Avcı toplayıcı alan, kendi kişilerine doğada sağlama yaptırıyordu. Sağlamayı yaptıran kolektif güçtü. Kolektif güç te kolektif zamanın ve dolaysıyla kişi zamanın hızlanmasıydı. Hızlanan kolektif zaman içinde artık zaman etkinlikleri veya boş zaman etkinlikleri ortaya çıkıyordu.

Artık zaman içinde de hem kişisi, hem kolektif yaşamlardan kaynaklı deney sel birikimler oluştu. Birikimler “kolektif bir artık zaman” içinde ortaya konuyordu.

Deneysel yolla biriken niceleyişler sonrasında kolektif alan, "üreten ilişkiler içine geçebildiler. Üreten ilişki, totem grubun doğada bulduğu kadarıyla yetinmesini de aşan bir kolektif eylemlerin gücüydü.  

Ilıman bir bölge içindeki üreten kolektif bir grup artık istediği zaman istediği kadarla, o şeyi üretiyordu. Bu gelişme açlığın şimdiki halde ve gelecekteki halde kesikli sürekli karşılanma güvencesiydi.

Avcı toplayıcı zaman içinde verilen kısmi güvence, şimdi üretim yapan kolektif gücün etkisiyle sürekli kılınmıştı. Bu durum "yeni bir mana durumdu." Kolektif sistemin garantörlüğüydü. Sağlasan olan kolektif etkinin, üreten kolektif etkiye dönüşmesiydi.

Unutmayın ki üreten ilişki içine geçebilmek için önce kolektif bir alan gerekliydi. Sonra kolektif alan içinde de, kolektif zaman ortaya konmalıydı. Ve bile kolektif alan dâhilinde olan her bir kişilerin organize çevrimler üzerinde eksiğini tamamlayacağı süredurumlar ortaya konmalıydı.

Kolektif alan içindeki kişilerin eksiklerini tamamladıkları, birbiri üzerine olan çevrimler nelerdi? Çevrimler nasıl oluyordu? Hem eksikli olup hem eksikliği tamamlama çevrimler bir örnek üzerinde sayısallaştırılabilir mi?

Tabii ki. Kişinin bir günde mutlaka yapması gereken eylemlerine "bir birim zaman" diyelim. Bu bir birimlik zaman içinde de var sayalım ki şu parçalı organizasyonlar olsun:

1-Besin bulacak bir parçalı zaman. 2-Savunma yapacak bir zaman. 3-Yavru bakımı.4-Barınak ve barınağın korunması.5-Uyku-dinlenme gibi beş parçalı zamanın kişi üzerinde beş tane baskısı vardır.

Demek ki tekil bir kişinin bir günde mutlaka yapması gereken "bir birim zamanı" vardı. Ve bu bir birim zamanda "beş parçalı süredurumlardan" oluşmaktadır.
( İttfaklar Birer Referans Noktasıydılar 78 başlıklı yazı Uraz Bayram tarafından 26.10.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.