahmed bin Hanbel Müsned 1/56, 2/5)

(57) Mülamese Alışverişinin Yasaklanması!

(90) Ebu Said el-Hudri (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) alışverişte mülameseyi yasakladı! Mülamese, bir kimsenin, gece yahut gündüz eliyle başka birinin kumaşına dokunmasıdır. Bu kimse o kumaşı evirip çevirmez sadece dokunur o kadar...”

(Buhari 5874, Müslim 1012/3, Ebu Davud 3377, 3378, 3379, Nesei 4527, İbni Mace 2170, İbnu’l-Carud 5929 İbni Hibban 4976, Abdurrezzak 14987, Ebu Yağla 976, 1116, Ahmed bin Hanbel Müsned 3/6, 66)

(91) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) el dokundurma suretiyle yapılan satışları yasakladı!”

(Buhari 1980, Müslim 1511/1, Malik 2/666, Nesei 4521, İbni Hibban 4975, Begavi 2101)

(92) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) iki çeşit; mülamese ve münabeze alışverişini yasakladı! Mülamese; iki kişiden her birinin arkadaşının elbisesine onu satın almayı düşünmeksizin dokunmasıdır...”

(Buhari 463, Tirmizi 1310, İbni Hibban 4975, Abdurrezzak 14989, Ahmed bin Hanbel Müsned 2/476, 480)

(58) Munabeze Alışverişinin Yasaklanması!

(93) Ebu Said el-Hudri (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) alışverişte mülameseyi ve münabezeyi yasakladı!.. Münabeze ise, bir kimsenin kendi kumaşını başka birine atması ve onun da kendi kumaşını buna atmasıdır. Bu atışma, kumaşa bakmaksızın ve aralarında razı olup kabullenme olmaksızın olur...”

(Buhari 5874, Müslim 1012/3, Ebu Davud 3377, 3378, 3379, Nesei 4527, İbni Mace 2170, İbnu’l-Carud 5929 İbni Hibban 4976, Abdurrezzak 14987, Ebu Yağla 976, 1116, Ahmed bin Hanbel Müsned 3/6, 66)

(94) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) atışma suretiyle yapılan satışları yasakladı!”

(Buhari 1980, Müslim 1511/1, Malik 2/666, Nesei 4521, İbni Hibban 4975, Begavi 2101)

(95) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) münabeze alışverişini yasakladı! Münabeze ise birbirinin elbisesini görmeden iki kişiden her birinin kendi elbisesini diğerine atmasıdır.”

(Buhari 463, Tirmizi 1310, İbni Hibban 4975, Abdurrezzak 14989, Ahmed bin Hanbel Müsned 2/476, 480)

(59) Taş Atma Alışverişinin Yasaklanması!

(96) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) taş atma şeklindeki satışı ve teslimi mümkün olmayan şeylerin alışverişini yasakladı!”

(Müslim 1513/4, Ebu Davud 3376, Nesei 4530, Tirmizi 1230, Darimi 2/251, 254, İbni Mace 2194, İbnu’l-Carud 590, Darekutni 3/15, 169 Beyhaki 5/2669 Ahmed bin Hanbel Müsned 2/376, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 1294)

Alışverişi Haram Olan Nesneler İle İlgili Konular

(60) Murdar Et, Domuz ve Put Satışının Haramlığı!

(97) Cabir (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Mekke’nin fethedildiği sene Mekke’de iken:

‘Şüphesiz ki, Allah ve Rasulü şarabın, murdar ölen hayvanın etinin, domuzun ve putların satışını haram kıldı!’ buyururken işittim.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e:

−Ya Rasulallah! Murdar ölen hayvanın iç yağları hakkında ne dersiniz? Murdar ölen hayvanın iç yağlarıyla gemiler cilalanır, deriler yağlanır, onunla insanlar aydınlanır, denildi.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

−‘Hayır! (onu satmayın!) o haramdır!’ buyurdu.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bundan sonra da:

−‘Allah Yahudilere lanet etsin! Allah murdar ölen hayvanın iç yağlarını onlara haram ettiği zaman, onlar bu yağı eritip sonra onu sattılar ve parasını yediler!’ buyurdu.” (Buhari 2069, Müslim 1581/71, Ebu Davud 3486, Nesei 4683, Tirmizi 1313, İbni Mace 2167, İbnu’l-Carud 578 Beyhaki 6/12, Begavi 2040, Ahmed bin Hanbel Müsned 14479, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 1290)

(61) Resim Yapıp Satmanın Haramlığı!

(98) Said bin Ebu’l-Hasen şöyle dedi:

“Ben, Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma)’nın yanında iken bir adam geldi ve:

−Ey Abdullah ibni Abbas! Kuşkusuz ki ben, maişetim sadece elimin sanatından olan bir insanım ve ben bu suretleri yapıyor para kazanıyorum dedi.

Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma):

−Ben sana sadece Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den işittiğim şeyi tahdis edeceğim. Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den:

−‘Herkim bir suret yaparsa, hiç şüphe yok ki Allah o kimseye yaptığı surete ruh üfleyene kadar azap edecektir! Sureti yapan kimse o surete ebediyen ruh üfleyemeyecektir!’ buyururken işittim dedi.

Bunun üzerine suret yapan adam, şiddetle nefesi daralarak soludu ve yüzü sapsarı kesildi.

Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma):

−Vah sana yazıklar olsun! Eğer mutlaka suret yapmak zorunda isen, şu ağaçları ve kendisinde ruh bulunmayan şeylerin suretini yap bari!dedi.”

(Buhari 2206)

(62) Kan Satışının Haramlığı!

(99)  Allâh Subhânehu ve Teâlâ, şöyle buyurmaktadır: 

“Allah size leş, kan, domuz eti ve Allah’dan gayrı adına boğazlanan hayvanları haram kıldı.” (Bakara: 2 / 173)

(63) İçki Satışının Haramlığı!

(100)  Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:

“Bakara Suresinin sonunda bulunan faiz hakkındaki ayetler inince Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) mescide çıktı ve bu ayetleri okudu. Peşinden şarabın ticareti yasakladı.”

(Müslim 1580/70, Buhari 552, Ebu Davud 3490, Nesei 4679, Darimi 2/255, İbni Mace 3382, İbnu’l-Carud 576, Abdurrezzak 14852, Tayalisi 1402, Ahmed bin Hanbel Müsned 6/46, 100)

(101) Ebu Hureyre(Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Allah içkiyi ve onun kazancını haram etti; leşi ve onun kazancını haram etti; domuzu ve onun kazancını haram etti!” (Ebu Davud 3485, Ebu Nuaym Hilye 8/337, Darekutni 3/7/21, Beyhaki 11049)

(102) Ebu Said el-Hudri (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i Medine’de hutbe irat ederken işittim, şöyle buyuruyordu:

‘Ey insanlar! Şüphesiz ki Allah'u Teâlâ içkiyi tariz etmektedir. Herhalde onun hakkında bir emir indirecektir. Kimin yanında ondan bir şey varsa, onu satsın ve onunla faydalansın!’

Ebu Said (Radiyallahu Anh) dedi ki:

−Az bir müddet bekledik, nihayet Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

−‘Şüphesiz ki Allah içkiyi haram kıldı! Kimin yanında içkiden bir şey bulunduğu halde kendisine şu ayetler erişirse, onu içemez ve satamaz!’ buyurdu.

Bunun üzerine insanlar, yanında bulunan içkiye yönelip onu Medine sokaklarına döktüler.”

(Müslim 1578/67)

(103)  Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

“Ömer bin el-Hattab (Radiyallahu Anh)’a falan kimsenin şarap sattığı haberi ulaştı.

Bunun üzerine Ömer (Radiyallahu Anh):

−Allah o falan kimseyi öldürsün! O kimse, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in:

−‘Allah Yahudileri helak etsin! Onlara iç yağları haram kılındı da onlar bu yağları erittiler ve sattılar!’ buyurduğunu bilmiyor mu?! dedi.”

(Buhari 2059, Müslim 1582/72, Nesei 4268, Darimi 2/110, İbni Mace 3383, İbnu’l-Carud 577, Humeydi 13, Ebu Yağla 200, Abdurrezzak 14854, Begavi 2041, Ahmed bin Hanbel Müsned 1/25)

(104) Abdurrahman bin Va’le Mısır ehlinden bir kimsedir. Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma)’ya üzümden sıkılan içkinin hükmünü sordu?

Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma):

−Bir adam Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e içi şarap dolu bir kırba hediye etti.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ona:

−‘Allah’ın onu kesin haram kıldığını bilmedin mi?’ buyurdu.

Adam:

−Hayır, dedi ve bir insana gizlice bir şeyler söyledi.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ona:

−‘Adamla gizlice ne konuştun?’ buyurdu.

Adam:

−Şarabı satmasını söyledim, dedi.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

−‘Allah içmesini haram ettiği şeyin satmasını da haram etti!’ buyurdu.

Bunun üzerine şarap dolu kırbanın ağzını açtı ve nihayet o kırbada bulunan şarabın hepsi döküldü.”

(Müslim 1579/68, Malik 2/846, Nesei 4678, 4942, 4944, Ebu Yağla 2590, Begavi 2040, Ahmed bin Hanbel Müsned 1/244)

  NOT: KONUNUN DEVAMI VAR

Hâtime:

Hamd âlemlerin rabbi olan Allâh’a mahsustur. Salât ve selâm yaratılmışların en hayırlısı Muhammed sallallâhu aleyhi ve sellem’in, âlinin ve ashabının üzerine olsun.

Yardım ve başarı, izzet ve şeref Allâh’tandır.

O, her şeyin en iyisini bilendir.

Muvahhid Kullara Selâm Olsun.

Polat Akyol.


KAYNAK:


KUR’AN VE SAHİH SÜNNET


( Faiz Ve Alış Veriş İle İlgili Konular (Devamı) 2 başlıklı yazı Polat Akyol tarafından 21.01.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.