Anlatılanları kısa kısa bilmek gerekirse; entropi herhangi bir ortamda ısının iş yapamaz biçimde uzay zamana dağılmasıdır. Kuvvetler etkisi altında ısı (entropi) daima tek yönlüdür. Sıcaktan soğuğa doğru akar.

 

Entropili hal çok tedirgin bir durumdur. Ve evrende entropi soğuktan sıcağa doğru akmaz. Evrende entropi tersinmez. Bu durum zamanın geçmişe değil, geleceğe doğru akması demektir.

 

İzole sistemlerde entropi artar. Vücudumuz gibi, Dünyamız gibi özel bağıntılı kısmen izole sistemler tam bir izole sistem değildirler. İzole sistemler içine ne ısı giriş çıkışı olur, ne madde giriş çıkışı olur.

 

Düşük entropili bir durum en düzenli yapılardır. Düzenli yapılar tedirginliği belli bir düzey sınırları içinde sakin tutarlar. Tedirgin enerji yani entropi sayısız bileşim kombinasyonları verir.  

 

Düzenli yapılar düşük tedirginlik içinde olmaları nedeniyle yapabilecekleri kombinasyonlar yüksek entropili kuantum durumlara göre olabileceğine çok sınırlıdır.

 

Yani Barbie bebeğin kolu kopunca tekrar eski haline gelmez. Kuantum durum hem var oluş hem yok oluştu. Hem ölü hal, hem diri haldi. Siz bir ölçüm yapana dek ölü ve diri durumlar kuantum düzlem içinde üst üste olmakla süper vizörlü durumdular.

 

Düzenli yapılar kırılınca, ölünce entropi artar. Artan entropi nedenle (iş yapma yeteneğinin olmaması nedenle) kırılan kendi kendini onaramıyordu. Ölüler kendi kendisine dirilemiyordu. Kırılan bardağın entropisi artar. Artan entropi iş yapamaz hale gelmekti.

 

Vücut gibi dünya gibi tam izole olmayan özel bağıntılı sistemler kısmen açık, kısmen kapalı sistemlerdir. Kontrollü şekilde ve kısmen hem madde, hem enerji giriş çıkışı yaparlar.

 

Bu nedenle kendisini çevreden izole eden yapılar içinde suyun donması gibi suyun ısısını yani entropisini dışarı verip, entropiyi azaltan düzenli yapılar hep olanaklıdır.

 

Su donarken çevresine entropi (ısı) salar. Donmakta olan su ısı saldığı süre boyunca hep 0 derecede kalır. Buz ergir iken çevresinde ısı alır ve buz ısı alıp tamamen suya dönüşene kadar da hep sıfır derecede kalır.

 

Bildiğimiz kadarla evren kapalı bir sistem gibidir. Evrene ne dıştan bir enerji ve madde giriş olur. Ne de evrenden dışarıya bir madde enerji çıkışı olur.

 

Evren de entropinin artması demek en azından çok uzak bir geleceğe kadar, düzenli yapıların olmayacağı anlamına gelmez.

 

Yazı tura gibi para fırlatma örneği makro durumu değiştirmez. Oysa para atma yerine iki atomu sürecin içine dâhil edersek atomlar girişir. Girişme sonrasında mikro durum, yani öz değişir.

 

Örneğin bir karbon ile iki oksijen atomu birleşir karbondioksit oluşur. Karbondioksit karbon ve oksijen gibi her biriyle aynı tür işlev değildir. Karbondioksit yeni özellikte, yepyeni bir "işlev durum" oluşur.

( Kopya Yapılar 4 başlıklı yazı Uraz Bayram tarafından 30.11.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.