Her tavus kuşu, bana, döneminin basit mikroskobu ile çalışarak, "Tavus kuşunun tüylerini düşünmek beni hasta ediyor" diyen C. Darwin’i hatırlatıyor.

Evrimcileri hasta eden bu muhteşem kuşlara dair ‘şifa’ olması niyetiyle bir şeyler yazmak istedim. Konuyu araştırırken Evrim Ağacı sitesinde Darwin’in yukarıdaki sözüyle alâkalı kısa bir açıklama çıktı karşıma. Yine bilimsel hiçbir dayanağı olmayan tam bir evrimci demagojiyle, bu muhteşem yapıya kendilerince bir açıklama getirmişler.
 
“Darwin, tıpkı gözün evrimiyle ilgili sorunlarını çözdüğü(!) gibi, tavus kuşuyla ilgili sorunlarını da araştırmalarını sürdürerek çözmeyi başarmıştır" cümlesinin ardından, 2000'li yıllarda yapılan bir dizi araştırmanın da bu sonuçları tekrar tekrar doğruladığı ve tavus kuşlarında cinsel seçilimin etkisinin gücünü, kapsamını ve içeriğini detaylandırmayı başarmış olduğu anlatılıyordu. Şu ‘müthiş’ açıklamaları sizlerin takdirlerinize bırakıyorum:

"Tavus kuşlarının erkeklerinin parlak renkleri ve devasa kuyruklarının genellikle "dişileri etkileme" amaçlı evrimleştiği yaygın olarak bilinmektedir. Ancak bu yapının tek görevi dişileri etkilemek değildir; aynı zamanda savunma amaçlı da görev görürler. Örneğin kediler gibi tavus kuşları da tehdit altında devasa kuyruklarını açarak olduklarından büyük gözükmeye çalışırlar. İlginç bir şekilde, tavus kuşlarının bu kuyruk tüyleri aynı zamanda "koparılabilir" yapıdadır. Yani koparıldıklarında canları acımaz... Bu durum, söz konusu "abartılı" yapının evriminin, bazı yan adaptasyonlar ve ek faydalarla geldiği fikrini doğrulamaktadır.” 

"Bu ‘bilimsel’ açıklamadan şahsen ben tatmin oldum" diyebiliyor musunuz? Böyle harika, akılcı ve ilham verici bir tasarım ilk olarak nasıl ortaya çıkmış? Tavus kuşu kendi bedeninde tüyler var edip bunlara renklendirici ya da korunma amaçlı bir özellik katmaya karar vermiş olabilir mi? Sonra da o harika desenleri meydana getirmeyi kendisi ayarlamış olabilir mi? Kısacası bu kusursuz görüntü tavus kuşunun kendi çabasıyla oluşabilir mi? Ya da bu hayranlık uyandırıcı renk uyumu tesadüfen meydana gelmiş olabilir mi?.. Hiç kuşkusuz; hayır.

Burada tavus kuşunun bazı özelliklerine bir bakalım: 

Tavus kuşlarının en önemli özellikleri, tarif edilemeyecek güzellikte renklerle süslenmiş bir kuyruğa sahip olmaları. Ancak burada tarif edilen, muhteşem kuyruklarıyla gösteri yapan erkek tavus kuşları.

Erkek tavus kuşunda her yıl yenilenen yaklaşık 200 kuyruk tüyü var. 

Tüylerden 170 kadarı göz şeklinde; bunlar 'göz tüyü' olarak adlandırılır. Kalan 30 tüy ise yelpazeye son derece güzel görünen bir dış sınır çizen 't tüyleri'.

Tavus kuşları kuyruk tüylerini sergilerken ortaya çıkan yelpazede göz tüyleri oldukça düzenli bir yayılım gösterir. Gözlerin her biri görünür durumdadır; çünkü yelpazede ön sırada kısa tüyler, arka sırada uzun tüyler yerleştirilmiş.

Tavus kuşu tüylerindeki desenlere baktığımızda, bunlardaki güzelliklere hayran olmaktan kendimizi alamayız. Bilim adamlarının son araştırmaları, bu desenlerin temelinde şaşırtıcı bir tasarım olduğunu ortaya çıkardı.

Bilim adamları, tüylerdeki renklerin temelini açığa çıkarmak için kuvvetli elektron mikroskopları kullandılar. Yeşil erkek tavus kuşunun tüylerinin ana gövdelerinden çıkan kılların üzerindeki daha da küçük tüycükleri incelediler. Araştırmacılar, her biri insan saçından yüzlerce kez daha ince olan İki boyutlu küçük yapıların, tüycükler üzerinde art arda sıralandığını gördüler. Buradaki yapının, ışığı hafif farklı açılarda yansıtarak, renkteki çeşitlenmeye yol açtığı ortaya çıkarılmış oldu.

Görüldüğü gibi tavus kuşlarının tüylerinin çok özel ayarlanmış simetri, estetik ve altın oran içeren harika desenleriyle özel bir tasarım olduğu çok açık. Belki de yakın bir gelecekte tavus kuşlarındaki bu yapının taklit edilmesi sonucu, rengarenk kaplamalarla yapılmış süs eşyaları görebileceğiz.

Göze hoş gelen desenlerin bulunduğu bir tablonun bir sanatçı tarafından yapıldığı açıktır. Resim ve desenler nasıl kendisini yapan bir sanatçının varlığını gösterirse, tavus kuşundaki desenler de kendilerini var eden Yaratıcı'nın varlığını gösterirler. 

Tavus kuşunun tüylerindeki hayret verici yapıları düzenleyen ve onlardan harika desenler çıkaran, her güzelliğin gerçek sahibi olan Allah'tır. Allah Sanî’dir; benzersiz, kusursuz ve sonsuz tüm güzellikleri sanatının içinde yaratandır. 

“O Allah ki, Yaratan'dır, (en güzel bir biçimde) kusursuzca var edendir, 'şekil ve suret' verendir. En güzel isimler O'nundur. Göklerde ve yerde olanların tümü O'nu tesbih etmektedir. O, Aziz, Hakimdir.” (Haşr Suresi, 24)


Zafer Bilim Araştırma Dergisi, Kasım

( Tavus Kuşları başlıklı yazı E Bayraktar tarafından 23.11.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.