Kurban bayramları İsmail’leri kesme ve teslimiyet gösterme günüdür. Tıpkı Hz. İbrahim (as) ile Hz. İsmail arasında gerçekleşen hadise gibi bayram günlerini bu bakış açısıyla değerlendirmeliyiz. Büyüklerin imtihanı da büyük olurmuş. Bu iki büyük insan girdikleri imtihanı büyük bir teslimiyet göstererek kazandılar. Allah’ın cc hükmüne teslim oldular ve kazananlardan oldular. 

     Hz. İbrahim rüyasında oğlunu boğazladığını görüyor ve gelip bunu oğlu Hz. İsmail’e anlatıyor. Oğlu ise, “Ey babacığım! Sen emrolunduğun şekilde davran. Beni sabredenlerden bulacaksın inşallah” diyor.(1) Muhteşem iki insan ve muhteşem iki büyük davranış… Teslimiyetin zirvesi… Hakiki imanın göstergesi… Bu teslimiyet onların imtihanı geçmesini sağlıyor ve bunun üzerine Rabbimiz cc bir koç gönderiyor. Hz. İbrahim o hayvanı keserek bu imtihanı tamamlamış oluyor. 

    Onların bu teslimiyetlerinden dikkat etmemiz gereken birkaç husus var. 

1- Allah’ın sevgisinin ve hükmünün önüne hiçbir şey geçirmiyorlar. 
2- Hüküm ne kadar ağır olursa olsun yine de teslimiyet gösterdiler.
3- Zaafiyet göstermediler, şeytanın kendilerini yönlendirmesine izin vermediler. 

    Bu hususlar üzerinden kendimize ders çıkartacağımız başlıklar var. Bunlar:

1- Allah’ın cc sevgisinin ve hükmünün önüne geçirdiğimiz şeyler nelerdir?
2- Rabbimizden gelen hükme “yorum getirmeden” teslim oluyor muyuz? 
3- Zaafiyetlerimiz nelerdir?
4- Şeytanın bizim zaaf yönlerimiz için hazırladığı tuzakların farkında mıyız?

    Bu dört soruya bayramda cevap bulmalıyız ve kurbanımızı keserken, “Yarabbi zaafiyet gösterdiğim ‘şu konuları’ hayvanla beraber kesip atıyorum” demeliyiz. Çünkü kurban bayramı zaaf yönlerimizi kesip kilometre kilometre yükselme zamanlarıdır. Bu fırsat yılda bir defa geliyor. Onu da dikkatli kullanmalıyız. 

Zaafiyet konularından birkaçını sıralayalım:

1- Nefis
2- Şeytan
3- İnsan sevgisi (eş, çocuk, ana-baba, akraba vs)
4- Mal sevgisi (Ticaret malları, ticari işler, evler, diploma vs)
5- Makam sevgisi 

Nefis ve şeytan zaafları terbiye edilmeli, zira bu ikisi ‘gereği gibi kulluk yapmanın önündeki temel iki engel’ olan şeylerdir. Son üç başlıkta zaafımız olup olmadığını anlamak için Tevbe-24’üncü ayet kapsamında düşünerek şuna dikkat etmeliyiz: “Bu son üç madde Allah’ın, Resul’ünün ve onun yolunda cihad etmekten sevimli geliyor mu, gelmiyor mu?” 

Bu maddeler Allah cc yolunda mücadele etmekten sevimli gelmiyorsa problem yok ama bu üç madde Allah cc yolunda mücadele etmekten sevimli geliyorsa ortada çok ciddi problem var demektir. Bu problemi çözmek için Allah’ın cc hükmünün ve onun yolunda mücadele etmenin önüne geçirdiğimiz ne varsa hepsini listeleyip bunları bayramda kesmeliyiz ve teslimiyet göstermeyi unutmamalıyız. Yani önce hatalı yönümüzü kesmeliyiz, sonra da bu hatalı davranışı terk edene kadar Allah’a teslim olup sabredenlerden olmaya çalışmalıyız. 

Hepsini bir anda belki yapamayız ama en azından bir tane kötü ahlakımızı terketmeyi göze almalıyız. Rabbim bu bayramda İsmail’lerini kesenlerden (zaaf yönlerini terbiye edenlerden) olmayı bizlere nasip etsin. Allahumme amin. 

( Bu Bayramda İsmaillerimizden Hangisini Keseceğiz başlıklı yazı fikirsungeri tarafından 20.11.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.