SICAK HAVA SUÇU TETİKLİYOR MU ?

Beni tanıyanlar  tam anlamıyla bir haberkolik olduğumu bilir.
Öyle ki benim için haber; yemek, içmek kadar vazgeçilmezdir. 
Her sabah TRT Radyo1' de yayınlanan 7.30 ana haber bülteniyle güne başlar, ardından gün içerisinde zamanımın  elverdiği oranda gündemle ilgili videolar izlerim. 
Akşam da saat 18.00 den itibaren iki saat boyunca tüm haber kanallarındaki haberleri mutlaka takip eder, ardından tartışma programlarıyla uyumaya hazırlanırım.
Yaz iyiden iyiye kendini hissettirmeye başladıkça haberlerin  içerikleri de değişmeye başladı.
Örneğin akşamkiler: öldürülen kadınlar, ölümlü trafik kazaları ve  kavgaları anlatıyordu. 
Havalar ısınmaya başladıkça şiddet olayları ve kazaların oranlarında belirgin bir şekilde artış görülüyor.
Çok önceleri okuduğum bir yazıda özellikle Temmuz, Ağustos aylarının  suç, şiddet ve kazaların en fazla olduğu zaman dilimi  olarak kayıtlara geçtiği yazıyordu.
Fransız Baron Montesquieu 1748 yılında  hava durumunun suçlar üzerinde farklı etkileri olduğunu vurguladığından beri uzmanlar, yüzlerce yıldır yaptıkları çalışmalarda hava durumu ile suç işleme arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya çıkarmaya çalışıyor.

Peki, hava durumu suç işlenmesini ne şekilde etkiliyor?

Bilim adamları yaklaşık 2 milyon olayı inceledikten sonra hava sıcaklığının artmasıyla suç işlemenin doğrudan etkili olduğunu ve özellikle termometrelerin 35°C nin üzerini gösterdiği günlerde   şiddetin daha da  arttığını ortaya koymuşlar. 

Ancak bazı  (araba hırsızlığı, soygun, zimmete para geçirme...) suçların sıcaktan çok etkilenmediğini yalnızca   şiddet içeren  suçların  (adam yaralama, öldürme... ) direkt hava durumuyla bağlantılı olduğuna dikkat çekmişler.
Yani "Havalar ısındıkça daha fazla şiddet ortaya çıkıyor. Hatta bunu net bir şekilde istatistikî olarak da ifade etmek mümkün… Bir derece sıcaklık artışında günde 0,7 oranında daha fazla suçla karşılaşıyoruz." diyor bu  işi araştıranlar. 

Hafta içi - hafta sonu, aydınlık saatlerin oranı gibi faktörler de hesaba katıldığında  çok daha net bir resim çıkıyor ortaya.
Yapılan istatistiklerde Ağustos ayının güneşli sıcak bir gününde 82 şiddet olayı yaşanırken, Mart ayında kapalı soğuk bir günde bu rakamın 51'e kadar gerilediği görülüyor. 

Cinsel ve ahlaki içerikli suçlar da  sıcak günlerde tırmanış gösteriyor.
Kadına ve çocuğa şiddet bu aylarda daha sık görülüyor. 

Soygunlar da aynı şekilde  hava güzelse artıyor.
Son olarak ölümlü ve maddi hasarlı  trafik kazalarının büyük bir kısmı özellikle Temmuz ve Ağustos aylarında gerçekleşiyor.

Sevgili dostlar bütün bu bilimsel araştırmalar bize çok çok dikkatli olmamız gerektiğini anlatıyor.

Mümkün olduğunca tartışmadan uzak durmak
Gündüz saatlerinde alkol almamak
Kısacık geceler vücudunuzun tam dinlenmesine yeterli olmadığı için uykusuz olduğunuzu hissettiğiniz durumlarda direksiyon başına geçmemek gibi basit kurallar;  sizin ve yakınlarınızın hayatını korumak için belirlenmiş tam da kulak küpesi gibi önemli uyarılardır.
Lütfen kendinizi ve yakınlarınızın hayatını riske atmayın!

Saygılarımla
Sebahat Karagöz
( Sıcak Hava Suçu Tetikliyor Mu ? başlıklı yazı S.Karagöz tarafından 27.06.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.