Yılbaşı Değil Nevada Hicaz

YILBAŞI DEĞİL, NEVA’DA HİCAZ

Dilediğiniz gibi kutlayın kardeşim..
Neticede Noel başka yılbaşı başka.
Siz birbirine karıştırmıyorsanız, karıştırılmasına evinizde, ailenizde çevrenizde izin vermiyorsanız kime ne, kutlayın dilediğinizce.
Bu anlamda bakıldığında ülkemizde Yılbaşı kutlamalarının 31 Aralık gününe denk gelmesi,takvim değişikliğiyle ilgili olabilir diye düşünüyorum.1917 ve öncesindeki yıllarda yılbaşı 1 Marttı. Ondan önce de bugünkü miladi 31 aralığa denk gelen yılbaşı kutlamaları ne şekildeydi bilemiyorum. Hristiyan dünyasının özel günlerinde neler yapardık? Ülkemizde farklı dinlerden yaşayan azınlıklar o zamanlar daha çoktu sayısal olarak, mutlaka komşumuzdan çevremizden görmüşüzdür o dönemlerde de. Tam detaylandıramasa da annemden duymuştum mesela "yılbaşı pağacı" yapılırmış? ne zamandı nasıldı bilmiyorum..
Ülkemizde de miladi takvime geçilmesiyle ve 1 Ocak yılbaşı olarak kabul edilmesiyle birlikte yılbaşı kutlamaları da yaygınlaştı diye düşünüyorum.
Bugün batıda yılbaşı kutlamaları Noel kutlamalarının 3-5 gün daha sarkıtılması, sündürülmesi şeklinde yapılıyor. Küçük bir azınlık Ocak başında kutlasa da Hristiyan dünyasında Noel 25 Aralık günü kutlanıyor. Noele has olan bütün figür ve özellikler yılbaşı gününe de taşınarak, -göçürülerek yani- yılbaşı kutlamalarıyla birleşiyor.
Hristiyan dünyasında bu nedenle evlerde, ailelerde, alışveriş merkezlerinde, sokaklarda, şehirlerde Noel baba figürlerinin, çam süslemenin vs Yılbaşıyla içiçe geçmiş olduğu aşikar.
Bizdeki sıkıntı da biraz burada.
"Ne Noeli kardeşim, biz yeni yılı kutluyoruz, yeni bir yıla başlamanın heyecanının yaşıyoruz" diyenlerin açmazı da diyebiliriz buna bir anlamda.
Torununa Noel baba figürlü hediyeler alan dedeler nineler, eşine sevdiklerine Noel baba kostümleriyle şirinlikler yapan abiler ablalar, evlerinin köşesine ışıl ışıl çam ağacı yerleştirip, üzerine aynı şekilde süsler asanlar, dilekler yazanlar, yazdıranlar, çocuklarına Noel babayı sevdirenler ne derece farkındalar bilemiyoruz tabii ki bu açmazın. Noel babanın yani Aziz Nikolasın bir dini kişilik, hristiyan azizi olduğundan şüphe yok.
Yani bir nevi bizdeki evliyalara falan tekabül eden kişiliklerden birisi. Noel çamı, Noel piramiti de kökleri çok eskilere dayanan bir hristiyan geleneği ve bu Noel babayla da
ilişkili doğal olarak.
Şimdi önümüzdeki günlerde çevremize, sokaklarımıza kentimize bakalım. Hatta ailelerimize, çoluk çocuğumuzun çevreden nasıl etkilendiğine dikkat edelim.
Burnumuzun ucuna dayatılan şey sadece Yeniyıl heyecanı mı yoksa Noel baba kıyafetleriyle yapılan şirinlikler mi? İşyerlerinin vitrinlerini süsleyenler Noel baba 
figürleri, onunla bağlantılı ışıltılı pırıltılı figürler mi, doğalı, yapayı ile Noel ağaçları mı, ağaç süsleri mi? Sadece ama sadece Yeniyılı çağrıştıran figürler simgeler mi? 
Hediye paketlerinin dahi benzer figürlerle süslenmiş olması size "sadece yılbaşı kutlaması işte kardeşim" izlenimi mi veriyor ?
Sokakta yürürken gördüğü Noel baba kıyafetli sokak göstericisinin yanında " Aaa dedee bak Noel baba, Noel baba yaşasınn" diye dedesinin elinden kurtulmaya çalışan torunun, çocukluk hatıraları arasına itinayla yerleştirildiğini sezdiğimiz şey, bu gördüğümüz figür, "Noel baba" değil mi?
İstediğimiz tam olarak bu muydu?
Birbirimize aldığımız ve adı ısrarla "Yılbaşı hediyesi" olan o paketlere sızmış olan bu figürler bizi mutlu mu ediyor?
Bulunduğumuz toplulukta, ya da aile ortamında bile, evimizin salonuna kadar dahi girebilen Noel babalara, Noel çamlarına karşı kayıtsızlığımız aşırı güvenden mi kaynaklı, yoksa çoktan dejenere olunmuş ve ağır bir kültürel saldırının hazmedilmiş, kabullenilmiş, benimsenmiş hali mi?
İçinde Noel geleneğini ve bu geleneğin neredeyse bütün figürlerini sınırsızca barındıran yılbaşı kutlamasını "sadece yeni bir yılı kutluyoruz" diyerek
masumlaştırabilir miyiz?
Çok açık ki bu kapsamlı kutlamalar, Hristiyan dünyasının 25 Aralık tarihinde kutladığı Noel kutlamalarının 5-6 gün sonraya kaydırılmış hali..
Göçürülmüş bir Noel kutlaması yani..
Yani hani Nevada Hicaz gibi..
Yerinde değil de 5-6 ses ileriye taşınmış hali gibi değil mi?
Ne farkı var Hristiyan aleminin 25 Aralıkta kutladığı ile?
-Noel babamız var,
-Noel çamımız, sokaklarımızda Noel Piramitlerimiz var..
-Çamlarımızın üzerlerine serpiştirdiğimiz hepsi de Hrsitiyan gelenekten gelme anlamı olan - mum, elma, yıldız, minik elfler, geyikler, kızaklar vb- süslerimiz, ışıklandırmalarımız var..
-Kırmızı Noel baba kıyafetlerimiz, Noel baba kukuletalarımız var.
Ee soframızda da Noel hindimiz de var...

Evinize sokağınıza kentinize Aziz Nikolas figürlerini sokmuyorsanız, gayri ihtiyari gördüklerinize de "Ay Noel babaaa, ne güzelll" diye iç geçirerek öykünmüyorsanız..
Evinizde çoluğunuz çocuğunuz torununuz salonun başköşesine yerleştirilmiş Noel çamının ya da Noel Piramitinin altında sizden hediye beklemiyorsa.
Noel çizmesinin içinde eşinize dostunuz Noel hediyesi vermiyorsanız, size verildiğinde coşku hissetmeyip, Aziz Nikolas ile bilvesile müşerref olmaktan mutlu olmuyorsanız,

Gönül rahatlığıyla siz "ne Noeli kardeşim, biz Yeni bir yıla girmenin heyecanını yaşıyoruz sadece" diyebilirsiniz.
"Hem Aziz Nikolası, hem Noel çamını hem de yılbaşını harmanladım ben size ne kardeşim" de diyebilirsiniz..
Doğru aslında, kimsenin bir diyeceği yok.
Ama, yerinde olmasa da, Neva üzerinde yaptığınız da Hicaz..
Bunu bilin de...






( Yılbaşı Değil Nevada Hicaz başlıklı yazı Gökdeniz tarafından 29.12.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.