Makale / Güncel Makaleler

Eklenme Tarihi : 30.12.2022
Okunma Sayısı : 389
Yorum Sayısı : 6
Yılbaşı—3. Bölüm—milli  Piyango Haram Mıdır?

Bugün başlıktaki sorunun cevabı ile başlayalım ama bu soruya ben değil çok değerli bir müftümüz cevap versin.
1999 Gölcük Depreminden hemen sonra görev yaptığım Afyon ili Sandıklı ilçesine Türkiye’de aşağı yukarı herkesin tanıdığı büyük din alimi Abdulhakim Arvasi’nin soyundan Ömer Faruk Arvas Hoca, Müftü olarak atandı. Görev yaptığım okul bir imam-hatip lisesi olduğundan sık sık okulumuza gelen müftü beyle zamanla dost olduk.
İşte o yıllarda bir gün yine böyle bir Yılbaşı öncesinde, bir Cuma günü Müftü Ömer Faruk Arvas, Sandıklı’nın en eski ve tarihi camii olan Ulu Cami’de minbere çıktı ve hutbeye başladı.
‘’Muhterem Müslümanlar ! Bana çok sorulan bir soruya cevap vereceğim bugün. Milli Piyango almak, toto-loto oynamak haram mıdır- günah mıdır? Haramsa ne kadar haramdır? Günahsa ne kadar günahtır?’’
İşin doğrusu kendi kendime ‘’ Of yaaa yine mi bu muhabbet? Camiye Cuma Namazı kılmaya gelmiş her Müslüman bilir ki haramdır. Bursa’da sağır sultan bile duydu. Her sene her sene aynı muhabbetten bıkmadınız mı?’’ Diye düşündüm ve Allah da biliyor hutbe dinlemek Cuma namazının farzlarından biri olmasa dinlemeyeceğim hutbeyi filan. Sıkılıyorum temcit pilavı gibi sürekli tekrarlanan şeylerden.
Neyse... Müftü Bey devam etti.
‘’ Bir müftü olarak milli piyangoya, toto, loto, tombala oynamak gibi şeylere helal demem elbette mümkün değildir. Elbette tüm bunlar haramdır. Zaten bu soruyu soranlar da haram ve günah olduğunu biliyorlar.’’
‘’Dur! ‘’ Dedim kendi kendime. Belli ki bu müftü farklı konuşacaktı zira ilk kez bir din görevlisi ‘’ Bunu soranlar aslında çok iyi biliyorlar haram olduğunu.’’ Demişti.
Can kulağı ile dinlemeye başladım.
‘’Haramdır ve haram olduğunu bildikleri halde soruyorlar. Neden? Çünkü ‘’ Haramdır ama...’’ Diye başlayan bir cümle kurmamı bekliyorlar. Böyle bir cümle kurarsam ‘’ Bak müftü efendi de şu şu şartlarla oynanırsa, alınırsa haram olmaz dedi.’’ diyecek ve işledikleri haramı helale döndürmüş olacaklar. ‘’
Kendi kendime ‘’ Helal olsun müftüm. İşte bu... Bugün Ramazan programlarında hocalara ‘’ Annemle, babamla aylardır konuşmuyorum. Hocam bu günah mıdır ?’’ Diye soran dingil, böyle bir soruyu cevabını bilmediği için mi soruyor? Ya da ‘’ Kurban Bayramında kurban niyetine tavuk kessem olur mu ? ‘’ Diyen dangalak sorunun cevabını bilmiyor mu? Bal gibi de biliyor. Ama bir umut acaba bir açık yakalayabilir miyim? Diye soruyor.
Müftü Efendi devam etti:
‘’ Ama Muhterem Müslümanlar...’’
Kendi kendime ‘’ Yahu yapma ! Ama deme ! Ama dediğin anda bir çuval inciri berbat edersin.’’ Desem de Müftü efendi devam etti.
‘’ Evet muhterem Müslümanlar... Ama ben sizlere çok daha büyük iki günahtan bahsedeceğim ki maalesef 20.000 Nüfuslu ve 36 camiye sahip bu ilçede en çok işlenen günahların başında geliyor bu günahlar.’’
Tüm camide nefesler kesildi adeta. İlçede en çok işlenen ve Milli Piyangodan çok daha büyük olan günah neydi acaba?
Yok yok, aslında hiç kimse bu sorunun cevabını merak etmiyordu zira herkes biliyordu ama Müftü de herkesin bildiği o iki çok büyük ve cezası en ağır olan günahı mı diyecekti? Merak edilen şey buydu işte.
Müftü açıkladı:
‘’ Milli Piyango, toto,loto, iddia oyunları hepsi haramdır. Hepsi günahtır ama onlardan kat kat daha günah olan iki günah vardır ki bu kadar çok camii olan bir ilçeye asla yakışmıyor. Bu günahlardan birincisi faiz ve tefecilik ikincisi ise gıybettir değerli Müslümanlar. ‘’
Cemaat adeta şoktaydı çünkü Müftü doğruyu söylüyordu. Gıybet ülkemizin genel bir hastalığı olsa da faiz ve tefecilik de ilçede maalesef oldukça yaygındı ve yine maalesef ülkemizin neredeyse tamamında vatandaş bu iki büyük günahı değil de Milli piyangonun haram, günah olup olmadığını dert ediyordu.
***
Siz bugüne kadar Milli Piyango bileti aldıktan sonra ’’ Aaaa vallahi haram, günah olduğunu hiç bilmiyordum. Daha önce hiç duymamıştım. Sen face booka yazdın da öğrendim. ’’ Diyerek aldığı Milli piyango biletini yırtan ya da en azından aldığı gişeye iade eden birine rastladınız mı?
Uzun oldu soru. Daha basitleştireyim:
Ülkemizde herhangi bir vatandaşın ( Müslüman olsun olmasın ) Milli Piyango oynamanın haram olduğunu daha önce hiç duymamış olması ihtimali sizce yüzde kaçtır?
Bir başka soru: Şimdiye kadar sosyal medyada ’’ Milli Piyango almak haramdır ’’ yazdıktan sonra kaç kişi ’’ Allah razı olsun, sayende öğrendim. Daha önce hiç duymamıştım. ’’ Diye geri dönüş yaptı size?
Kaç kişi sırf siz yazdınız ve uyardınız diye Milli Piyango almaktan vazgeçti?
Soruların cevabının koskoca bir hiç olduğunu biliyorsunuz değil mi?
*****
İstanbul’u bilenler bilir meşhuuur bir piyangocu abla vardı bir zamanlar. Yıllar yıllar önce Milli Piyangonun büyük ikramiyesi o ablanın sattığı bilete vurdu. Sanırım ondan sonra da bir iki defa en büyük ikramiye olmasa da yüksek meblağlı ikramiyeler o ablanın gişesinden satılan biletlere vurunca bizim Nimet Abla oldu ‘’ Veli-i Nimet Abla... Millet o gün bugündür ’’ Sen bizim Veli-i Nimetimizsin ’’ diyerekten o ablanın bilet sattığı Eminönü gişesinin önünde kuyruk olma diye bir gelenek başlattı. Abla rahmetli oldu, onun gişesi artık evlatları tarafından işletiliyor ama değişen bir şey yok. Kuyruklar aynen devam. Hatta uzama var kısalma yok. Onca tebliğe, onca vaaza,onca hutbeye,onca sosyal medya mesajına rağmen...
İşte bu gişe, Osmanlı Devletini yok olmaktan kurtaran Hatice Turhan Sultan’ın tamamlattığı İstanbul - Yeni Camiye oldukça yakındır. Hani şu Eminönü’nde vapurdan iner inmez karşınızda dikilen o muazzam cami...
İşte o camide de diğer camilerimizde olduğu gibi her Yılbaşı öncesinde, bilhassa Cuma vaazlarında, hatta hutbede Milli Piyangonun haram olduğu anlatılır.
Cami hoparlöründen yansıyan ses Nimet Ablanın gişesinden çok rahatlıkla duyulmaktadır.
Peki ne olur?
Dinlisi-dinsizi, donlusu - donsuzu hiiç aldırış etmeden ablanın gişesi önünde yüzlerce metreyi bulan kuyruk oluşturur. Hiç bir Allah’ın kulu ’’ Yahu bari şu vaaz bitsin de sıraya öyle gireyim. ’’ demez. Dahası camide hocanın vaazını dinler vatandaş, hocanın arkasında Cuma namazını da kılar, sonra bir bakmışsın ablanın Milli Piyango gişesi önünde saf tutmuş namazı müteakip. Biraz önce dinlediği vaaz ne oldu peki? Camide kaldı.
Yani vatandaş koskoca Yeni Caminin imamından hem de canlı canlı Milli Piyangonun haram olduğu ile ilgili vaaz dinlediği halde aldırış etmiyor da sosyal medyada gördüğü sanal bir mesajdan etkilenip mi vazgeçecek? Ya da bir tebliğcinin tebliğinden etkilenip kuyruktan çıkacak? Çok fazla iyimser bir beklenti değil mi bu?
Ha ’’ Biz tebliğ vazifemizi yapalım da gerisi Allah’a kalmış. ’’ Diyen arkadaşlar da oluyor böyle konuşunca... İyi de benim bildiğim tebliğ görevi bilmeyene yapılır. Bilene neyi tebliğ ediyorsun ki?
İki soru ile bitireyim bu bölümü.
Bir araştırmaya göre Türkiye’de günde 4.9 Milyon adet ekmek çöpe gidiyormuş. Peki dünyada 650 Milyon insan açlık ile mücadele ederken her gün çöpe giden 4.9 Milyon ekmek mi öncelikli derdimiz olmalı yoksa Milli piyangonun haram olup olmadığı mı?
Yanlış anlaşılmasın. ‘’Milli piyango almak sorun değil.’’ Demek istemiyorum. Ancak ben bu yaşıma kadar caddelerde sokaklarda ‘’ İsraf haramdır.’’ Demek suretiyle ülkemizin ( ve hatta dünyanın ) bu en büyük derdine dikkat çeken, israfın haram olduğunu tebliğ edene hiç rastlamadım ama Yılbaşları öncesinde o ablanın gişesi önünde hem de Yeni Cami İmamı piyango bileti almanın günah olduğundan bahsederken kuyrukta bekleyen insanlara Milli Piyangonun haram ve günah olduğunu anlatan tebliğcileri çok gördüm.
Günde 4.9 Milyon ekmek...
Ekmeğin tanesi 5 Tl
Yani günde 4.9 x 5 = 24.5 Milyon Tl yi çöpe atıyoruz.
Peki her gün sokağa attığımız 24.5 Milyon Tl ki senede 365 x 24.5= 8. 942.5 Milyar Tl mi bu ülke için daha zararlı yoksa haram olduğu halde( Haram olduğu halde cümlesinin altını çiziyorum) bazı faydaları da olan Milli Piyango mu?
2017 yılı itibariyle Milli Piyango bakın devlete ne kadar gelir sağlamış: ( Bu gelirlerin hepsi hazineye giden gelirler )
466.497.662,59TL Katma değer vergisi
261.198.367,64 TL şans oyunları vergisi
12.593.987,40 AYGET ( Araştırma, Yenileme Geliştirme ve Eğitim Teşviki)
TOPLAM: 740.290.017,63 TL... Direkt devletin kasasına girmiş
Ayrıca Kamuya aktarılan miktar da 653.901.869,37 Tl
Kamuya aktarılan para ne demek peki?
Yani Savunma Sanayii Destekleme Fonu
Tanıtma Fonu
Olimpiyat Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kurulu
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumuna aktarılan paralar
Şimdi ’’Sami Hoca ! Milli Piyango İdaresi sana kaç para verdi bu yazıyı yazman için?’’ diye düşünenler de olabilir.
Üç kişinin bile yorum yazmadığı, en fazla yüz kişinin okuduğu bir yazı yazı için Milli Piyango idaresi öyle bir salaklık yapmaz. Merak etmeyin. Hele hele de benim gibi ‘’Milli Piyango almak= Salaklık’’ diyen birine para mara vermez o idare.
Evet, sonuç olarak:
Milli Piyango Haramdır. Ancak ondan çok daha önce mücadele etmemiz gereken haramlar var. Milli Piyango bunca haram içinde bence en masumudur. Ama ne yazık ki en çok hassasiyet gösterdiğimiz(!) konudur.
İnsanımız keşke Milli Piyangoya verdiği parayı hiç bir karşılık beklemeden direkt hayır için harcasa. Lakin insanlardan bunu beklemek Kuzey Kutbunda Beylikdüzü Metrobüsü beklemek gibi bir şey olur.
( Yılbaşı—3. Bölüm—milli Piyango Haram Mıdır? başlıklı yazı Sami Biber tarafından 30.12.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.