Disarda bütün  olumsuzluklariyla bogazlasip bogulmuslugunu debelenip duran hayati kendi halindelik kimsesiz-sahipsizlige sayip kayittan itibardan silerek, kapilari duvarlari yollari pencereleri bahceleri balkonlari her ne kadar acilmaz sifrelerle donatip kirilmaz sökülmez kilitler altina almakla sapasaglam korunakliligin dirllik düzenini bulacagini umsa dilese ve sansa da insan, dogasi geregi yasadigi günün ve dünyanin ortak yasam aidiyetinde varlik gösterdigi sürece, disardaki terkedilmisligin bütün kirli ve gürültülü kahir dögüs kavga hir gür bozgun nizah siddet nefret kin öfke haram yalan dolan vurgun soygun dehset acimasizlik karamsarlik duyarsizlik bencillik bagnazlik  liyakatsizlik kayitsizlik süphe kaygi  dert sorun ve niceler nicesi, bagimli ve baglamli ( kaba -saba ) sevgisiz saygisiz ve kültürsüzlügü oldugu gibi hic  kacisi kurtulusu olmayan, önü sonu alinmaz herhangi sabit bir yerden, bir yolunu bulup kendi icinde yasayacaktir.

 

Bu kabiz döngünün ve kurak yövmiyenin ana merkezi ve ham maddesi, ortaya dogan enkazdan ilk nedenselligi cözüp cikaramayan `ben nerde hata yapiyorum ` sorgulamasini asla kendine kondurup yakistiramayan UKELALIGIN ; ve her yerli yerinde yapilan tespit tenkit veya yergi inceleyip irdeleyen YORUMLAMALARA kendisiyle yüzlesmeyi katlanip kabullenip kaldiramayan yoksun yetkisiz birikimsiz  yeteneksiz kifayetsiz ve yetersiz ACZIYETiN saplanti kökeninde ve korkularina yenik dogmalarinda nesi varsa, oraya dair hic bir degisim veya gelisim egilimi göstermeksizin, kendi capinda hatasiz kusursuz en mükemmelin en üstünü varsayimiyla, kuruntu külliyati sizofrenik tikanikliga gömülüp kalmalara inatla israr etmesindendir.

 

Kisaca, aklin duygunun düsüncenin bilginin cesaretin deneyimin emegini ve katilimciligini gözlemleyip süzdükleriyle, hic bir özgün duyarliligini hickimseye ÖZEL TORPil yahut ILTIMAS veya kasitli KiNDARLIK -GAREZLIK bagnazligi etmeden, yorulduguna deger ilgili samimiyetin yürek yakinligini hic bir sarttta ve kosulda cekinip esirgemeksizin , ortaya konan sunuma, sergiye  veya paylasima dair acik ifadeliligin  saglam duruslu FiKiRiNi BEYAN etmektir söz KONUSUNA iliskin YORMAK yahut YORUMLAMAK. Ayrica ve kesinlikle ne pesin reflekslerle diyetini ödesen AFERIN kalibi,ne de keyfiyete mahal kisiye özel hazir kaliplar güzellemesi veya cirkinlestirme TERCÜMANLIGI degildir ortaya konan sergi sunuma iliskin fikir beyan etmek; veya gördügü duydugu sezdigi okuduguna dair ne anladigini yormak veya yorumlamak.

 

En az paylasilan emek kadar anlam ve degeri olan ` konusuna katilimcilik ettigi seyden ne anladigina dair ` Yorumlamak hassasiyeti, bütün ÖNYARGILARINDAN siyrilmis arinmis duyarli yaklasimin disarisi icerisi, kendi veya bir baskasi, hic farketmeksizin tespit tenkit övgü ve takdire dair irdeleme inceleme tanimlama veya ele alma sorumluluguyla , bilinip görülmesi istenen bildirimleri ortak yasama gözetip tartarak esitleyen dengelerde, eksik kalan acikliklari bütünleyip tamamlar. Bu yüzden de hayati degeri ve vazgecilmez katkisi vardir her palasimin kendine özgü, ÖZGÜN IRADELERLE katilimcilinda ne duyup bilip görüp okuyup anladiginin fikir beyani ve özgür yorumu.

 

Mutluluk siniri kaynagi ve zenginligi hic kuskusuz hic bir seyle kiyaslanamayacak kadar daim, sürekli, kalici, genis ve derin olan hic kimseye ve hic bir kosula kulpsuz kapaksiz yazip okuyabilmek veya yapip sunabilmek, gerek sanatin bütün kollarinda gerekse edebiyatin bütün dallarinda -hic bir engel kistasi veya güdümlülük kiskaci koyan bagimliliklardan kendini koparmis ve kazanmis – ÖZGÜRCE yasamanin sanatini yorar, nasil inanir bilir görür duyar yasarsa da, taniklik ettigi hayatin olanca acik yürekliligini ilgisini samimiyetini yakinligini bilincini bellegini kültürünü cesaretini emegini sorumlulugunu aklini vicdanini deneyimini birikimini ortaya koyarak,   öylecenin yazisini sözünü dilini dagarcigini okur ve yazar insan. Aksi takdirde kendini sürükleyen köhne külliyati toptanciliginin ve köktenci dogmalarin kendi aralarinda hir-gürleserek; ve hep KÖTÜ ve ZAVALLI  YANINI acindirmakla övgü ikramlarina muhtacliga poz ve posta havailigi paslasarak, kendisiyle yüzlesmesi asla imkansiz ahbap cavuslugu birinciye getirmeye gise kirar, mekan kapatir, sosyete kostümlenir, günü kayip  kafasi kiyak algi ve aliskanliklara  hali vakti düzgünmüs gibilerin kahirdan sitemden baska kendini bulamayan laf ve lakirti  angaryasinda, kederi üzüntüsü talimi talihi ve sansi hic degismeyen  tercih ve tamahkar inatlasmasini sürükler yorar, her bozukluktan dünya devralip devreden insan. Bu yüzden de hata ve kusur payina hic bir zaman kendi katki paydasini yoramayan insan, `hep begenilmek ve cok büyük övgü ikramiyesi birincisi olmak adina ` hayatin YORUMLAYIP SORGULAYAN  gercekliginden kacip bol isiltili ve sahte parlakliklarin ardina ötesine kilitlenerek, en büyük  kazzigi ve kötülügü kendi kendine atmis yapmis yedirmis doyurmus ve kandirmis olur. Haliyle sadece kapidan odadan bahceden duvardan disarda sandigi YALANLARLA YASAMAYA alismis ihmalkarliginin bedelini, sizip sokularak gerek bedenini gerek ruhunu hic bir ihtiyati direnci akli kültürü dili dayanagi olmayan yabancilastigi bütün imrentilere ve övgü ikramiyelerine baskalasmis benzemisliginin bedeli olarak güdüldügü bagimliliklarin her kosulda muhtac ve mudaraliligini izleyen ve takip eden, esaret molozuna ve yüküne teslim ve hapsolur insan.  

 

Hani Ürdün gölünde ille ve mutlaka ( tuz orani yüksekligi sebebiyle kimsenin dibe batmasi diye birsey yoktur ) CANKURTARAN meslegi inat israr cabalayip cirpinmak gibi; veya satin almak istedigi esegi ara fitnecilerinin sakin alma bu essek topaldir, yok degil, satici öyle saniyor esegin tirnaginda tas vardir laf getirip götürme sirasinda saticinin yok topal olmadigini sansinlar diye o tasi esegin tirnagina ben bile bile koydum demesi üzerine alicinin vay namussuz vaaay verdigim para sahte olmasaydi kendimi pisin pisi kandirilmis kazziklanmis sayacaktim  gibinin gibisi..

 

Veya ihtiyarlara takilmaktan keyf alan doktorun odada bekleyen yasini basini ihtiyar etmis kadina, senin tahlillerin hamilesin diyor ninem teyzem dedigine, kuzum deden öleli senin yasin kadar zaman oldu elime senin elinden baska erkek eli degmedi, hadi temizle bu namus meselesini, karsilastirmali gel gitleri gibi…

 

Elbette cok bariz beyan ayan ki besbelliydi, MAGAZIN furyasinin insan hayatina köklü ve kalici bütün sorunlari artiran mesken mahal maharet hüner kalip donatim proje program hat yol kanal damar ve tedavüllerle danismanlik ederek, asilarin getirdigi maske takma mesafe tutma giris cikis girddabinda sürekli kimyasi mayasi degisen gidalardan karakter aedinip kisilik bozmaya; ve sadece dizilerin cöküp cullanip yükledigi SAHTEKARLIK öyküleri kadar KONTÖROLLÜ yasamin izni izlenimi ve müsadesiyle, pazar piyasasi sinirsiz yoksulluk sorun sefalet üretip cogaltan haydut ve haramilerin kendi aralarinda kur yükseltip fiyat artiran ortak cikar kumarbazligina ve sömürülerine en düsük düzeyde yagmalanip yikilmalarin kenardan izleyen, etraftan dolasan akil fikir söz yazi dil kültür yoslasmasiyla, kokusmus cürümüslügün en kötü yerini gösteren agit aci keder kahir müptelasi ve zavallisi övüncünü ikramini ve birinciligini kimseye kaptirmamak icin cabalayip cirpinmalarin israrina inat sonucu, disardaki `niye biz bu hallere bozulduk geldik düstük ` neticesinin icerdeki ölü insan defilesi ve defininden, kötüyüm, bittim, battim, öldüm , uf oldum, felaket muhtacim, pis yaraliyim gibileri hayatin hic bir degerli onurlu yasama sevinci ve güzelligine adayip iletip  adlandirip ugratip tasiyamadan; ve israrla kendine yazilmis bagimliliklarin kulu kurbani etmelerin sebepli sonucuydu.

 

Diyeceksin ki, daha ne beklersin hayattan , insan olarak gelmissen, ve asli esasi varsa eger, eger ask ile onurlandirilmissan, hic mi Veysel görmedin, Pir Sultan dinlemedin, Seyrani duymadin, Karacoglan kapisi calmadin,Ercisli veya Erzurumlu Emrahlar arayip sormadin,  Neset, Haci Tasan, Cekic Ali veya Mahsuni`lerden danisip ögrenmedin, eger ASK ile ömrü hayatiyin en güzel seyrini ve dünya ziyareti ilini yolunu sokagini mahlesini, cosan sevince, kutlayip sinirsiz mutluluga takdir ve tembihiyle bilip  taniyip sunmasin ve takdim etmesini ögrenemedin…

 

„ Ögrenemedin de, asik oldum belami buldum. Insan oldum da, kimse ne halimi bildi, ne sevenim oldu, ne sevildimse kimsesize koyup gitti, herkes kötü pis cirkef cirkindi, ben kursunlara geldim, ardimdan ve sirtimdan avlandim, faka bastirildim, cukura itildim, kuyuya düsürüldüm, kenara itildim, adam ve insan piyasasina alinmadim, sen de benden beter ol, beter sevdim beter güvendim beterin beteri inandim beterin en beteri kaptirdim kapildim, karsiliginda  ihaneti riyakarligi buldum,  hemen öldüm, yalnizliga mezar edildim, sensizligin acisini agliyorum, yapamiyorum sensiz, yasayamiyorum sensiz,  sensiz ben hicin tekiyim, morgum, anlamsizim, hayatin tatsiz tuzssuzundayim, intihar tahribati iciyor sidikliyorum hergün, ne olursun yalvariyorum hemen geeeeel,  sen de benim cektiklerimi cek, yoksa ben tükemelerin son gidimindayim, ben biterken seni de bitirmezsem namussuzun teki  namerdim, eridim ufaldim cöktüm, nerden sebepsin sana asik masuk oldum da bittim mahfoldum „

 …..yaklasik olarak bu veya buna benzer yapilmis kurgularin yazilmis vadedeki KONTÜRE BAGIMLI insan salaklastirma afyonlarinin günlük tüketim ihtiyacina göre , edebiyat sitelerinden tut ki, ekran kanallarina veya sinema, müzik, dizi, oyun, dümen, yazi, söz, di, yazi, siir, sanat edebiyatina varincaya kadar, ayni INSANLIK ÖLÜSÜ üzerinde yüklenip yogunlasarak cevriminde dolastirdigi kisi sayisi kadar MEKANN MÜSTERISI olanlari saydiklarinin sunum bildirim ve paylasimlarini, `sakin kimse burayi baska hal ve durumlara YORUP irdeleyip uyarip uyandirmasin, iletip sergileyen mutluuu, alan memnuuuun, tüketen hem mutlu hem memnun ` rol ve poz birinciligini dagitmaya, diledigini en görünür raflara dekorlayip, dilemeyip görünmesini ve duyulmasini istemedikleriniyse görüntüsü uzak, tasinirligi agir, dili yük ve anlasilmaza ilan beyan etmekte.

 

Oysa kendini insanüstü savir tavir seyir ve kostümlere örüp örtüp saklamadan; ve ` bana dünya hayat insanlik dogustan küs, benden yasadigina deger adam-kadin  olmaz ` kötü ve zavali yanini acindirarak muhtac mudaraligin zavallilik degirmenlerinde; yorup üzen cikin cesidinin; cikrik carkiti ( aklin fikrin mantigin vicdanin sevginin sayginin dilin kültürün bellegin duygunun düsüncenin izni inancini yolunu yurdunu sapitarak, kendi hayati  varligini sahte ve soyut gösterislerin imrendiren özentilerine aldatip sasirtarak acziyete rehin koyan ) dilencilikten disiricilikten ve toplayiciliktan tümüyle cekip cikartarak  sorgulayip yorumlayabilen özgürlügüne ilkesine liyakatine ilmine itibarina ilgili alakalili cabayla;  ve özgün zahmetlerle;  kendini sözün yazinin ve cümle sanatin sinirsiz vadesiz ehil ve yetkin liyakatini  saglar esitler ve dengeler insan.

 

Ille ve mutlaka herkesten farkli , her daim kusursuz hatasiz hic kimseye benzememe imalatindan fabrikasyon mamülcülügü sacma sapanligiyla degil, sadece kendi gercekligini yüzlesebilecek kadar razi gelmeye, ilisik- barisik özgüvenle yeterli ve kabul olmaya, has ve haiz ise ancak , mesela „ sinav cekme „  lafinin anlam degerini hangi kisi kaynagindan veya klavye tusundan dokur yazarsa yazilsin, alfabenin hece hece ögrettigi ve kelimelerin cümleler halinde yorulup dizilerek anlam kazandirdigi akil fikir beyaniyla, imtihan edilmek degil, birini birinin cezasina dönük yer cimnastigi yaptirmasi olarak tamamlayan yerin tanimini bilip anlayacaktir. Kolay, bastan savma ve hic bir sayginligi ve samimiyeti olmayan AFERIN kalibiyla övgü boncuklari yaftalanip takinarak hayatin günlük dolasimindaki en basit cümleleri bile, bu kadarinin bile, üstesinden gelemeyen acizligin umarsiz ve duyarsizligina kör kayitsiz ve karanlik olacaktir.

 

Cünkü hatir ahbap cavuslugu icin ve sürekli övgü ikramiyesiyle kendini kazziklayan pesin ÖDEMELI AFERIN bunakligi, BU INSANLIK NASIL CALISIR  dügüm ve dügmelerine kapanip yozlasarak; yasamsal  gidasi özgür iradeli kendi varligiyla hayata tutunmayi bilen sevgi bilgi saygi onur emek inanc katilim dayanisma adalet hak hukuk dil kültür özgürlük huzur güven ASK ve özgüven kisilik karakterinde hic bir gelisimini besleyip barinip saglayip edinemez. Ne kabulü ne tahammülü olmayan ve yüzlesemedigi asliyla saldirganligi hazir kendi karanliginin hapsinde bekleyen, olasi yetkin  samimi uyarip uyandiran duyarli `burdan, bu halde insana sag salim asla cikamazsin `  yaklasimli yorumlara, cok alistik bildik seydir, `sen kim oluyorsun da, hangi hakla ve cüretle, benim essiz rakipsizligime yazi dokundurup  akil yürütüp,düsünce bildirip, fikir yoruyor ve beyan ediyorsun, sen asil kendine bak densiz `  suc üstü yakalanmisligin kabusunu ve kusuntusunu bagirip cagirip panikler. Sadece lanetlere sitemlere batmis bozulmus imrenti hurdaligini ezilip üzülmeyi de hic ihmal ve ihtimal disi birakmaksizin ayni kaliptaki ölü kütle, buradaki molozunu esir ettigi yoklugun varlik nafakasi ve sürünceme serveti sayar . Yazdigi felaketini, aninda üstüne kapaklanip  koruyan ve kollayan delirgin müdahaledir bu, cünkü haberi bile yoktur hic beklemezken ve devamli alistigi övgü ikramiyla donmus dolgulanmis kaldigi yerden hic bir tersine uyariya asla cevap veremeyecek sekilde  kodlanip kilitlendigi sebebiyle, ne anlam bozuklugu ve  kendini dahi kendine yük sayan kahrin kibrin ve kabusun  `ordan hic bir saygin hayat düzlügüne cikamayacagi` gercekligi kendine iletilince, tümüyle rezilliginin zirhini ve kabugunu bürünerek ( cok alistik ve bilinen durumdur ) yokluga bina oldugunun bütün berduslugunu sosyetesini vebalini agidini ve derbederligini savunmaya yosup yigarak, yilgin yorgun bitik bunak hayattan vazgecmeyi örgütleyip ögretmeyi kendine meziyet edinir.

 

Ki ben, her söz yazi veya baskaca sanat dal ve kollarina aklin sevginin sayginin insan degerliligi ve toplumsal hayati imar mamur iha eden sorumlulugu aidiyetliligi emegi zahmeti ve vicdaniyla, beni hic kimsenin kulpcusu kuyrukcusu olmadan  özgürlestirdigi  tüm deneyim birikim gözlemlerimle, hic bir zaman  kusursuz hatasiz birinci olmalarin da salakligigini ahmakligini ve düne güne ve yarina yüklenip sirtlanmadan, `anlat bakalin derdin ne ` dedim sordum , (  diyor ve soruyorum )  yüzün sekseninden fazlasi, birbirinden imrenti özenti tekrari hic kimsenin hic kimseye onurlu-mutlu yasam degerliligini hak ve reva görmedigi cöl cöplügü corakliklarindan agit kavga kahir zehir zikkim nizah gerilim bunalim bogulmus ve bozulmuslugunu sivayip salgiliyor. Derdin nedir diye bakiyor görüyür seyrediyor duyuyor okuyor inceliyor irdeliyorum, `ben bittim öldüm, birak aglayayim, birak öleyim, birak sürüneyim, birak kann kusup depine cirpina can alayim can vereyim ` karanligini kabusunu lanetini ezikligini sövgüsünü anirip bagirip cagiriyor. `yok degilsin hayatin kadar lazimsin ask kadar degerli ve güzelsin `lafindan hic birsey de anlamiyor. Sahteden samimiyetsizlikten `aferin, körükle, dal, sür, ciritle, cos, ah vah uf puf yap durmadan, deplek derinlere saril, dogmadan moruka, hayatina küs, kendine daril, aska kiz ve köpür, hic bir zaman kendi vebal payinin zibil katkisina toz kondurtma, hic et kendini , uzan, aynen devam `..ikramiyesi bana göre olmayanindan, git bildigin gibi geber zibar demekse bana yük ve agir geliyor.

 

Bu anlam ve degerlilikte, incelerden insan yürekliligine degen dokunanlarimla ortak yasam yazisi sözü hakki hukuku sanati edebiyatina dair ilgim alakamla, kendi farkimi ortaya koymanin onurlu sevincini ve özgürlügünü sinirsiz sonsuz mutlulukla ilglendim inceledim yordum  yazdim ve her gelis gidisimde kendi kalbimden özünü itibarini bulanlari paylastim, akil cikarimlari yapip fikir beyaninda bulundum EDEBIYAT Evi `nin buralarinda. Cok da alistik bildik üzere `burasi her dileyenin cöpünü atacagi mahal degil ahbap-cavuslugun ` mekan sahipliligi uyarildi. Adeta `anlamiyor musun bura seni tasimiyor ve barindirmak istemiyor kardesssssssssiiiiiiim ` sirenleri cinladi öttü ugrum yanim ötem berimde. Sanirim yeter, yani yeternce agir geldigimin farkindayim. Ille ve mutlaka her ne pahasina olursa olsun bir  yere bir seyler yazmak musallati yahut askintisi olmaya degil,  farkliligimin kendim olan ve cagiran yerin EDEBIYAT adresine istirak etme tutkunlugu ve duyarliligiyla ilili alakalydi buradaki cok da ve hic de  kolay olmayan incilerden yazip konustugum HASBiHAL. Eh durum vaziyet böylecedir madem, ( bütün yazip paylastiklarim bana göre ziyadesiye söze yaziya siire sanata doyurur derecede yeter ve kafidir,  ortaya kalabali ettigi varsayiliyorsa hepsi de silinse bile ne yüksünür ne de gocunurum ) bir daha mumlu mektuplar yazilsa bile sanirim dönüp yazmayacagim kesindir, kalan  size rast gele, giden bana da hoscakalin her güzelinden eyvallah.

 

Seyfi Karaca……..Aralik / 21

( Yazıya Yoruma Dair Yılsonu Incılerı 3 başlıklı yazı Yeldegirmeni tarafından 22.12.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.