GENEL

İddialı bir başlık ve sanırım irrite edici, lakin bu başlığı kendi özgüvenim çerçevesinde bilerek, isteyerek kullandım. Bu sorunun altını dolduramaz isem ciddi eleştirilere muhatap kalacağımın da farkındayım. Amacım sadece az ya da çok bilgi birikimimi sosyal platform aracılığıyla paylaşıma açmak ve en azından belki faydalanmak isteyenlere hiç yoktan iyi kötü bir rehber işlevselliği taşıyacağı zannıyla yararlı olabilmektir.

Hiçbir akademik eser ya da sosyal siteden alıntı yapmayacağım. Okumayı oldum olası çok severim, hem şiiri hem de şiire dair kritik, tez, bilimsel makaleler ve saireyi. Tüm bu kaynaklardan edindiğim malumat niteliğindeki süzülmüş bilgilere kendi yorum ve yaklaşımlarımı da katarak sizlere aktarmaya çalışacağım.

Öncelikle şu hususun altını çizmek isterim ki vikipedia gibi çok kullanımlı / amaçlı kaynaklar dahil olmak üzere çeşitli bilimsel edebiyat sitelerinde de muazzam bir bilgi kirliliği var, konuya dair hemen hemen elinize her geçeni, gördüğünüz her yazıyı okuyunca bu bilgileri karşılaştırma, sorgulama, doğrusunu anlayıp kavrayabilme olanaklarına sahip olabiliyorsunuz.

Şair olunmaz şair doğulur görüşüne bire bir katılan kesimdenim. Şairlik kazanılamaz lakin işlenerek maharetle geliştirilebilir ki okuma / analiz / değerlendirme perspektiflerinin dışında bana tamamen yabancı bir sanatsal kavram. Şair değilim, şair olarak anılmaktan hoşnut olmak bir yana zaman zaman rahatsızlık da duyarım zira çok uzağındayım. Yazı dizim ilerledikçe bu yaklaşımıma açıklık getireceğim. Şair olmak, olmaya çalışmak da önceliklerim arasında yok, çünkü geri dönüşsüz bir zaman kaynağı yatırımı olacak idi, halen de öyle. Şiiri okumak, sevmek, hoşlanmak, anlamak, anlamaya çalışmak ile hakkıyla yazmak, yazabilmek arasında neredeyse uçurum var, yani benim için ve kendi bakış açımla. Oysa başta sitemiz olmak üzere yine naçizane değerlendirmemce söz gelimi en az bir Yahya Kemal, Kısakürek, Tarancı, Yücel, Hikmet gibi çok çok değerli kalemlere tanık oluyorum. Kimse anasının karnından Nazım Hikmet ya da Poe olarak doğmuyor.

Şair doğulur ancak bebek ruh madenden yeni çıkartılmış bir elmas hüviyetindedir, bu yetenek geliştirilmeye, işlenmeye gereksinim duyar. İşte bu noktada matematik, görsel algının rasyonel kullanımı, nitelikli ezber, okuma, araştırma, bilgilenme, duygusal zeka, öğrenme gibi faktörler devreye girer. Bu etkenler gereğince kullanılmaz ise şairlik yeteneğinin hiçbir kıymeti harbiyesi olmaz. Diğer taraftan her bilgiye atlayarak depolamakla ve tamamen kusursuz öğrenmekle de eğer ki yeteneğiniz yok ise şair olunmaz, ben bu kategorideyim, kendimle barışığım.

Hece şiiri yazabilmek son derece basit matematiksel kurallara riayet etmek ile başlangıç alır, kelime haznesinin geliştirilme sürecine endeksli kafiye / redif yatkınlığının bir yazma biçemine doğru yol almasıyla olgunlaşır. Bu sürece durak, ayak, ses uyumları, kafiye örgüleri, şemaları eşlik eder. Böyle havalı söylemleri olan mihenk taşlarını maalesef bazı şair sıfatındaki arkadaşlar bilgilendirerek paylaşım hususunda fevkalade cimri ve bencil davranırlar. Bu hususiyetin bir ayrıcalık göstergesi olarak kendilerinin tekelinde kalmasını tercih ederler.

Şu saat itibariyle ederi ama üç kuruş ama beş kuruş ne biliyor isem tamamını basit ve anlaşılır bir dil ile, işin teknik şovmenliğine hiç girmeksizin birkaç bölümlük bir seri halinde paylaşmaya çalışacağım tüm dostlarımla. Bazen eğlenceli, bazen amiyane üslupları tercih ederek konuyu sıkıcı olmaktan arındırıp zevk ile aktarmaya hassasiyet göstereceğim.

Umarım ve dilerim sanata mini minnacıcık bir katkı sağlayabilirim.

Saygılarımla

Mehmet Çağatay Ünlütürk
( Hece Şiiri Nasıl Yazılır ? / Genel başlıklı yazı MCU :) tarafından 15.09.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.