Makale / Güncel Makaleler

Eklenme Tarihi : 16.10.2021
Okunma Sayısı : 925
Yorum Sayısı : 5


Kürtlerin Dünya  üzerinde  kurmuş  oldukları ilk bağımsız  devletin hangisi  olduğunu biliyor musunuz?

Bilmiyorsanız  hemen  söyleyeyim  bu  devletin  adı: Mahabat  Cumhuriyetidir.

Ne  kadar  yaşamıştır  bu  devlet?  Sadece  bir  yıl  kadar (  Bir  yılı  bile  tamamlayamamış. )

Nerede kurulmuş  bu  Kürt  Cumhuriyeti?

İran’ın  Kuzeybatısında. Tam olarak  bugünkü  Azerbaycan’ın Batı Taraflarında.

Şimdi size  bir  soru: İlk  Bağımsız  Kürt  Devleti  1946 da o günkü İran  topraklarında  kurulduğu ve  İran  tarafından  yıkıldığı  halde günümüzde  bölücü  Kürtler  neden  bağımsız  devletlerini  İran’da  kurmak  değil de  Türkiye’de  kurmak  isterler?

Gelin  isterseniz  bu  sorunun  cevabını  verebilmek  için  öncelikle  şu  Mahabat  Kürt  Devletine  bir  göz  atalım. Ama  önce  böyle  bir  yazıyı  niçin  kaleme  aldım  onu  izah  edeyim:

Şimdi  birinci resme  bakınız.

O  fotoğrafta  idam  edilmiş  üç  kişi  görüyorsunuz.  Fotoğrafın  altında  da  şöyle  bir  yazı:

‘’ Bir gün  mahkemeye  karayağız  yiğit  bir  Kürt  genci  getirdiler. Hakimler  sorguya  çekti. Türkçe  bilmediği  anlaşılınca hakimler  danıştılar  ve  gencin  idamına  karar  verdiler.

Mahkemenin  idam  gerekçesi  dehşet  vericiydi. ‘’ Türkçe  bilmeyen  bir kimseden  bu  memlekete  hayır  gelmeyeceğinden  idamına... Hemen  o  gece  çocuğu  götürüp  astılar.


Ahmet  Süreyya Özgeevren
İstiklal  Mahkemesi  Başsavcıs
ı.

Peki  Ahmet  Süreyya Özgeevren  adında  bir  İstiklal  Mahkemesi  Başsavcısı  var  mı?  Var. 

Var  olmasına  var  da  hiç  kimse  kendisinin başsavcı  olarak  görev  yaptığı  bir  mahkemenin  böyle  bir  kararını  itiraf  etmez diye  düşünüyorum.  Haydi  diyelim  ki  İstiklal  Mahkemesi  bir  Kürt  genci  ile  ilgili  böyle  bir  karar  verdi diyelim  iyi de fotoğraf  tamamen  alakasız.  Çünkü  o  fotoğrafta görülen  idam  edilmiş  kişiler Türkçe  bilmediği  için  idam  edilmiş  kişiler  değildir. Hatta  Türkçe bilip bilmemeleri  kimsenin  umurunda  filan da  değildir. İran  ne  diye  Türkçe  bilmediği  için  insan  assın  ki?

Evet  anladınız  sanırım  fotoğraftaki  üç  kişiyi  asan  Türkiye Cumhuriyeti’nin İstiklal  Mahkemeleri  değil  Şah  Rıza  Pehlevi  Döneminin  İran Devleti  idi.

Peki  kimdi  o  üç  kişi  aslında?

O  üç kişiden  biri  yukarıda  adından  bahsettiğim  Mahabat  Kürt  Devleti’nin kurucu  diğer  ikisi de  bakanlarıydı.

İşin  diğer  ilginç  tarafı  ise  Şah  Pehlevi  bu  üçünü  dört ay kadar  hapiste  tuttuktan  sonra  idam  edilip  edilmemesi  hususunda  halk oylaması  yapmış  ve  kendilerine  bağımsız  bir  ülke  kuran  adam/  adamlar  hakkında  bizzat kendi  halkı ‘’Asılsınlar.’’ Demişlerdi.

Evet...Bizzat  kendi  halkı  ‘’Asılsınlar’’  Diye imza  vermişti.  Bunu  da  bizzat o  devletin ilk ve son  başkanı  olan kadı Muhammed’in  kızı  Münire  söylemiştir  yıllar  önce.  ‘’Annem  babam  aleyhinde  imza  verenleri de  affetti.  Çünkü  onlar  korkularından  imza verdiler.’’  Diyerek. ( Korkularından  veya  değil neticede  asılmasını  isteyenler de  kendilerindendi.)

Evet... Kısa ve  öz  olarak:

II. Dünya  Savaşı sürerken 1941 de   İngiltere  ile  Sovyet  Sosyalist  Cumhuriyetler  Birliği anlaştı.  Rusya  Kuzeyden  İngiltere de  Güneyden  İran  topraklarını işgal  edecekti.

Rusya’nın  niyeti  bugün  Azerbaycan  toprakları  olan  topraklarda  biri  Kürt  diğeri  de  Azerbaycan  olmak  üzere iki  cumhuriyet  kurdurmaktı.

İşte  bu  fırsatı değerlendiren Kadı  Muhammed 1943 de bağımsız  bir  Kürdistan için kolları  sıvadı. 

1943  yılında Komela (Komeleyê Jinêweyê Kurdistan/Kürdistan Diriliş Topluluğu) kuruldu. Bu  topluluk  çevredeki  diğer  Kürtlerle de  temasa  geçti.  Bu  arada  1931 de Hakkari  ve  çevresinde  büyük  bir  isyan gerçekleştiren( Oramar  İsyanı )  Molla  Mustafa  Barzani de  Kadı  Muhammed  ile  birleşti.

1945  yılında  ilk  olarak Azerbaycan  Milli  Hükumeti  kuruldu.

Ardından  Rusya  artık  adını  İran Kürdistan  Demokrat  Partisi ( KDP-I ) olarak  değiştirmiş  olan  Kürt teşkilatına  1200  tüfek  gönderdi ve  nihayet Kadı  Muhammed  22 Ocak 1946 da  Mahabad  Eyaletinin  Çarçıra  Meydanında  Kürdistan’ın  bağımsızlığını  ilan  etti. Bundan  sonra  Rusya  buraya  5000 Tüfek daha  gönderdi.

3 Mayıs  1946 da bu  devlet (!)  Azerbaycan Milli  Hükumeti  ile  anlaştı.  Kısaca  kardeş  kardeş  geçineceklerdi.

Aynı  yılın Mayıs  Ayında  Sovyetler  Birliği  bir  anda  İran  topraklarından  çekilince Mahabat  Cumhuriyeti sap  gibi  ortada  kaldı.Yani  anlayacağınız  Rus  ve İngiliz ....i  ile  girdikleri gerdeğin  tadı  bir  sene  bile sürmemişti.  Zira  İran  ordusu  adeta  silindir  gibi ezdi  geçti  bu  Devleti.

Devletin  kurucusu  ve  ilk  başkanı  Kadı  Muhammed- Savunma  Bakanı  Kadı Mehmet Hüseyin Seyfi  ve kardeşi  Kadı  Sadri  31  Mart 1947  de  Mahabat  Kürt  Devletinin Kuruluşunu  ilan  ettikleri  Çarçıra  Meydanında idam  edildiler ve  böylece  tarihteki  ilk  ve  tek  bağımsız  Kürdistan  Devleti   sona  ermiş  oldu.

Evet  sanırım  yazımın  başındaki  sorumun  cevabı da  ortaya  çıkmış  oldu  böylece.

‘’Neden  İran’da  değil  de  Türkiye’de  bir  devlet  kurmak  istiyorlar?’’  diye  sormuştum

Neden  olacak? Onbinlerce  vatandaşın  kanında  elleri  olan Kürt  aktivistleri(!) Türkiye’de milletvekili  oluyorlar. Parlamentoda  grup  kuruyorlar. Türkiye’nin  siyasetinde  anahtar  rolü  onuyorlar.
Devletin  polisine tokat  atıyorlar.
Devlet televizyonunda  demeç  veriyorlar.
O aktivistlerden(!) hapis cezası alanlar Türkiye’de  beş  yıldızlı  otel  konforundaki  hapishanelerde  besleniyorlar.
Hatta  kitaplar yazıyorlar. 
Hatta  yazdıkları  kitaplar  best -seller  oluyor. 
Hatta  ülkenin  en  ulusalcı  ve milliyetçi ( ! ) siyasi  partileri- adaletin de  önüne geçerek  onları- işledikleri  tüm  cinayetlere  rağmen-   masum  ilan  ediyor.
Akademisyenlerimiz onların  serbest  bırakılması  için  bildiriler  hazırlıyor ve  imzalıyor.
TTB  ve TMMO  ve hatta  TBB  gibi  kuruluşlar o  aktivistlere (!) barış  ödülleri  veriyor.
Onlarla sözde  gizli ama herkesin  bildiği  gibi gayet  açık  ittifaklar  kuruluyor.

Ama?

Ama  İran’da  durum  farklı.

İran’da  adamın/veya kadının  boynuna  ilmiği  geçirip  sallandırıyorlar.

Eskiden  öyleydi.  Günümüzde de  öyle...

Haliyle  mabatları  yemiyor İran’da  baş  kaldırmaya...

 
8 Nolu  Fotoğraf  Günümüz  İran'ından... 2  Ağustos  2007  Yılına  ait.  Tüm  dünyaya  ‘’  Kızının  gözleri  önünde  asılan  Kürt  aktivist  Majid Kavousifar ‘’  diye  servis  edildi bu  fotoğraf.

Adamın  Kürt  olduğu  gerçekti.  Bir İranlı  Hakimi  öldürdüğü  için  idam  edildiği de  gerçekti (  Hakim-  savcı  öldürenlere  aktivist  deniyor ülkemizde ve  vahşi  batıda.  ) Ancak gülümsediği  kız  kendi  kızı  değildi. O  kıza  değil  kendisinden  sonra  asılacak  olan  yeğeni Hüseyin’e gülümsüyordu onu rahatlatmak  için.  Kız  ise  herhangi  bir İranlı  vatandaşın  kızıydı.


9. Fotoğraf da  günümüz  İran'ından. ..

10-11-12. Fotoğraflar  ise  Türkiye'mizden...

Hepsi  bu  kadar.  Başka bir  şey  yazmıyorum.



( Al Sana Kürdistan Cumhuriyeti. başlıklı yazı Sami Biber tarafından 16.10.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.