Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 14.06.2022
Okunma Sayısı : 709
Yorum Sayısı : 4

ORADA  ADALAR  VAR  UZAKTA.  O  ADALAR  BİZİM  ADALARIMIZDIR

Yok  yok  merak  etmeyin. Akdeniz  ve  özellikle  de  Ege Denizindeki  adaların  Türklere  mi  yoksa Yunanlılara  mı  ait  olduğu  konusuna  girmeyeceğim.  1913’den  beri Yunanlıların  Agathonisi adası olarak  kullandığı  bizim  ise  daha Aydın  iline mi  İzmir’in  Seferihisar ilçesine  mi  yoksa  İstanbul’un  Şile  ilçesine  mi  bağlı  olduğuna  bile bir  türlü  karar  veremediğimiz halde  adını  Eşek Adası  koyduğumuz  adadan  veyahut  da Kardak  Kayalıklarından  filan  bahsetmeyeceğim.  Çoook  daha  uzaklara  uzanacağım.  Taaa  Atlas  Okyanusuna...

Evet  taaa  Atlas  Okyanusunda  bir  takımadalar  serisi  var.  Bu  takım adalar  42  adet mercan  adasından  oluşuyor.

Bu  adalardan  Provo, West  Caicos, Middle  Caicos, North Caicos,Salt  Clay  adaları  ile  evet  şimdi  sıkı  durun...  ‘’Türk  Adaları’’ diye  bilinen  adalarda  insanlar  yaşıyor.

Sizleri  biraz daha  şaşırtayım:  Sadece  35.000 nüfusun yaşadığı  bu  eşsiz  adalar ülkesi  hep  mercan  kayalıkları  ile  çevrili  olduğundan  tam  bir  turizm  cenneti  olduğu  halde  büyük  yolcu  gemileri  öyle  her  adaya  yanaşamıyor.  Daha  doğrusu  sadece  başkentin  olduğun  adaya  yanaşabiliyor.  O  adanın  yani  bu  ülkenin  başkenti  neresi  peki:  Grand  Turk ( Büyük  Türk ) Adası.

Bu  adalar  devletinin  uluslarası  dünyadaki  adı  ise  Turks  and  Caicos  Adaları. ( Yani  Türklerin  ve  Caicosların  adası )

Türkler  malum  biziz. Hem de  sadece  Türk  değiliz  o  adalar  topluluğunda...  Büyük  Türk’üz.  Peki  Caicos’lar  kim?  Onlar  da  adanın  ilk  yerlileri...

Yahu  tamam da  nerede  bu  adalar? 

Uzun  uzun  anlatmayayım 1 no lu  resme  bakıverin  bir  zahmet. İşte  tam  orada.

İyi  hoş  da taaa  anasının  gözünde  adı  Türk  Adaları  olan  bu  adaların  ne  işi var? Daha  doğrusu  Türklerin  o  adalarda  ne  işi  var?  Bu  dalardan  Türk  Adaları  adını  taşıyanlar  Türkiye  Cumhuriyetine  mi  bağlı?

Önce  dünyanın  bir  ucundaki  bu  adaların  tarihine  bir  göz  atalım.

750  Yılında  bu  adalara  ilk  olarak  Tainos  halkının  gelip  yerleştiği söyleniyor. Peki  Tainoslar nereden  geliyor  bu  adaya?  Karaipler’den  geliyorlar.  Dillerinde  caicos  ‘’ Takım adalar ‘’ anlamına  geldiği  için  de  bu  adaların  bir  bölümüne  Caicos  adaları  deniliyor.

1492  Yılında  Kristof  Kolomb’un da  bu  adalara  uğradığı  düşünülüyor.

Bu  adalar  ve  az  güneyinde  yer  alan  adalar  topluluğu 1530  Yılından  itibaren  yani  Akdeniz’i  tam  bir  Türk  Gölü  yaptığımız  yıllarda Türk  korsanlarının  zaman  zaman  sığındığı  adalar  oluyor.

Şimdi  aklınıza  şu  soru  gelebilir: ‘’ Hocam !  Bizim korsonlara  koskoca  Akdeniz  Dar  mı  gelmiş  ki  taa  Karayip  Denizine  açılmışlar?’’

Efendim, 1538  Tarihli  Preveze  Zaferinden  sonra  Akdeniz  Türk  gölü  olunca  bizim  Kanunî  Sultan  Süleyman,  Akdeniz’de  korsankık  faaliyetlerini  yasaklıyor. Eee  bir  sürü  korsan  var.  Onlar  geçimlerini  neyle  sağlayacaklar  değil  mi?  İşte  onlar  da  mecburen Akdeniz  dışına  çıkıyorlar.  Hem  zaten  Ümit  Burnu’nun  keşfinden  sonra  Akdeniz  ticareti  artık  çok  da  cazip  değil  Hıristiyan  devletler  için. Yani  Atlas  Okyanusunda  deniz  trafiği  daha  yoğun.  Durum  böyle olunca da  korsanlarımız  da  Atlas  Okyanusunda  icra-i  sanat eylemeye  başlıyor.

Ancak  tabii  ki  özellikle  İspanyol  ve  Portekizlilerin  canını  çok  yaktıkları  için  onlar  zaman  zaman  askeri  donanma  gönderiyorlar  bu  Türk  korsanlarına.  Türk korsanları  da  papucu  pahalı  gördüklerinde  bir  kaçıyorlar  ki  sormayın.. Taa  işte  bu  adalara  kadar. İşin  aslına bakarsanız  bu  adalara Türk  Adaları  adı  verilmesinin  sebebi  bu. Ancak  bizim  korsanlar  bu  adaları  mesken  tutmuyorlar. Ama  yine  de  bu  adalara  adata  bir  uyarı  levhası  asılıyor ‘’ Dikkat !  Türkler  çıkabilir’’  Diye.  Yani  Akdeniz’i  Türk  Gölü  yapmışız  ya  Atlas  Okyanusuna  çıkan  her  küffar  sefinesi      (  gemisi ) de  bizim  korkumuzdan  tir  tir  titriyor.

[ Ulan  o  değil de  elin  gavuru tırışkadan  bir  Karayip  Korsanları  filmi  yapıyor, yaptıkları  film  serisi  hasılat  rekorları  kırıyor, ülkemizde  neredeyse onları  tanımayan  yok  ama  bizim  korsanlar  Karayip  Denizini  tir  titr  titretiyorlar, oralardaki bir  kısım  takım  adalara  adlarını  veriyorlar  ama  varlıklarından  bile  habersiziz.]


1764  Yılında  bu  adalar  İngiltere’nin  dikkatini  çekiyor  iki  sebeple:  1- Bu  adalardan Salt  Clay  adasında  tuz  üretiliyor( Salt  Tuz  demek zaten  İngilizcede. )  ve  İngiltere’nin  tuza  ihtiyacı  var. ( Aslında  her  devletin  ve  milletin  ihtiyacı  var. Zira  henüz  buzdolabı  icad  edilmemiş.  Pek  çok  yiyeceğin  ömrünü  uzatmak  için  tuz  lazım.)  İkincisi: Bu  adalar  pamuk  üretimine  oldukça  uygun. İngiltere  bu  adalara Afrika’dan  köleler  bile  getiriyor. Kısacası  adalar  İngiltere’nin  bir  kolonisi  oluyor

İngiltere, 1813’de  meydana  gelen  bir  fırtınanın  pamuk tarlalarına  çok  zarar  vermesi  üzerine  pamuk  üretimine  son  veriyor,1970’de  ise tuz  artık  ticari  bir  meta  olmaktan  çıkınca  tuz  üretimini  de  durduruyor.

Adanın  1875- 1889  Yılları  arasındaki  bayrağı 4 no lu  fotoğrafta  görüldüğü  gibidir. Ancak  ülkenin  hükumet  temsilcisi  1870  ve  1875  Yıllarında   bu  ülkenin  bayrağının  5 no  lu  fotoğrafta  olduğu  gibi  değiştirilmesi isteğinde  bulunsa  da  İngiltere  bunu  kabul  etmiyor.

1889’dan  itibaren  adanın  bayrağında  ufak  bir  değişikliğe  gidiliyor ve 6 no lu  resimde  de  gördüğünüz  gibi  bayrağa  adaların  sembolü  olan  kaktüs  motifi  de  ekleniyor.

Şimdi  bazıları  işte  bu  kaktüsün tepesinin  Türklerin  kullandıkları  fese  benzediği  için  bu  adalara  Türk  Adaları   adı  verildiğini, Bazıları  da  bu  adalara  gelip  yerleşen  Hasan   Kemalî  adlı  bir  Türk  reisi  sebebiyle  Türk  adaları  dendiğini  söyleseler de  sanırım  en  doğrusu  başta  belirttiğimiz  gibi  bu  adaların  uzun  süre Türk korsanlarının  sığındığı  ve  çeşitli  ihtiyaçlarını  karşıladıkları  adalar  olması  sebebiyle  Türk  Adaları  diye  adlandırıldığıdır.

Bugün  için  bu  adada  yaşanan  çok  az sayıda  Türk  de vardır.  Hatta bunlardan  biri  burada  bir  kebapçı  dükkanı  bile  açmış. ( 7 No lu fotoğraf )

Velhasılıkelam  orada, bizden  çook  uzaklarda  adalar  var.  ‘’Gitmesek de  görmesek  de  o  adalar  bizim  adalarımızdır.’’  Diyebilir  miyiz?

‘’  Burnumuzun  dibindekilere  bizim  adalarımız  diyelim  yeter  hocam.’’  Dediğinizi  duyar  gibiyim.  Evet  çok  haklısınız.




( Orada Adalar Var Uzakta. O Adalar Bizim Adalarımızdır başlıklı yazı Sami Biber tarafından 14.06.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.