Bir Şiirim ”Gördüm Düşümde” Gülümsememle Tahlil Ve Analiz

 Eser İncelemesi Nasıl Yapılır? | Edebiyat ve Dil

Gördüm Düşümde

 

Gördüm düşümde bir güzel düştüm yola

Mevla’m yardım ede de o da beni bula

Nice günler geldi geçti halim anlayan yok

Deli dediler bana aşkımla yanışıma kullar

Sattılar aşkımla beni değersiz döndüm bir pula

Ben değeri Mevla’mdan beklerim aşkımla

Halim sana ayan Mevla’m bu kulun aşkını bula

Mehmet Aluç

Şiir âşıkların dili gönüldeki derdinin mısra mısra dökülerek okuyuculara ulaştıran bir edebiyat dalı olsa da âşıklarım muhabbet merkezi gönüllerini yandığı mekân, halini arz ettiği bir yayla ve ovadır.

GİRİŞ

Girişte şairin gördüğü bir rüya esnasında âşık olduğu gönülden aradığı sevgilini aramasının giriş kapısını açarak içeriye girdik. Âşık bizi gülümseyerek karşıladı, yanan yüreğiyle aramakta yorulsa da yorulmaz haliyle gönlüne misafir etti. Aşığın halinden âşıklar anlar diğerleri deli diyerek ona değer vermez küçümser! Aslında âşıklarımız bu aşkla Veli olanların çokluğundan habersiz olduğundan kendi cahillikleriyle küçümseyerek kendilerini küçülttüklerinin farkında hiç değillerdir.

GELİŞME

Gelişme adına şairimizle âşıkla düştük yola, bakalım bulacak mıyız aşığın şairin aradığı sevdiceğini. Bulanlar arayanlardır diye çıktık yola Mevla’m sen rast getiresin, âmin.

ŞİİRİN DİLİ

Şiirin dili aşktır, gönülde olan aşkın çiçekleri açarken, gönülde çiçekleri açtıran Mevla’ya ve aşkla gülen nazlı yâre varışın dilidir. Gönül dilidir.

ÇEKİM HALİ

Çekim haline bakarsak aşka doğru bizi çekerek götürmektedir zaten.

 

ŞİİRİN BİÇİMİ

Şiirin biçimi aşkla yanan gönlün nazlı yâri arayış halidir.

ÖLÇÜSÜ

Her ne kadar şiir ölçüsüz yazılsa da, aşkı arayan âşıkla şairin muhabbetinin sonucunda ölçüsüzlük ortadan kalkacak şair ve âşık ölçülü şiirler yazacağından eminim.

GÖRÜŞ AÇISI

Yollar sisli olduğundan dolayı yarım metreden ötesi görülmemektedir.

GENİŞ İÇ AÇISI

Şairle aşığın iç açılarının daralmasıyla, yollarda daralmakta varılacak menzil uzun olsa da yollar daralarak onlara yaklaşmaktadır.

ANA KONUSU

Âşık annesinden habersiz yola çıktığından annesinin bu konudan habersiz olduğundan ana konusu yoktur yani annesinin bu konuda bir yorumu yoktur.

BABA KONUSU

İlk ben baba konusunu başlattım devam edelim aynı hızla. Babasının da bu aşktan haberi yoktur olsaydı araması için yardımcı olurdu.

REDİF

Şimdilik bu konuya girmeyelim derim.

UYAK DÜZENİ

A

A

B

C

A

A

A

HECE ÖLÇÜSÜ

Hece ölçüsü yoktur ölçüyü kaçıran âşıkla şair serbest yazmıştır.

DİL VE SÖZ SANATI

Dil bildiğimiz aşkla Türkçemizin gönülde yansıyan dilidir. Söz sanatı olarak sözlerle aşığın hali ortada meydandadır söz sanatı şiir aşk gönül diliyle beraber.

KAFİYELER SAFİYELER TAM YARIM ZENGİN KAFİYELER

Şu anda aşığın sevdiğini yani rüyasında gördüğü güzeli aramasına katıldığımızdan dolayı bu bölümün anlamını manasını çatısını kapısını sizlere bırakıyorum, buyurun gelin gezin görün siz anlatın.

FİİLLİ FİİLSİZ ÇEKİM

 

Çekim kuvvetiyle fiili çekim harekete geçirirken daha düne kadar fiilsiz çekimle evinde oturan bir amacı olmayan aşığın fiili çekimle harekete geçtiğini görebiliyoruz.

SONA DOĞRU

Sona doğru yaklaşırken hala aramaya devam ediyoruz, bir gelişme olursa muhakkak ki haber vereceğimizden emin olabilirsiniz.

GELENEK GÖRENEK DAHA BAŞKA NE DİYEK

A-Şair ve âşık yollarda aşkı aramaktadır.

B- aşk aranmakla bulunmaz kendisi gelmektedir.

C-bunca çabamız boşa mı gitmiştir.

D- durmak yok aramaya devam.

E-Elimizde bir fotoğraf olsaydı daha iyi olurdu.

F-Fark etmez arayan bulur derler

 

GÖZLEMSEL ANALİZİM

 

Gözlemlediğim kadar bu yolda daha çok adımlar atılacak olmasının olmasıdır. Analiz bakımında bunu söylemek için tahlille aramanın sonucunu beklemek gerekir derim, selamlarımı iletirim.

Mehmet Aluç


( Bir Şiirim -gördüm Düşümde- Gülümsememle Tahlil Ve Analiz. başlıklı yazı kul mehmet tarafından 10.12.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.