Serbest Kürsü / Kitap Tanıtımı

Eklenme Tarihi : 26.09.2010
Okunma Sayısı : 2756
Yorum Sayısı : 0

TRABZON KENT İÇİ KÜLTÜR VARLIKLARI ENVANTERİ-1

M.NİHAT MALKOÇ
 

            Trabzon, Türkiye’nin en köklü kültür ve medeniyet merkezlerinden biridir. Bu kentte tarihin hemen her döneminde farklı topluluk ve medeniyetler egemenlik kurmuştur. Onun içindir ki bu kent çok zengin bir kültürel mirasa sahiptir. Trabzon Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Müdür İsmail Kansız koordinatörlüğünde bu köklü kültürel mirasın envanterini çıkararak bunu bir kitap haline getirdi.  Söz konusu kitap Trabzon İl Özel İdaresi’nin katkılarıyla basıldı. Proje Ekibi KTÜ Mimarlık Bölümü öğretim üyelerinden oluştu.  Bu bölümün hocaları olan Yard. Doç. Dr. Hamiyet Özen, Yard. Doç. Dr. M. Reşat Sümerkan, Yard. Doç. Dr. Ö. İskender Tuluk, Öğretim Görevlisi Emre Engin, Araştırma Görevlisi Halil İbrahim Düzenli, Araştırma Görevlisi Murat Tutkun, Araştırma Görevlisi Fulya Üstün Demirkaya, Yüksek Lisans Öğrencisi Servet Keleş gibi isimler yorucu bir çalışmadan sonra “Trabzon Kent İçi Kültür Varlıkları Envanteri” adında çok kıymetli bir eser ortaya koydular.

 

Şehrimizin kültürel varlıklarının kayıt altına alındığı “Trabzon Kent İçi Kültür Varlıkları Envanteri” adlı kitap Trabzon Valisi Dr. Recep Kızılcık’ın “Sunuş” yazısıyla başlıyor. Önsöz’de yararlanılan arşivlerden ve kitaba katkıda bulunanlardan bahsediliyor. “Giriş” yazısında Trabzon’un M. Ö. 7. yy’a kadar inen tarihî geçmişine ışık tutuluyor. Kitabın “Giriş” kısmının son paragrafında çalışmayla ilgili şu açıklayıcı bilgilere yer veriliyor: “Bu çalışma kapsamında kent merkezinde yer alan “Türkiye Kültür Varlıkları Envanteri”ne kayıtlı olan anıtsal yapıların tümü ele alınmıştır. Ancak sit alanları dışında bulunan ve kentin farklı bölgelerinde dağınık halde yer alan sınırlı sayıda konut, çalışma dışında tutulmuştur. Çalışma kapsamında 9’u dönüştürülmüş, 8’i yıkılmış olmak üzere toplam 42 cami, 40 çeşme, 12 hamam, 7 han, 1 bedesten, 3 köprü, 5 kilise, 2 manastır, 3 su kemeri, 4 sur, 4 türbe, 23 kamu binası, 14 okul, 3 otel, 7 konak, 264 konut ve işyeri ile 3 adet de bu gruplamaya dahil edilemeyecek toplam 437 yapı yerinde tespit edilerek envanter bilgileri oluşturulmuştur.”

 

Kitabın başında Trabzon’daki camiler hakkında bilgilere yer veriliyor. Alfabetik sırasıyla Ahi Evren Camii, Askerî Cami, Çarşı Camii, Değirmendere Camii, Erdoğdu Camii, Gülbahar Hatun Camii, Hacı Kasım Camii, Hacı Salih Camii, Hacı Yahya Camii, Hamza Paşa Camii,  Hasan Ağa Camii, Hızırbey Camii, Hoca Halil Camii, İçkale Camii, İskender Paşa Camii, Konak Camii, Musa Paşa Camii, Ortahisar Mescidi, Semerciler Camii, Şükraniye Camii, Tahtalı Camii, Tavanlı Camii, Tekke Camii, yeni cami, Zafer Mahallesi Camii tanıtılıyor, fotoğraflara yer veriliyor. “Dönüştürülmüş Camiler” başlığı altında Fatih Büyük Camii, Hatuncuk Hatun Camii, Hüsnü Göktuğ Paşa Camii, Kemerkaya Merkez Camii, Kudretin Camii, Küçük Fatih Camii,  Molla Siyah Camii, Sarmaşıklı Cami gibi ibadethanelere yer veriliyor. “Özgün Yapısı Yıkılmış Camiler” adlı bölümde Gözaçan Camii, İncirlik Camii, Mustafa Efendi Mescidi, Müftü Camii, Pazarkapı Camii, Şirin Hatun Mescidi, Tabakhane Camii, Yalı Camii kısa bilgilerle tanıtılıyor; fotoğraf ve planlarına yer veriliyor.

 

            Trabzon’un tarihî eserlerini kayıt altına alan bu eserde çeşmelere de yer veriliyor. Bu bölümde alfabetik sırasıyla “Abdullah Paşa Çeşmesi, Abdülhamid Liman Çeşmesi, Arafil Boyu Çeşmesi, Askeri Çeşme 1-2, Baruthane Çeşmesi, Çarıkçı-Zade Hacı İsmail Çeşmesi, Derviş Ali Kaptan Çeşmesi, Faroz Çeşmesi, Hafız Mehmet Çeşmesi, İskender Paşa Çeşmesi 1-2-3, Kavak Meydanı Çeşmesi, Kaya Kilise Çeşmesi, Kethüdazade Hacı Emin Ağa Çeşmesi 1-2, Kıroğlu Çeşmesi, Manastır Çeşmesi, Seyyid Hacı Mehmed Çeşmesi, Soğuk Çeşme, Tuzlu Çeşme, Yalı Çeşmesi, Çeşme 1-2-3-4-5-6-7-8, Hazinedarzade Seyyid Osman P. Çeşmesi, Kırzade Çeşmesi, Kürekçi Bacı Çeşmesi, Ruşen Ağa Çeşmesi” hakkında bilgi veriliyor. Bazı çeşmelerin fotoğraf ve kitabelerine yer veriliyor.

 

            Trabzon’da geçmişten bugüne gelen birçok tarihî hamam vardır. Bunların bir kısmı hâlâ ayakta olmasına rağmen bir kısmının yerinde yeller esmektedir. “Trabzon Kent İçi Kültür Varlıkları Envanteri” adlı değerli kitapta “Alaca Hamam, Askeri Hamam, Çifte Hamam, Çukur Hamam, Fatih Hamamı, Hacı Arif Hamamı, İç Kale Saray Hamamı, İmaret Hamamı, İskender Paşa Hamamı, Meydan Hamamı, Sekiz Direkli Hamam, Tophane Hamamı fotoğraf ve planlarıyla tanıtılıyor. Bunlarla ilgili kimlik bilgilerine ve genel bilgilere yer veriliyor.

( Trabzon Kent İçi Kültür Varlıkları Envanteri-1 başlıklı yazı M.Nihat Malkoç tarafından 26.09.2010 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.