Deprem Üzerine Çok Yönlü Düşünme


DEPREM ÜZERİNE ÇOK YÖNLÜ DÜŞÜNME




BU büyük acıyı, bu büyük felaketi fırsata dönüştürmek elimizde...Toplum ve birey olarak muhasebe etme, artılarımızı, eksilerimizi ortaya koyma, eksiklerimizi tamamlama için planlama ve icra etme mevkiindeyiz elbette...

Büyük Marmara depremi bir çok alanda kazanımlar sağlamış, imar planlama ve yönetmeliklerindeki değişim ve yenilikler sağlamıştır. Bunlardan biri yapı denetimdir. Ancak bu denetimin gözden kaçan aksaklıkları yok mudur? Elbette vardır. Acilen bu aksaklıkların giderilmesi sağlanmalı değil midir.

Öncelikle bu alanda insan unsurunun suistimallerine son verilmeli, bunun için müeyyideler getirilmelidir. Bu depremde yeni yapılmış binaların yıkılması bu alanda ihmallerin olduğunun göstergesi değil midir?

Yapılaşma  için ovalar yerine dağların, yumuşak zeminler yerine sert, güçlü zeminlerin seçilmesi atalarımızın akılcı seçeneği değil miydi? Neden bunca dağ ve tepeler yerine güzelim ovalar yapılaşmayla tarıma set vurulmaktadır, bunu anlamak mümkün değildir. O güzelim ovalar, yemyeşil vahalar yapılaşmaya açılmış, tabiat talan edilmiş, tabiatın dengesi bozulmuştur.

Zemin etüdü alanında sığ kalmış, yer  altı çukurları, yer altı suları araştırmaya tabi kılınmamıştır. Bunun en bariz örneği bu depremde aynı inşaatların birinin yıkılması, diğerlerinin sağlam kalması akla böyle bir fikir getirmemiş midir?

Binalarda yangın merdivenlerinin oturma odalarının yakın yerlerde kurulması bir seçenek olamaz mı? Bu merdivenler kendi ayakları üstünde durabilen yapılar olmasına ne dersiniz?

Askeri lojmanlar ve bazı kamu binalarında kapı kasaları ve pencere üstlerinin çelikten yapılması bir önlem olarak karşımızda değil midir?

Binalarda perde betonlar  yeterince midir sizce,? Bence pencere ve kapı açılmaya yerlerde  yeterince perde beton konulması gerekmez mi?

Bunlar basit bir düşünme ile akla gelenler. Bu alanda önceki yazımızda önerdiğimiz akademik kurumun ortaya koyacağı şeyler yok mudur? Bu alanda dünyanın birikimden istifade edilemez mi?

Yapı taşları olarak delikli tuğla yerine alt katlarda daha güçlü , üst katlarda hafif malzemeler
kullanmak nasıl olur dersiniz? Atalarımızın  ve muhtemelen bu alanda ileri ülkelerin yaptığı gibi  ve bizim de şehir hastanelerinde kullandığımız esnetme teknolojisinin  kötü mü olur?

Şimdilik bu kadar beyin jimnastiği yeter herhalde. Okuyucuların yorum ve önerilere açık olduğumu bildirir, yazıma burada ara veririm. Saygılarımla..

( Deprem Üzerine Çok Yönlü Düşünme başlıklı yazı EDİP GÜL tarafından 8.02.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.