Kelimelerin Hece Sayisi

75 izlenme 3 yorum 8 Nisan 2024 Pazartesi - 05:26
Edebiyat dünyasinda kurallar zaman zaman degisiyor, farkli seyler farkli gruplar tarafindan kabul görüyor bir diger grup reddediyor.
Bu durumda, daha dogrusu son durumda vaziyet nedir?

Kral kaç hece, benim bildigim tek hece çünkü tek sesli harf var içinde.
Prens kaç hece, benim bildigim tek hece, çünkü tek sesli harf var ve her sesli harf hece yapmiyor muydu.
Britanya kaç hece?
Fransa kaç hece?
Kramp kaç hece?
Slovenya kaç hece?
Drone kaç hece?
Slalom kaç hece?
vesaire vesaire,

Bazi siirlerde bu tip kelimeleri tek hece diye kullananlar görüyorum, çift hece diye kullananlar görüyorum.
Sizce dogrusu nedir?

Bir dikkatimi çeken husus da, forumu ilk açan kisinin kim oldugu bilinmiyor, yazmiyor bunun degistirilmesi mümkün mü?
Simdi ben ismimi yazmazsam, benim açtigim belli olmayacak, o yüzden yazayim.

Saygilarimla,
Alp Aldatmaz,
Yorum Yaz
Gökdeniz
9 Nisan 2024 Salı - 09:14

9 Nisan 2024 Salı - 09:19
tarihinde güncellendi...

Cevap Yaz
Çoğu yabancı dillerden bize geçtiği için teorik olarak tek heceli sayılırlar.
İzahlarda "ağızdan tek nefeste çıkan ses" deniyor o nedenle tek heceli sayılıyorlar.
Forumdaki örnekler genelde iki ünsüz kelime başında olan örnekler.

Kurt, Fark, Dert, Sert, mert, fert gibi kelimelerde tek nefeste çıktığından ses tek hece sayılıyor
Trabzon, Kral, tren fren vb gibi kelimeler de teorik olarak tek heceli sayılıyor ancak bu kelimeleri okurken ilk iki ünsüz harf arasında başka bir ses de çıkıyor ağızdan.
Tırabzon, Kıral, tiren, firen vb gibi
Hece şiirlerinde bu fark ahengi bozuyor.
Genel teorik kural ne olursa olsun hece şiirlerinde ünsüz harfler arasında bir diğer sesin varlığını hissediyorsak hece sayısı kulağımıza farklı gelecektir.
Hece şiiri yazarken bu ayrıntıyı dikkate almak gerekir diye düşünüyorum.
Dilimizin tam oturmayan bazı noktaları olduğu da bir gerçek.
Yabancı dillerden geçen kelimeler
Bir başka gerçek de başka dillerde, latin dillerinde vb hece şiiri diye de bir kavram yok.

Prensesim bir tane
Gamzeleri şahane
Gözler ela, daha ne
Aldı beni sevdası

böyle bir örnekte mesela hece şiirine göre ilk mısra sırıtmıyor.
Ama prenses 2 heceli teoride. prensesim 3 heceli. ilk mısra 6 hece oluyor. Diğerleri 7 hece.

Sevdiğim bir tane
Gamzeleri şahane
Gözler ela, daha ne
Aldı beni sevdası

şeklinde yazarsak ilk örneğe göre mısralar yine 6-7-7-7 olmasına rağmen ilk mısra daha çok sırıtıyor. Eksik geliyor kulağa.

Özetle hece şiirinde okunuşa göre hece sayılarını dikkate almalı bence.

Forumlarda Konuyu açanın kim olduğu hakikaten de belli olmuyor.
Zamanla düzeltilir sanırım.

Nuri Baş
9 Nisan 2024 Salı - 08:09

9 Nisan 2024 Salı - 08:10
tarihinde güncellendi...

Cevap Yaz
Bir kelimeyi hecelerken hece içindeki sesli har sayısına göre hece sayılır.Mesela prens-tren kelimelerinde tek sesli harf olduğu için bir hece,Fransa kelimesinde iki sesli harf olduğu için iki hece sayılır.
Britanya kelimesindeüç sesli harf olduğu için üç hece sayılır.
Ama hece şairleri (Bilhassa gramer bilgisi olmayanlar) bu kurala pek dikkat etmezler.O anki yazdıkları şiirde kaç heceye ihtiyaçları varsa ona göre değerlendirirler.
Kral bazan tek hece olur bazan iki hece.
AhmetZeytinci
9 Nisan 2024 Salı - 00:09
Cevap Yaz
Dikkate almak lazım Alp kardeşin yazdıklarını...
Yorum Yaz