Makale / Toplumsal Makaleler

Eklenme Tarihi : 1.05.2009
Okunma Sayısı : 1623
Yorum Sayısı : 1
GALLERIA, HİSTORIA… YETER, BIKTIK YA!...

M.NİHAT MALKOÇ

Kültürün can damarıdır dil… Zira kültür bu damardan dağılır cümle âleme. Bu damar aslında 'şah damar' kabilindendir. Buna verilecek zarar vücudun iflası neticesini doğurur. Geçmişten günümüze kadar çok oynadılar bu damarla. Buradan girip kanımızı zehirlediler. Böylece dili kuşa döndürülmüş bir garip millet olup çıktık. Sözlüklerimiz yabancı kelimelerle dolup taştı. Asırlık kelimeler, içlerinde İslam kültürünün izleri var diye lügatlerden kovuldu. Şimdi dedeyle torun ayrı telden çalıyor. Hatta bir tel koptu ahenk ebediyen kesildi. Maziyle olan köprülerimiz havaya uçuruldu. Şimdi kaybolan kimliğimizi arayıp duruyoruz.

Geçenlerde duyduk ki Osmanlı'nın payitahtı İstanbul'da, bu şehrin kalbi sayılan Fatih'te mehter eşliğinde bir büyük alışveriş merkezi açılmış!... Fatih Belediyesi'nin arsası üzerine bina edilen, yarı hissesi bu belediyeye ait olan bu alışveriş merkezinin açılışında büyük kalabalıklar alkış tutmuş. Zira bu merkez İstanbul'un, özellikle de Fatih'in çehresini değiştirmiş. Açılışa gelenler kendilerini eğlenceye ve heyecana öyle bir kaptırmışlar ki başlarını kaldırıp alışveriş merkezinin adını okumayı bile düşünememişler. Bir kısmı da merkezin adını görmüş, fakat pek ilgiye değer bulmamış. Zira kanıksanmış bu gibi şeyler…

Bizim aklıevveller büyük Fatih'in medfun olduğu, görkemli Fatih mabedinin bulunduğu, sokakları baştanbaşa tarih kokan, her şeyiyle Türk-İslam rengine boyanmış bu semtteki görkemli alışveriş merkezine 'Historia' adını koymazlar mı? Bunu duyunca doğrusu pek inanamadım. Bir yanlışlık var dedim. Yanlışlık filan yok. Fakat haklarını da yemeyelim, 'Historia' adının başına İstanbul'un Farsçadaki karşılığı olan "Asitane" adını da eklemişler. Ama bu eklenti, alışveriş merkezinin görünen kısımlarında yer almıyor, tanıtıcı broşürlerde geçiyor sadece. 'Asitane' ön adı, tepkileri en aza indirmek için düşünülmüş olsa gerek.

Hadi diyelim ki yeni bir yerleşim merkezi olan ve Batılı tarzda mimarisiyle ön plana çıkan Ataköy'de 'Galleria' olur da Fatih'te 'Historia' olur mu hiç? Eee olmuş işte!... Onu bunu bilmem ama ben bu merkezin adına takılıp kaldım. Bu yüzden diğer çehresine bakma ihtiyacı görmedim bile. Yeni açılan bu merkez 'Historia' adını taşıyor ha!... Güler misin ağlar mısın memleketimin insanına?... Bu ismin verildiği merkezin yarı hissesinin kamu adına sahibi Fatih Belediye Başkanı Mustafa Demir… Bunda ne anormallik var diyorsunuz içinizden. Fakat Mustafa Demir'in Dil ve Edebiyat Derneği'nin kurucularından olduğunu söylesem herhalde biraz olsun şaşırırsınız. Gel gör ki zaman neler de gösteriyor insana…

Dedim ya taktım bu isme… Bulamayacağımı bile bile evdeki bütün Türkçe sözlükleri raflardan indirdim ama böyle bir isme rastlayamadım. Ben bir Müslüman-Türk'üm, Türkiye'de yaşıyorum. Fatih gibi tarih kokan bir semtteki alışveriş merkezinin adının anlamını İngilizce sözlükte arayacak değilim ya!... Ama meğerse yanılmışım. Bizim sözlüklerde olmayan 'Historia' ile İngilizce sözlükte karşılaşmam mı?... Şaşırdım doğrusu… İsyan mührü taşıyan İstanbul'u Bizans'ın elinden alarak, ona İslam mührü vuran cihan padişahı Fatih Sultan Mehmet'in adını taşıyan Fatih gibi bir semtte en görkemli bir merkeze kalkıp 'Historia' adını vereceksin. Buna insanlar değil, kargalar bile güler, gülmekle kalmaz ayıplar da… Türkçe kelimelerin suyu mu çıktı be birader? İnsan bu kadar da mı yabancılaşır özüne, kültürüne? İnsan bu kadar mı aşağılanır şehit kanlarıyla sulanan kendi topraklarında?

'Historia' tarihi çağrıştıran bir kelimeymiş… Felsefe profesörü Teoman Duralı "Tarihin Dayanılmaz Ağırlığı" adlı yazısında bu ecnebi kelimeye açıklık getiriyor: "Historia, 'soruşturmak' demek olan 'historein' mastarının isim hâlidir. Aristoteles (384-322), 'Historia'yı belli toplum-kültür bağlamında olup bitmiş yahut gelip geçmiş olaylar ile kişilerin neden - etki bağlantıları dikkate alınarak araştırılması biçiminde anlayıp açıklamıştır."

Oh be rahatladım!... Meğerse kötü bir şey değilmiş 'Historia'!.. Peki, 'Tarih' desek olmaz mı? Şahsen kıl oldum bu kelimeye. Fatih gibi İslam ve tarih kokan bir semtte bana Londra'da, Newyork'ta olduğum hissini verecek bir kelimeyi görmek istemiyorum.
( Galleria, Historiayeter, Bıktık Ya! başlıklı yazı M.Nihat Malkoç tarafından 1.05.2009 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.