Gakgonun maceraları

Eğlence

Gakgo-Cemal hoşağası

Gülüş-Gakgonun bacısı

Hafize-Hafize bahgülü, bağ komşusu

Fidoş-Firdevs köygüzeli ,şehit karısı bir kız bir oğlan iki yetim annesi

Muhtar-Mehmet yolbilen, gakgonun çocukluk ve asker arkadaşı

Zinnete-Muhtarın karısı

 

(ağız elazığ)

 

(İşlerin yoğun olduğu zamanda kadını erkeği canhıraş çalışmışlar dutlar savmıştır dut pekmezi ve pestilleri yapıp bitirilmiştir. diğer işlerle uğraşılmaktadır.

 Üzümler zamanı sıkı bir çalışma temposu başlıyacaktır köyün kadınları fırsat buldukça yaptıkları havuz başı sefası ve eğlencesiyle yorgunluk gidermeyi adet haline getirmişlerdir.

Köyün gençlerine saz ustalarına taş çıkartırcasına  nispet edercesine

 

Gün kararlaştırılır çoğu zaman Gakgonun bahçesinde yapılan bu eğlencelerden  haberi yoktur. Çünkü, bir yolunu bulup her seferinde akşamdan  şehre postalamışlar.

Kararlaştırılan gün gelip çatmış def, cümbüş her şey hazırdır.

Bu defa işler ters gitmektedir Gakgo inat etmiştir akşamdan şehre gitmeme kararındadır, sabah şehre gidecektir. Muhtar iş için şehirdedir bunu fırsat bilen Zinnete, muhtarın göllü bağına tezgah kurma kararı almıştır, tabi ki  Gülüş,Hafize ve Fidoş da organizatörlerdir dolayısıyla  izin istenecektir akşam eğlence vardır )

 

 

Gülüş- Gakgo mıhtarın garısı zinnete akşam bağa davet etti, gidip çay içek sohbet edek deyim, sen nasılsa buradasın, Hafize, Fidoş gidek biraz galıp gelek olur mu

Gakgo-he hee ben bilim duydum ne çayı garılar eğlence yapacaksız def dömbek çalıp gurt tökeceksiz izin vermim, oturun oturduğuz yerde yarın sabah erkenden şehere gidecem şalvarımı göyneğimi sen hazırla eğlençeyi unudun,  der ve ikindi namazına camiye gider.

Fidoş-Bibi bu dayıma noli ona ne zararı var ki vallah gideceyük merak etmeyin bi yolunu buluruh

Hafize-Gız huyunu inadını bilisiz nasıl edeceyük

Gülüş –yok dedi ya, he demez artık bi çare bulah

(kafa kafaya verirler ve bir çare üretirler plan işlemeye başlamıştır akşam ezanı yaklaşmıştır namazdan sonra gelecektir)

 

Fidoş- Bibi nerde galdı bunlar gün gavuştu akşam oldu ezan okunacak dayım namazdan sonra gelür

Hafize- şimdi gelürler

(davete gitmiyen üç kadın gelirler)

Kadınlar-gız Gülüş hanım bu Fidoşa uyduk Allah sonunu hayretsin çok çekinik. Gakgo ayıkırsa bizi haşlar dilinden gurtulamayız, köye rezil oluruz

Fidoş- Heççç gorhmayın heeç bişe annamaz dinneyin!  Hafize hanım hatırlisin şehere eşe  hanımlara getmiştim, barabar çarşıya gettük saç boyadilerdi bahanda boyat dediler çok şükür saçımda bi tek ağ yok. Gapgara.

Hadi dedim gırmadım onlara uydum bende boyattım.

 

Geldükten sonra hani övle yemeğine çağırdız, yemekten sonra dayım ayran istedi bende kilere gettim dur dedim dayım beğenecek mi. yazmayı açtım saçımı da saldım, ayranı getürdüm verdim.

Elle gafamı sallım nerdese şapgasına değecek üzüme bahtı,  bahtı annamadı, sarıya boyatmıştım .

Hafize- lafa daldız gız ne deyisiz ezan okundu şimdi gelir yakalanacağız

Gülüş- gız cami çıkışında lafa dalmıştır biraz sonra ancak gelir.

 Şüküfe gız heppizede sölim , sorarsa şalvarı yeni sapkası, ayahkabısı ,göyneği yatağın yanındaki, dolapta hazır.  eşki ayran var az su gatın  üsküre dolsun  verin içsin, sen  Fidoşun yerine otur birez uzunsun gıvrıl ayahçağın başına yan dur, ikizde tandur başına geçin, bürüklenin lambanın birini södürün fazla ışıh olmasın.

Fidoş-gız ışıh olsun bişe olmaz gorhmayın heeçç anlamaz

Hafize –ses geli Cemo ağadır

Gülüş–Allah golaylıh vere biz gidik bişe sorarsa gafa sallayın gonuşmayın ses vermeyin ayran ister, içer gider yatar, horlamaya başlasın çekin gidin.

- Gız geli biz gaçtıh

 

Emoş-- gız lafa daldık ele sıhışmışım

Hayriye- İş çıkarma sabret

Gakko-selam aleyküm millet nedisiz , bacı camiden çıktım ehmedin güvegisi lafa tutu bişeler de yedik, sesiz çıhmi Fidoş gızım bi ayran getür 

( Ben bilim ben bilim her şeyi annim )

Kadınlar (gız bilim dey bilim deyi bizi haşlıyacak dua edek)

  -gız niye gıvranisin

 –patlıyacam gız

–sık otur sırası mı

- ohhhh-,,,

- gız inanmim vallaha mı

 -vallahada billahada ohh

 –Allah canın almıya suss

Gakgo-ohh ayran iğid içeçeği sağolasın Fidoş, bacı ben er gidecem ben yatim

 

 (gafa sallisiz gafa, ben bilim,  he garı milleti annamadım sanisiz)

 

Kalkar içeri yollanır  giz Fidoş yayılmışsın ayahçağa yana gaç, gafa sallisin ….

İçeri girmeden durur döner.

Gürlüyerek bacıııı sizi eğlenceye yollamadım diye bahan cephe alisiz, buğz edisiz kafa sallisiz gonuşmisiz, ben bilmim mi sizin ciğerizi bilim,

 

Eyyetim yollamadım

Teeee çokta umrumda gonuşmasaz gonuşmayın…

 

Yahya Koza

(YD-2021)

 

 

( Gakgonun Maceraları başlıklı yazı Yahya Koza tarafından 26.09.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.