1 Bilmecelerimiz

Bilmece, bireylerin bir eğitim, öğretim, eğlence, oyun ve zeka gelişim aracı olarak doğa öğeleri ile bu öğelere bağlı; insan hayvan ve bitki gibi canlıları, eşyayı soyut kavramlarla dinsel konu ve motifleri vb. kapalı bir biçimde uzak-yakın ilgiler ve çağrışımlarla birbirlerine sorarak yanıt istedikleri kalıplaşmış sözcüklere denir.
Bilmeceler genellikle anonim(söyleyeni belli değil) dir.
-Ağaç üstünde kilitli sandık.(ceviz)

-Ot yedim etlendim, su içtim sütlendim, aç kapıyı Fatma dört ayaklı ben geldim.(koyun)

-Dilim dilim nar/ Dizime kadar kar/ Uçtu keklik / Kaldı dil bar.(Tarla/ Ekin/Saman/Buğday)

-Tükenmezden/Yük tuttum üremeze/Sallanmazdan geçtim/Satılmaza.(Toprak/Katır/Köprü/Camii)

-Bir evim var direksiz,içine giren yüreksiz.(Mezar)

-Dağdan gelir hor,kuyruğunun ucu mor,şükür şükür ayaklı,yedi yerden ayaklı. (Şemsiye)

-Dağdan gelir lök gibi,kolları bilek gibi, eğilir su içmeye,bağırır oğlak gibi. (Bulut)

-Altı tahta üstü tahta içinde bir kanlı kahpe.(kaplumbağa)

-Sıra söğütler, birbirini öğütler.(Diş)

-Çıt demeden çalıyı geçer.(güneş)

-Kan kırmızı, tuz acı, bunu bilmeyen kuzlaçı.(Biber)

-Dağdan gelir seke seke, kuru üzüm döke döke.(Keçi)

-Yittim kapı açıldı, kırmızı hakik saçıldı.(Nar)

-Bedeni beden, bedeni neden, alı al döner, yeşili neden.(Menengiş)

-Allah yapar yapısını, bıçak açar kapısını.(Karpuz)

-Kırmızıdan rengi var, tarlalarda dengi var, kırların tek gelini, rüzgar sallar belini.(Gelincik)

-İçi kütük, dışı katık. (Zeytin)

-Bir köprüden üç kişi geçer,biri yürür,biri görür,biri görmeden geçer.(Hamile bir kadın,kucağında çocuk)
-Dağda takılar/Suda çipiler/Arşın ayaklı/Burma bıyıklı.(Balta/Balık/Tazı/Tavşan)

-Suya düşer ıslanmaz/Yere düşer ıslanmaz/Etin kessen seslenmez.(Güneş/Altın/Ölü)

-Doksan dokuz cemaat, iki müezzin, bir imam.(Tespih)

-Kassığı kassığıma, sopam eline.(değirmen taşı)

-Yastı yattı/Sivri sürttü. (Hamur/Oklava)

NOT: Gaziantep Nurdağı yerleşkesi alan araştırmasıdır.
( Bilmecelerimiz başlıklı yazı Mehmet Dal tarafından 10.06.2009 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.