21
Oysa köleci sistemde bozulan dengeler de kolektif buluncun sızlaması yerine; sızlamaya karşı sabredenlerden olması, sızlamaya karşı tevekkül edip boyun eğilmesi ile kendisinden aşağıda olan dengesizliklere bakıp, şükreden bir vicdanın olması yeğdi.

Bu yeğlik içindeki vicdan, El’ in takdir dilemesine göre oluşan, vicdandı. Ve yine El ‘in dilemesiyle acıma ve merhamet eden vicdan olacaktı. El kişisi vicdanlar içine acıma ve merhameti koyup koymamakta da tek amildi. Vicdan El dilerse sızlıyor, dilemezse sızlamıyordu

Kişi hareketlerinin ve kişisi hareketlerin kendi üzerine kendi etkimesi vardı. Örneğin, kişi grubu savunurken kendisini de savunuyordu. Grubu savunurken kendisini de savunma kendi üzerine kendi etkimeydi.

Bir kişi ya da kişiler üzerinde kendi grubuna teveccüh edilen bir savunma, aynı anda o savunucunun da kendini savunması olmakla, bu olgu kendi üzerine kendi etkimeydi.

Buna sistemin kendi kendisine enerji harcaması da diyebiliriz.  Nasıl yarın yeniden üretmek için beslenip enerji sağlıyorsak; yarın yine grubunuza savunma yapmanız için de kendinizi de savunmak zorundaydınız. Bir tercih aşamasında ise kendinizi savunmanın bir ötesi; kendini gruba feda etmenin özgeciliğidir.

İşte kolektif bir grup eyleminden doğan olgu ve olayların, yine kendi grup kişileri üzerine saçılacak olan geri etkimesi nedenle; her bir grup kişisi; yeteneği ve ihtiyacı kadarla alanın içindeydi.

Yetenek ve ihtiyacıyla kolektif paylaşım içinde olma bilinci; önce kolektif özneyle grubun buluncuydu. Sonra da kişiler öznesiyle, kişilerin buluncuydu.

Vicdan içinde hem kolektif öznenin buluncu vardı. Hem kişisi öznenin buluncu (bilinci) vardı. Kolektif vicdan da kolektif bir değer yargısı vardı. İttifakı bir alan içindeki her bir grubun emek gücüne karşılık (sektör gücüne karşılık); diğer her bir grubun, farklı sektör el alandaki, farklı bir emek gücü vardı.  

Totem meslekleri, grubun farklı ve sektör el emek güçleriydi. Her bir grup hareketiyle o grubun gördüğü iş sektör faaliyetiydi. Sektörler gıda gibi aynı iş kolu üzerine olduğu gibi kimya gibi farklı iş kolları da olabilir. Sektöre dayalı iş alanındaki grupların mamulleri hem üretilirdir. Hem tüketilirdir. Hem de kullanılırdır.

Bir hizmet sektörüne göre bir karşı grubun karşı taraftan yaptığı karşılık sağlamalar, o gruplara karşılık bir hizmet bağı gibi yansıyordu. Yani bir totem mesleği, diğer totem mesleğine oranla, bir hizmet olarak yansıyordu.

El, kolektif yapıların paylaşma veya ortaklaşma gibi kolektif vicdanlarını oluşan olguları, “kendisine ortaklar tanımamak” türünden belirtti. Böylece El, kolektif söylemlerin karşılıklarını, kendisine göre tersi olan söylemlerle belirtmiş oluyordu. 

( İttifaklar Birer Referans Noktasıydılar 21 başlıklı yazı Uraz Bayram tarafından 5.10.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.